María Victoria Moreno ou a deconstrución da masculinidade hexemónica desde as marxes

  1. Carballal Miñán, Patricia 1
  1. 1 Universidade da Coruña
    info

    Universidade da Coruña

    La Coruña, España

    ROR https://ror.org/01qckj285

Journal:
Sarmiento: Revista Galego-Portuguesa de Historia da Educación

ISSN: 1138-5863 2659-9589

Year of publication: 2018

Issue Title: Monografía. Natureza e educación

Volume: 22

Pages: 189-206

Type: Article

DOI: 10.17979/SRGPHE.2018.22.0.5487 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Sarmiento: Revista Galego-Portuguesa de Historia da Educación

Sustainable development goals

Abstract

From the 1970s onwards, the feminist discourse became more and more explicit in children´s and youth literature. Many writers took advantage of the educational dimension of artistic creativity to denounce the sexist stereotypes found in works for children. This led to the emergence of bold, active female protagonists, who differed greatly from the undecided, passive characters of previous children’s and youth literature. At the same time, stories starring female characters, closely studied by critics, began to flourish. Male characters also underwent changes and some of them were created with features that bore little resemblance those of of hegemonic masculinity. There were two reasons for this: The idea was to try and connect with young readers and to introduce them to new identities. However, they received little attention in terms of qualitative analysis.

Bibliographic References

  • Rodríguez R. e Correa Ulloa (2005): «Cuando Frankenstein no se mira al espejo. Un repaso a la literatura juvenil», CLIJ. Cuadernos de literatura infantil y juvenil, no. 184 (2005), 17.
  • María Isabel Jociles Rubio, «El estudio sobre las masculinidades. Panorámica general», Gazeta de Antropología, no. 17 (2001) (Consultado o 20/11/2018 en http://hdl.handle.net/10481/7487)
  • Carlos Lomas, ¿Todos los hombres son iguales? Identidades masculinas y cambios sociales (Barcelona: Paidós, 2003)
  • Carlos Lomas, «La dictadura del patriarcado y la insurgencia masculina (menos «hombres de verdad» y más humanos», La manzana. Imaginarios Sociales, no. 6 (2008) (Consultado o 21/11/2018 en http://www.estudiosmasculinidades.buap.mx/num6/dictadura.html)
  • R. Flecha, L. Puigvert & O. Ríos, «Las nuevas masculinidades alternativas y la superación de la violencia de género», International Multidisciplinary Journal of Social Sciences, núm 2 (2013): 88-113.
  • Mera Hervello, «A literatura infantil e xuvenil el galego: cara a unha reestruturación do sistema literario», Revista de lenguas y literaturas catalana, gallega y vasca, no. 10, (2004), 145.
  • Gahete Muñoz, «Las luchas feministas. Las principales campañas del movimiento feminista español (1976-1981)», Investigaciones feministas: papeles de estudios de mujeres, feministas y de género, no. 2 (2017), 585.
  • De Miguel Álvarez, «Los feminismos en la Historia: el reestablecimiento de la genealogía», en Miradas desde la perspectiva de género. Estudios de las mujeres, coord. Isabel Torres Ramírez (Madrid: Narcea, 2005), 15.
  • Connell, «La organización social de la masculinidad», Masculinidades: poder y crisis, eds. Teresa Valdés e José Olavarría (Santiago de Chile: Isis Internacional, 1997), 31-48.
  • Kimmel, «Homofobia, temor, vergüenza y silencio en la identidad masculina», Masculinidad/es: poder y crisis, eds. Teresa Valdés e José Olavarría (Santiago de Chile: Isis Internacional/FLACSO 1997), pp. 49-62.
  • Aguilar, «Lectura, género, feminismo y LIJ», Lenguaje y textos, no. 28 (2008): 113-128.
  • Cebotarev «Familia, socialización y nueva paternidad», Revista latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, no. 2 (2003) (consultado o 28/10/2018 en http://www.redalyc.org:9081/home.oa?cid=633986).