Audiencias participativasel poder de la multitud en tiempos de crowdfunding

  1. Mónica López Golán
Journal:
Revista latina de sociología

ISSN: 2253-6469

Year of publication: 2018

Issue Title: Monográfico sobre comunicación

Volume: 8

Issue: 1

Pages: 1-12

Type: Article

DOI: 10.17979/RELASO.2018.8.1.3251 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista latina de sociología

Abstract

This article seeks to identify the benefits provided by crowdfunding as a new strategy for funding, compared to the hegemonic sources that have traditionally provided the necessary capital to Latin American producers for creating audio-visual projects. Using the case study method, we analyse a wide range of Argentine, Brazilian and Chilean audio-visual projects that have been funded in this way. The results show that virtual communities form the backbone of this new form of collective financing. The quality of the product, combined with an attractive graphic presentation and a carefully designed communication strategy managed through social networks, increases the possibility of crowdfunding campaigns succeeding in the Latin American audio-visual sector. Finally, taking into account the fact that the platforms which specialise in this strategy exist to make projects a reality without the backing of famous personalities, we can conclude that the promoters of campaigns which have been responsible for previous successes, recognised by the public at large, offer greater credibility and more guarantees for the quality in the final result of the product.

Bibliographic References

  • Agrawal, A., Catalini, C. y Goldfarb, A. (2011): The Geography of Crowdfunding.National Bureau of Economic Research. Recuperado el 10 de abril de 2017, de http://www.nber.org/papers/w16820
  • Baeck, P., Collin, L. y Westlake, S. (2012). Crowding in. How the UK´s businesses, charities, government, and financial system can make the most of crowdfunding. Nesta. Recuperado el 8 de febrero de 2017, de https://www.nesta.org.uk/sites/default/files/crowding_in_report.pdf
  • Belleflamme, P., Lambert, T. y Schwienbacher, A. (2012): Crowdfunding: Tapping the Right Crowd. Recuperado el 20 de abril de 2017, de http://innovation-regulation2.telecom-paristech.fr/wp-content/uploads/2012/10/Belleflamme-CROWD-2012-06-20_SMJ.pdf
  • Castells, M. (2001): La galaxia Internet. Reflexiones sobre Internet, empresa y sociedad. Barcelona: Arete.
  • EGEDA (2016): Panorama Audiovisual Iberoamericano 2016. Recuperado el 20 de abril de 2017, de http://www.egeda.com/documentos/Panorama_Audiovisual_Iberoamericano_2016.pdf
  • Gerber, E.M.,Hui, J.S. &Kuo. P.-Y, Kuo (2012).Crowdfunding: Why People Are Motivated to Participate. Recuperado el 10 de abril de 2017, de https://pdfs.semanticscholar.org/c1e2/a1068f0af1c3120c62be5943340518860ecb.pdf
  • Golán, M. L. (2015). Crowdfunding: A funding model that succeeds in times of revolt of the masses. 10th Iberian Conference on Information Systems and Technologies (CISTI), Aveiro, pp. 1-6. doi: 10.1109/CISTI.2015.7170586.
  • Gutierrez-Rubí, A., Freire, J. (2013): Manifiesto crowd: La empresa y la inteligencia de Las multitudes, Vol. 1ª. Laboratorio de Tendencias.
  • Heverg (2015): Jodorowsky comienza una segunda campaña de crowdfunding para Poesía sin fin. Recuperado el 20 de abril de 2017, de,
  • Howe, J. (2008): Crowdsourcing. Why the power of the crowd is driving the future of Business. Nueva York: Crown Business.
  • Idea.me (2012): Cha3Dmubi. Recuperado el 20 de abril de 2017, de, https://www.idea.me/proyectos/97/cha3dmubi
  • Idea.me (2014). El Hijo de Dios. Recuperado el 20 de abril de 2017, de, https://www.idea.me/proyectos/15031/el-hijo-de-dios
  • Idea.me (2017), Recuperado el 15 de abril de 2017, de, https://www.idea.me/faq
  • Jenkins, H. (2008):Convergence Culture. La cultura de la convergencia de los medios de comunicación. Barcelona: Paidós.
  • Kickstarter (2012): Poesía sin fin. Recuperado el 20 de abril de 2017, de, https://www.kickstarter.com/projects/276667448/jodorowskys-new-film-endless-poetrypoesia-sin-fin?lang=es
  • Kickstarter Stats (2017), Recuperado el 15 de abril de 2017, de, https://www.kickstarter.com/help/stats?ref=footer
  • Lévy, P. (2004): Inteligencia Colectiva. Por una antropología del ciberespacio.[en línea]. Recuperado el 8 de abril de 2017, de, http://inteligenciacolectiva.bvsalud.org/public/documents/pdf/es/inteligenciaColectiva.pdf.
  • Mollick, E. (2014): The dynamics of crowdfunding: An exploratory study.Journal of Business Venturing. Volumen 29, Issue 1, January 2014, Pages 1-16. Recuperado el 10 de abril de 2017, de, http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S088390261300058X
  • Rheingold, H. (1996): La comunidad virtual. Una sociedad sin fronteras. Barcelona: Gedisa.
  • Roig, A. (2009): Cine en conexión. Producción industrial y social en la era “cross-media”. Barcelona: UOCpress.
  • Ruiz Gutierrez, J. M. (2010): Crowdfunding y creative commons. Nuevos modelos de financiación y propiedad intelectual para la producción y distribución de proyectos audiovisuales. Cuadernos de Comunicación. Número 4. Recuperado el 8 de abril de 2017, de, https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3630920
  • Steinberg, R. y DeMaría, R. (2012): The Crowdfunding Bible: How to raise money for any startup, game, or project. UK: Read.me.
  • Universo Crowdfunding (2013): Plataformas de crowdfunding en Latinoamérica. Recuperado el 30 de abril de 2017, de, http://www.universocrowdfunding.com/plataformas-de-crowdfunding-en-latinoamerica/
  • Zallo, R. (2011): Estructuras de la comunicación y de la cultura. Políticas para la época digital. Barcelona: Gedisa.