Tipos de motivación en relación a la ansiedad ante los exámenes en el alumnado de educación primaria

  1. Seijo Galán, Sara 1
  2. Freire Rodríguez, Carlos 1
  3. Ferradás Canedo, María del Mar 1
  1. 1 Universidade da Coruña
    info

    Universidade da Coruña

    La Coruña, España

    ROR https://ror.org/01qckj285

Journal:
Publicaciones: Facultad de Educación y Humanidades del Campus de Melilla

ISSN: 1577-4147

Year of publication: 2020

Volume: 50

Issue: 1

Pages: 265-274

Type: Article

DOI: 10.30827/PUBLICACIONES.V50I1.14101 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Publicaciones: Facultad de Educación y Humanidades del Campus de Melilla

Sustainable development goals

Abstract

Test anxiety is a growing problem in the academic context, although its study in the Primary Education stage is still scarce. This paper aims to deepen the factors underlying this phenomenon, analyzing the role of intrinsic motivation and extrinsic motivation in the development of test anxiety. The effect of gender in this relationship is also analyzed. The study involved 274 students in fifth and sixth grades of Primary Education, selected by convenience sampling. Validated questionnaires were used to measure test anxiety and type of motivation. The predictive value of motivation on test anxiety was determined by a multiple linear regression analysis. Gender differences were estimated by Student’s T test for independent samples. The results showed that intrinsic motivation is a significant negative predictor of test anxiety, with extrinsic motivation being a statistically significant positive predictor. Women showed significantly higher levels of intrinsic motivation than men. No significant gender differences were found in either extrinsic motivation or test anxiety. These findings seem to indicate that intrinsic motivation is a protective factor against test anxiety in Primary Education, and extrinsic motivation is a risk factor. Some guidelines for teachers are suggested in order to prevent or reduce the tendency of students to experience test anxiety.

Bibliographic References

  • Alpert, R., & Haber, R. N. (1960). Anxiety in academic achievement situations. The Journal of Abnormal and Social Psychology, 61, 207-215. Doi:10.1037/h0045464
  • Álvarez, J., Aguilar, J., & Lorenzo, J. (2012). La ansiedad ante los exámenes en estudiantes universitarios: Relaciones con variables personales y académicas. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 10(1), 333-354. Doi: 10.1007/BF00844640
  • Anaya-Durand, A., & Anaya-Huertas, C. (2010). ¿Motivar para aprobar o para aprender? Estrategias de motivación del aprendizaje para los estudiantes. Tecnología, Ciencia, Educación, 25(1), 5-14.
  • Bausela, E. (2005). Ansiedad ante los exámenes: evaluación e intervención psicopedagógica. Educere: Revista Venezolana de Educación. 9(31), 553-557. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/356/35603117.pdf
  • Bertoglia, L. (2005). La ansiedad y su relación con el aprendizaje. Revista de la Escuela de Psicología, 4(1), 13-18. Recuperado de http://www.psicoperspectivas.cl/index.php/psicoperspectivas/article/viewFile/18/18
  • Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences. Hillsdale, NJ: Erlbaum.
  • Connor, M. J. (2003). Pupil stress and standard assessment tasks (SATs). Emotional and Behavioural Difficulties, 8(2), 101-107. Doi: 10.1080/13632750300507010
  • Fernandes, D., & Alves, M. (2012). Evaluación de la motivación académica y la ansiedad escolar y posibles relaciones entre ellas. Psico-USF, 17(3), 447-455. Doi: 10.1590/S1413-82712012000300011
  • Finney, S. J., & DiStefano, C. (2006). Non-normal and Categorical data in structural equation modeling. En G. R. Hancock, & R. O. Mueller (eds.), Structural equation modeling: a second course (pp. 269-314). Greenwich, Connecticut: Information Age Publishing.
  • Freire, C., Ferradás, M. M., Fernández, S., & Barca, E. (2019). Ansiedad ante los exámenes en estudiantes de Educación Primaria: Diferencias en función del curso y del género. Publicaciones, 49(2), 151-168. Doi:10.30827/publicaciones.v49i2.8087
  • González-Torres, M. C. (1997). La motivación académica. Sus determinantes y pautas de intervención. Ansoáin, Navarra: Ediciones Universidad de Navarra, S. A. (EUNSA).
  • Gutiérrez, C. (2010). La participación de las familias en los centros educativos canarios. La visión del profesorado y de las familias. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 1(1), 423-431. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/3498/349832324045.pdf
  • Johnson, D. W., Johnson, R. T., & Holubec, E. J. (1999). El aprendizaje cooperativo en el aula. Buenos Aires: Paidós.
  • Lohbeck, A., Nitkowski, D., & Petermann, F. (2016). A control-value theory approach: relationships between academic self-concept, interest, and test anxiety in elementary school children. Child & Youth Care Forum, 45(6), 887–904. Doi: 10.1007/s10566-016-9362-1
  • Martínez-Monteagudo, M., García-Fernández, J. M., & Inglés, C. J. (2013). Relaciones entre ansiedad escolar, ansiedad rasgo, ansiedad estado y depresión en una muestra de adolescentes españoles. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 13(1), 47-64. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/560/56025664004.pdf
  • Pekrun, R. (1992). The Impact of Emotions on Learning and Achievement: Towards a Theory of Cognitive/Motivational Mediators. Applied Psychology: An International Review, 41(4), 359-376. Doi:10.1111/j.1464-0597.1992.tb00712.x
  • Pekrun, R., Frenzel, A. C., & Goetz, T. (2007). The Control-Value Theory of Achievement Emotions: An Integrative Approach to Emotions in Education. En P. A. Schutz, & R. Pekrun (eds.), Emotion in education (pp. 13-36). Amsterdam: Academic Press.
  • Quevedo-Blasco, R., Quevedo-Blasco, V. J., & Téllez-Trani, M. (2016). Cuestionario de evaluación motivacional del proceso de aprendizaje (EMPA). European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education, 6(2), 83-105. Doi:10.30552/ejihpe.v6i2.163
  • Rodríguez, A., Dapía, M. D., & López-Castedo, A. (2014). Ansiedad ante los exámenes en alumnado de Educación Secundaria Obligatoria. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, 1(2), 132-140. Doi:10.17979/reipe.2014.1.2.14
  • Rosário, P., Núñez, J. C., Salgado, A., González-Pienda, J. A., Valle, A., Joly, C., & Bernardo, A. (2008). Ansiedad ante los exámenes: relación con variables personales y familiares. Psicothema, 20(4), 563-570. Recuperado de http://www.psicothema.com/pdf/3523.pdf
  • Ryan, R. M., & Connell, J. P. (1989). Perceived locus of causality and internalization: Examining reasons for acting in two domains. Journal of Personality and Social Psychology, 57(5), 749-61. Doi:10.1037//0022-3514.57.5.749
  • Torrano-Martínez, R., Ortigosa-Quiles, J. M., Riquelme-Marín, A., & López-Pina, J. A. (2017). Evaluación de la ansiedad ante los exámenes en estudiantes de Educación Secundaria Obligatoria. Revista de Psicología Clínica con Niños y Adolescentes, 4(2), 103-110. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/4771/477152556002.pdf
  • Von der Embse, N., Barterian, J., & Segool, N. (2013). Test anxiety interventions for children and adolescents: A systematic review of treatment studies from 2000–2010. Psychology in the Schools, 50, 57-71. Doi:10.1002/pits.21660