Dificultades de aprendizaje e intinerario vital en niños adoptadosinteracciones e influencias desde la triada M.A.N. (maltrato, abusos, negligencia)

  1. Barca Enríquez, Eduardo 1
  2. Barca Lozano, Alfonso 1
  1. 1 Universidade da Coruña
    info

    Universidade da Coruña

    La Coruña, España

    ROR https://ror.org/01qckj285

Journal:
International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

ISSN: 0214-9877

Year of publication: 2019

Issue Title: Psicología de la Educación y Saberes Originarios

Volume: 3

Issue: 1

Pages: 231-240

Type: Article

DOI: 10.17060/IJODAEP.2019.N1.V3.1478 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

Sustainable development goals

Abstract

Adoption processes are protection mechanisms that children need when, in particular, situations of maltreatment, abuse, negligence (MAN triad) are observed, whereby adopted children are expected to provide safety and care contexts as well as to provide them with the necessary affectivity, optimal education and socialization, essential contexts for a balanced and normalized development for these children. This paper aims, firstly, to know the possible problems of learning and school difficulties as a consequence of a harmful life itinerary for adopted children with 209 participating subjects with family characteristics, development in their first years of life and adverse contexts with negative impact in its vital evolutionary process; then, the interactions and existing relationships between variables of the vital itinerary and contexts of the first months and first years of development are analyzed. Finally, we look for the influence of both types of variables on the MAN triad and academic achievement. The results show the clear existence of diverse learning difficulties in the subjects participating in reading/writing, oral language, and calculation areas, as well as in relation to the interactions between the first years in institutions and, specially, in interaction with the biological family and the foster/adoptive family. Moreover, there are significant correlations between the stays of children in the first years and learning difficulties in reading, comprehension and oral expression. Finally, variables such as difficulties of calculation, place and stay of the child in the fourth year and the first year of birth have relevant influence on both the MAN triad and the difficulties of understanding and place of coexistence of the children in the fourth year on the academic achievement.

Bibliographic References

  • Alfonso, S., Deaño, M., Ramos, A., Conde, A.; Gayo, M. E., Iglesias-Sarmiento, Limia, S., & Tellado,F. (2017). Pevención e intervencion de las dificultades de aprendizaje en lectura. Revista Infad de Psicología. International Journal of Developmental and Educational Psychology, nº1, (vol.1)71-81. DOI: http://dx.doi.org/10.17060/ijodaep.2017.n1,v3.976.
  • Barca, E. (2014). Evaluación comprehensiva del niño adoptado: resignificando síntomas. En R. Mª. Fernández García (Coord.). Neuropsicología del abandono y el maltrato infantil. Pp. 55-65. Barcelona: Hilo Rojo Ediciones.
  • Barca, E. (2015). Análisis del impacto y la alteración de la función cognitiva en niños adoptados y/o víctimas del Maltrato, Abuso y/o Negligencia temprana desde el modelo PASS de procesamiento de la información. Ourense: Universidad de Vigo (Tesis doctoral inédita).
  • Barca, E., Brenlla, J. C., & Ramudo, I. (2017). Variables críticas pre-adopción y dificultades de aprendizaje. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, (01), 224-230. https://doi.org/10.17979/reipe.2017.0.01.2606
  • Barudy, J. & Dantagnan, M. (2010). Los desafíos invisibles de ser padre o madre: manual de evaluación de las competencias y la resiliencia parental. Barcelona: Gedisa.
  • Dalen, M. (2011). Desarrollo cognitivo y logro educativo en personas adoptadas internacionalmente. I Fórum Internacional sobre Infancias y Familias. “De filias y fobias”. Del parentesco biológico al cultural. Barcelona, 29 y 30 de septiembre y 2 y 3 de octubre de 2006. Recuperado de: http://www.ciimu.org/webs/foruminternacional/
  • Geddes, H. (2010). El apego en el aula: revlación entre las primeras experiencias infavntiles, el bienestar emocional y el rednimiento escolar. Barcelona: Graó.
  • Gonzalo, J.L. (2012). ¿Todo niño viene con un pan debajo del brazo?. Guía para padres adoptivos con hijos con trastornos de apego. Bilbao: Desclée de Brouwer.
  • Morin, A. (2019). Dificultades de aprendiuzaje y de atención en niños adoptados. Recuperado de https://www.understood.org/es-mx/learning-attention-issues/getting-started/what-you-need-toknow/learning-and-attention-issues-in-adopted-children
  • Mouronte, L. (2018). Dificultades de aprendizaje escolar en niños adoptados. 26 Pp. Trabajo Fin de Máster en Psicología Aplicada. A Coruña: Facultad de Ciencias de la Educación. Universidade da Coruña.
  • Múgica, J. (2010), Hacia una escuela inclusiva: el reto de integrar a niños y niñas socialmente desfavorecidos. Irún: Seminario de Berritzegune de Irún. Recuperado de : http://g02.berritzeguneak.net/es/
  • Oropesa, N.F. (2017). Tipología de familias adoptivas y seguridad en las conductas de apego infantil. Revista de Psicología Infad. International Journal of Developmental and Educational Psychology, vol.1, nº 1. 327-339. DOI: http://dx.doi.org/10.17060.ijodaep.2017.n1.v31001
  • Pérez Pichel, M. (2016). Hacer familia. Adopción: seis problemas frecuentes de los niños adoptados. Recuperado de https://www.hacerfamilia.com/ninos/noticia-adopcion-problemas-frecuentes-ninos-adoptados-20160923143720.htm
  • Rojas, J. (2015 ). Por qué los niños adoptados tienen dificultades académicas, en AUSARTI, marzo, 3. Recuperado de https://ausarti.com/por-que-los-ninos-adoptados-tienen-dificultades-academicas-2/