'Os vellos non deben de namorarse', de Castelaoxestación e recepción
-
1
Universidade da Coruña
info
ISSN: 1138-9664
Año de publicación: 2019
Número: 22
Páginas: 241-258
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Madrygal: Revista de estudios gallegos
Resumen
Este artigo estuda o longo proceso de xestación de Os vellos non deben de namorarse, de Castelao e a súa recepción. Apoiándose en todo tipo de documentos (correspondencia, notas de prensa, artigos de xornal, manuscritos, críticas e autocríticas da estrea...) estabelécense tres períodos para a xestación da obra: Teatro de arte (1921-1923), Teatro de Caretas (1934-1936) e Os vellos non den de namorarse (1939-1941), cunha especial atención aos dous manuscritos que se conservan no Museo de Pontevedra e que non coinciden plenamente no seu contido. A seguir analízase a recepción da obra desde dúas perspectivas: a do público que asistía habitualmente ao teatro galego que se representaba na capital arxentina e a do público máis preparado e especializado, tanto da colonia galega como da cidade de Buenos Aires. Cérrase coas Conclusións en que se sostén que o Epílogo foi engadido a última hora, nun intento do autor de achegar o seu texto ao gusto do público popular ao que Castelao sempre se dirixía e a cuxo éxito vinculara o seu desexo de seguir escribindo para o teatro. Inclúese, en Anexo, un artigo de Castelao publicado no xornal Crítica que non está recollido en ningunha das compilacións da súa prosa.
Referencias bibliográficas
- Alfonso García, María del Carmen (2004): “La literatura y la crítica literaria en las colaboraciones periodísticas de Alejandro Casona”, en Mª del C. Insuela et alii (eds.), Actas del Homenaje a Alejandro Casona (1903-1965). Congreso Internacional en el centenario de su nacimiento (Universidad de Oviedo 5-8 de noviembre de 2003). Oviedo: Fundación Universidad de Oviedo y Ediciones Nobel, pp. 581-599.
- Álvarez, Santiago (1984): Castelao y nosotros los comunistas. Sada: Ediciós do Castro.
- Anónimo (1934): “Galiza aldraxada no teatro arxentino. Doña Quijota de Orense”, A Fouce (Buenos Aires) 70.
- Anónimo (1941): “Los dos estrenos de anoche”, La Nación (Buenos Aires) 15/08/1941, 12.
- Blanco-Amor, Eduardo (1986): Castelao Escritor. Pórtico encol da prosa galega. Sada: Ediciós do Castro.
- Braxe, Lino e Xavier Seoane (1996): Luís Seoane e o Teatro. Sada: Ediciós do Castro.
- Cantón, C. (1941): “Fernando Tacholas”, A Fouce (Recorte de prensa sin data, no Arquivo Teatral ‘Francisco Pillado Mayor’ da UDC, PRE 25-8).
- Carvalho Calero, Ricardo (2000): Escritos sobre teatro (ed. Laura Tato). A Coruña: Colección da Biblioteca--Arquivo Teatral ‘Francisco Pillado Mayor’ da Universidade da Coruña.
- Carballeira, Joan (1934): “Para el logro de un teatro nuestro”, El Pueblo Gallego (Vigo) 15/11/1934, p. 1.
- Casona, Alejandro (1986): “Castelao, pintor y dramático”, en Castelao 1886-1950. Exposición celebrada en el Jardín Botánico: 3 de Maio-13 de Abril. Madrid: Ministerio de Cultura, pp. 86-88.
- Castelao, Alfonso R. (1941): “Castelao, el ilustre escritor y dibujante, escribe sobre su primera obra teatral Os vellos non deben de namorarse a estrenarse Mañana Jueves en el Teatro Mayo”, Crítica (Buenos Aires) 13/08/1941, p. 2.
- Castelao, Alfonso R. (1999): Obras 1. Obra literaria. Edición de Manuel Rosales. Vigo: Editorial Galaxia.
- Castelao, Alfonso R. (2000a): Obras 5. Diario 1921. Revista Nós. Do meu diario. Cubismo. Apéndices (ed. Xosé Antón Castro). Vigo: Galaxia.
- Castelao, Alfonso R. (2000b): Obras 6. Epistolario. Vigo: Galaxia.
- Castelao, Alfonso R. (2015): “Meu querido amigo e irmán. Cartas de Castelao a Otero Pedrayo”, Grial 205/53, pp. 51-63.
- Fernández del Riego, Francisco (1934): “A necesidade dun teatro galego”, El Pueblo Gallego (Vigo) 08/11/1934, p. 12.
- Filgueira Valverde, Xosé (1987): Cuarto Adral. Castelao na lembranza. Sada: Ediciós do Castro.
- Iglesias Calvo, A. (1987): “Entrevista a Fernando Iglesias Tacholas”, A Nosa Terra (Vigo) 22, pp. 12-13.
- Ínsua, Emilio (2015): “El estreno de Os vellos non deben de namorarse, de Castelao. Peripecia compositiva, puesta en escena, recepción crítica y fortuna posterior”, en I. López Silva e E. R. Ruibal (ed.), El teatro gallego en el exilio republicano de 1939. Sevilla: Editorial Renacimiento, pp. 33-94.
- Jarry, Alfred (2004): Alguns textos teóricos de 1896 (selec. e trad. Eugénia Vasques). Lisboa: Escola Superior de Teatro e Cinema.
- Manteiga, Luis (2003): Teatro galego (ed. e est. Laura Tato). Sada: Ediciós do Castro.
- Ogando, Iolanda e Laura Tato (2012): Textos recuperados. De Galo Salinas a Castelao. A Coruña: Colección da Biblioteca-Arquivo Teatral ‘Francisco Pillado Mayor’ da Universidade da Coruña.
- O’Neill, Eugene e Thorton Wilder (1996): Textos sobre teatro norteamericano (II) (introd., trad. e notas A. R. Celada). León: Universidad, Servicio de Publicaciones.
- Palmás, Ricardo (1976): Castelao; prosas do exilio. Montevideo: Patronato da Cultura Galega.
- Paz Andrade, Valentín (2000): Castelao na luz e na sombra. Sada: Ediciós do Castro.
- Pérez Rodríguez, Luis (1996): Fernando Iglesias «Tacholas», un actor auriense na Galicia ideal. Sada: Ediciós do Castro.
- Pillado Mayor, Fracisco e Manuel Lourenzo (1979): “A Compañía Galega Maruxa Villanueva”, Cadernos da Escola Dramática Galega 4, p. 7.
- Pociña, Andrés e Aurora Marco (1995): Maruxa Villanueva. Conversas con Maruxa Villanueva na Casa de Rosalía. A Coruña: Hércules de Ediciones.
- Sanmartín, Goretti e Monserrat Sanmartín (1989): “Dos fanados anceios de Dona Florinda e Dona Micaela e doutras personaxes femininas en Castelao”, en J. Beramendi e R. Villares (eds.), Congreso Castelao. Santiago de Compostela, 24-29 novembro 1986. Santiago de Compostela: Universidade, pp. 343-352.
- Seoane, Luís (1975): “Os vellos non deben de namorarse”, Boletín da Real Academia Galega 357, pp. 116-117.
- Tato Fontaíña, Laura (1999): Historia do teatro galego. Das orixes a 1936. Vigo: Promocións Culturais Galegas, http://hdl.handle.net/2183/16981.
- Tato Fontaíña, Laura (2013): Do teatro ao cinema. Obras dramáticas e guións de Ramón Otero Pedrayo. Santiago de Compostela: Sotelo Blanco.
- Valle Pérez, Xosé Carlos (2000): Castelao e o teatro. Escenografías. Pontevedra: Museo de Pontevedra; Fundación Pedro Barrié de la Maza.
- Valle Pérez, Xosé Carlos (1999): Castelao e as cruces de pedra. Pontevedra: Museo de Pontevedra.
- Villar Ponte, Antón (1934): “Un camino de galleguización que señalamos a nuestra juventud”, El Pueblo Gallego (Vigo) 16/10/1934, p. 9.