Emociones capturadas. La Casa Gili de Coderch a través de su registro fotográfico

  1. Sonia Vázquez-Díaz 1
  2. Ruth Varela 2
  3. Juan Ignacio Prieto López 1
  1. 1 Universidade da Coruña
    info

    Universidade da Coruña

    La Coruña, España

    ROR https://ror.org/01qckj285

  2. 2 Instituto de Ciencias del Patrimonio (España)
Journal:
ZARCH: Journal of interdisciplinary studies in Architecture and Urbanism

ISSN: 2341-0531

Year of publication: 2017

Issue: 9

Pages: 160-175

Type: Article

DOI: 10.26754/OJS_ZARCH/ZARCH.201792274 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: ZARCH: Journal of interdisciplinary studies in Architecture and Urbanism

Abstract

Since the discovery of the “camera lucida”, the use of photography as a narrative support for architecture has become more and more inevitable, although not without its controversy. And despite that the limitations of the images in representing a spatial experience, in all its complexity, have often been highlighted, it is usually not recognised that the architect, as a researcher and designer at the same time, has the capacity to overcome these important shortcomings, nor has been this topic examined in depth. The purpose of this article is to demonstrate the usefulness of the visual record in reconstructing the spatial and emotional experience that a work of architecture could generate in its day. To this aim, the example of Gili House, by the Architect José Antonio Coderch, is examined. This architecture has undergone such a drastic modification that it can almost be considered missing. The collection of images that document the initial state of the house serves as the support of an analysis in which the researcher’s sensitive and systematic gaze allows a phenomenological analysis to be dealt with, in order to unravel the aesthetic emotions that, in another time, could have been brought about through its observation, its experience and/or its habitation

Bibliographic References

  • A+U 62. 1976. Gili House: 64-65.
  • AA. VV. 1980. Coderch de Sentmenat. Madrid: Museo Español de Arte Contemporáneo.
  • Antúnez Cid, José. 2006. La intersubjetividad en Xabier Zubiri. Roma: Gregorian University.
  • Aparicio Guisado, Jesús María. 2000. El muro. Buenos Aires: Librería Técnica CP67.
  • Bachelard, Gaston. 1983. La poética del espacio México: Fondo de Cultura económica.
  • Banham, Reyner. 1989. A Concrete Atlantis: U.S. Industrial Building and European Modern Architecture 1900-1925. Cambridge, USA: The MIT Press.
  • Barthes, Roland. 2009. La cámara lúcida. Barcelona: Paidós.
  • Bofill, Ricardo y José Agustín Goitosolo. 1975. J. A. Coderch de Sentmenat: Dernier grand maître solitaire de l’architecture espagnole. L’Architecture d’Aujourd’hui 177 (enero-febrero): 67.
  • Capitel, Antonio y Javier Ortega. 1978. J. A. Coderch 1945-1976. Madrid: Xarait.
  • Carpo, Mario. 2001. How Do You Imitate a Building That You Have Never Seen? Printed Images, Ancient Models and Handmade Drawings in Renaissance Architectural Theory. Zeitschrift für Kunstgeschichte 64 Bd. H 2: 223-233.
  • Christenson, Mike. 2011. On the architectural structure of photographic space. Architectural Science Review 54:2: 93-100, DOI: 10.1080/00038628.2011.582365.
  • Colomina, Beatriz. 1996. Mies Not. Columbia Documents of Architecture and Theory D 5: 75-100.
  • Díez Barreñada, Rafael. 2003. Coderch, Variaciones sobre una casa. Barcelona: Fundación Caja de Arquitectos.
  • FdVprojects. Página web del estudio de arquitectura, apartado Arquitectura e interiorismo. http://www.fdvprojects.com/arquitectura-interiorismo/trabajos/casagili/proyecto.html (consultado el 4 de marzo de 2009).
  • Fochs, Carles. 1989. Coderch. 1913-1984. Barcelona: Gustavo Gili.
  • _____. 2000. Coderch fotógrafo. Barcelona: Caja de Arquitectos.
  • Frampton, Kenneth y Rafael Díez. 2006. José Antonio Coderch. Casas. Barcelona, Gustavo Gili.
  • Grosse Bressan, Fernanda. 2015. Retratos da transformação urbana: o uso da fotografía como registro visual do ‘antes’ e ‘despois’ da Lei Cidade Limpa en Londrina. Discursos fotográficos, Londrina v.11 nº 18 (enero-junio): 247-248.
  • Grupo μ. 1987. Retórica General. Barcelona: Paidós.
  • Heidegger, Martin. 2001. Construir, habitar, pensar. En Conferencias y artículos. Barcelona: Serbal.
  • Kepes, Gyorgy. 1987. Casa Gili. 1965. Arquitectura 268 (septiembre): 70-79.
  • Martínez, Andrés. 2011. El exterior como prolongación de la casa. Los espacios intersticiales en clave tipológica, a través de dos obras de Coderch y De la Sota. Barcelona: Universidad Politècnica de Catalunya.
  • Martínez, Andrés. Página web personal, apartado Investigación y docencia. http://andresmartinez.es/index.php?id=4&l=1 (consultado el 6 de junio de 2017).
  • Medina, Miguel Ángel. 2017. Demolida la Casa Guzmán, obra maestra de Alejandro de la Sota. El País, 14 de enero, sección Cultura.
  • Oteiza, Jorge. 2007. Quosque tamdem…! Ensayo de interpretación estética del alma vasca. Alzuza, Navarra: Fundación Museo Jorge Oteiza.
  • Pallasmaa, Juhani. 2006. Los ojos de la piel. Barcelona: Gustavo Gili.
  • Pica, Agnoldomenico. 1971. I muri di Coderch. Domus 503 (octubre): 24.
  • Piñon, Helio. 1976. Tres décadas en la obra de José Antonio Coderch. Arquitecturas Bis 11 (enero): 7.
  • Rowe, Colin y Robert Slutzky. 1963. Transparency: Literal and Phenomenal. Perspecta 8: 45-54.
  • Sontag, Susan. 1997. Estilos radicales. Buenos Aires: Taurus.
  • Sòria, Enric. 1997. Conversaciones con Coderch de Sentmenat. Murcia: Colegio Oficial de Aparejadores y Arquitectos Técnicos.
  • Tanizaki, Junichiro. 1994. El elogio de la sombra. Madrid: Siruela.
  • Valente, José Ángel. 2006. Obras completas. Barcelona: Galaxia Gutenberg.
  • Vázquez-Díaz, Sonia. 2013. Los patios del silencio. A Coruña: Universidade da Coruña.
  • Zumthor, Peter. 2009. Atmósferas: entornos arquitectónicos. Las cosas a mi alrededor. Barcelona: Gustavo Gili.