Vaciar para habitar en la ciudad collageuna estrategia proyectual de Sáenz de Oíza

  1. Emma López-Bahut 1
  1. 1 Universidade da Coruña
    info

    Universidade da Coruña

    La Coruña, España

    ROR https://ror.org/01qckj285

Journal:
ZARCH: Journal of interdisciplinary studies in Architecture and Urbanism

ISSN: 2341-0531 2387-0346

Year of publication: 2018

Issue: 10

Pages: 152-165

Type: Article

DOI: 10.26754/OJS_ZARCH/ZARCH.2018102938 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: ZARCH: Journal of interdisciplinary studies in Architecture and Urbanism

Sustainable development goals

Abstract

During the second half of the eighties, Francisco Javier Sáenz de Oíza faced two large-scale cultural projects simultaneously in Spain, which were built over/in a previous existing building: The Atlantic Center of Modern Art in Las Palmas (1985-89) and the Alhóndiga Cultural Center in Bilbao (1988-90). In both projects, the existing building was emptied -maintaining its façades recognizable- and a new structure was implemented with a different use from the original. The new intervention could both respect or adjust to the shape limits of the previous building and surpass them. As a theoretical framework of Sáenz de Oíza, Colin Rowe’s ideas from his book Collage City (1981 ed. Spanish) are identified in the way he defends this kind of urban bricolage through which the old elements are maintained -in opposition to the ideas of Modernism- and the new elements are assembled freely. From this point of view, the two study cases are analyzed -the final proposal for the Alhóndiga’s project and the building in Las Palmas- focusing on the façades as remains of the past and the void as a generator of the projects. Connections, parallels, and divergences of the design strategy used by Sáenz de Oíza in both cases are established, which is based on the collage and decontextualization defended by Rowe.

Bibliographic References

  • Citas Alberdi, Rosario (dir.); Sáenz Guerra, Francisco Javier. 1996. Javier Sáenz de Oíza. Madrid: Pronaos.
  • Archivo Fundación Museo Jorge Oteiza. Alzuza (Navarra).
  • Capitel, Antón. 2002. Un palacio para el arte: La transformación de un viejo lugar para el Centro Atlántico de Las Palmas. En Torres, Sáenz de Oíza, 53-64.
  • Climent Guimerá, Federico. 2001. F. J. Séanz de Oíza, Mallorca, 1960-2000. Proyectos y obras. Palma de Mallorca: Govern Balear.
  • Ferraz-Leite Ludzik, Alejandro. 2014. Las lecturas de Sáenz de Oíza. Desde Torres Blancas al Banco de Bilbao a través de una selección de textos hecha por el propio arquitecto. Tesis Doctoral. Escuela Técnica Superior de Arquitectura, Universidad Politécnica de Madrid.
  • Foraster Bastida, José Ramón. 2002. Ricardo de Bastida, arquitecto. Bilbao: Colegio Oficial de Arquitectos Vasco-Navarro.
  • Fullaondo, Juan Daniel. 1989. Alhóndiga, centro cultural de primer orden. Bilbao 14, 15 de enero: 18-19.
  • _____. 1991. La bicicleta aproximativa. Conversaciones en torno a Sáenz de Oíza. Madrid: Kaín.
  • Fullaondo, Daniel; Muñoz Jiménez, María Teresa. 1992. Las arquitecturas de Bilbao. A la búsqueda del tiempo perdido (sobre todo ecléctico). En Bernardo García de la Torre (dir.). Bilbao: guía de arquitectura (Bilbao: Colegio Oficial de Arquitectos Vasco Navarro): 23-55.
  • _____. 1997. Historia de la Arquitectura Contemporánea española. Tomo III. Y Orfeo desciende. Madrid: Molli.
  • Intxaustegi, Ion. 1989. La Alhóndiga [video, 16 min.]. Archivo Fundación Museo Jorge Oteiza, ID: 10016.
  • Martín Hernández, Manuel J. 2002. Sobre la arquitectura del CAAM de Sáenz de Oíza. En Torres, Sáenz de Oíza, 72-83.
  • Moneo, Rafael. 1989. Carta-informe al alcalde. Rafael Moneo y la Alhóndiga bilbaína. Bilbao 15, 15 de febrero: 9.
  • Rementeria, Iskandar. 2017. Oteiza y el Centro Cultural Alhóndiga de Bilbao. Una interpretación estética. Alzuza: Museo Fundación Jorge Oteiza y Azkuna Zentroa.
  • Oteiza, Jorge; Puig, Roberto. 1959. Concurso de monumento a José Batlle en Montevideo. Arquitectura 6 (junio): 17-23.
  • _____. 1989. Ideas sobre la Alhóndiga [mecanoscrito]. Archivo Fundación Museo Jorge Oteiza (27 de abril): ID 7975. http://www.museooteiza.org/catalogos/documentacion/detalles.php?id=7975&bd=fondod (consultado el 24 de enero de 2018).
  • _____. 1989. Unas observaciones para enfocar problemas Alhóndiga. Bilbao 15, 15 de febrero: 3-4.
  • _____. 1995. Estética del huevo. Pamplona: Pamiela.
  • _____. S.f. Comparación de la Alhondiga con el Pompidou” [mecanoscrito]. Archivo Fundación Museo Jorge Oteiza. ID 7973. http://www.museooteiza.org/catalogos/documentacion/detalles.php?id=7973&bd=fondod (consultado el 24 de enero de 2018).
  • Rowe, Collin; Koetter, Fred. 1981. Ciudad Collage. Barcelona: Gustavo Gili.
  • Sáenz de Oíza, Francisco Javier. 1952. El vidrio y la Arquitectura. Revista Nacional de Arquitectura 129-130 (septiembre-octubre): 11-67.
  • _____. 1988. Francisco Javier y otros. El Croquis 32/33 (abril).
  • _____. 1988. Disertaciones. El Croquis 32/33 (abril): 8-31.
  • _____. 1988. Recinto Ferial de Madrid. El Croquis (abril): 151-161.
  • _____. 2002. “Propuesta del concurso de Sáenz de Oíza”. En Torres, Sáenz de Oíza, 31-36.
  • Sáenz Guerra, Javier. 2007. Un mito moderno. Una capilla en el Camino de Santiago. Sáenz de Oíza, Oteiza y Romaní, 1954. Alzuza: Fundación Museo Jorge Oteiza.
  • Sota, Alejandro de la. 1988. Carta a la Redacción. El Croquis 32/33 (abril): 197.
  • Torres Ripa, Carmen. 1989. Intentamos conservar casi el noventa por ciento de las fachadas de la Alhóndiga. El Correo Español-El Pueblo Vasco, 11 de junio: 116-7.
  • Torres Quevedo, Isabel (dir.). 2002. Sáenz de Oíza: Centro Atlántico de Arte Moderno. Madrid: Centro Atlántico de Arte Moderno.
  • Vellés, Javier. 2015. Oíza primera parte. MAET Magacín arquitectura de la Escuela de Toledo 1-extraordinario.
  • Villaluenga, Yolanda. 2014. No te mueras sin ir a Ronchamp [59 min]. Radio Televisión Española. http://www.rtve.es/alacarta/videos/imprescindibles/imprescindibles-no-mueras-sin-ir-ronchamp-saenz-oiza/2929434/ (consultado el 24 de enero de 2018).