El Aprendizaje y Serviciométodo de enseñanza y forma de vincular la universidad y la sociedad

  1. Carlos Soneira Calvo
Journal:
Revista d'innovació docent universitària: RIDU

ISSN: 2013-2298

Year of publication: 2019

Issue: 11

Pages: 91-103

Type: Article

DOI: 10.1344/RIDU2019.11.8 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista d'innovació docent universitària: RIDU

Sustainable development goals

Bibliographic References

  • Acquadro, D., Soro, G., Biancetti, A., Zanotta, T. (2009) Serving Others and Gaining Experience: A Study of University Students Participation in Service Learning. Higher Education Quarterly, 63(1), pp. 46-63.
  • Cooper, S., Cripps, J., Reisman, J. (2013) Service-learning in deaf studies: impact on the development of altruistic behaviors and social justice concern. American Annals of the Deaf, 157(5), pp. 413-27.
  • Fernández, A. (2006). Metodologías activas para la formación de competencias. Educatio siglo XXI, 24, pp. 35-56.
  • Galambos, R., Kozma, J. (2005) Service-Learning and Civic Education in Hungarian Higher Education. Vocational Education: Research and Reality, 10, pp. 40-51.
  • Gijón Casares, M. (2009) Aprendizaje servicio y necesidades sociales. En: J.M. Puig (coord.) Aprendizaje servicio (ApS). Educación y compromiso cívico (pp. 53-70). Graó, Barcelona.
  • Hansen, K., (2012) A practical guide for designing a course with a Service-Learning component in higher education, The Journal of Faculty Development, 26(1), pp. 29-36.
  • Jenkins, A., Sheehey, P. (2011) A checklist for implementing Service-Learning in higher education, Journal of Community Engagement and Scholarship, 4(2), pp. 52-60.
  • Luna, E. (2010) Del centro educativo a la comunidad: un programa de aprendizaje servicio para el desarrollo de ciudadanía activa. (Tesis inédita de doctorado). Universitat de Barcelona, Barcelona, España.
  • Martín, X. (2009) La pedagogía del aprendizaje servicio. En: J.M. Puig (coord.) Aprendizaje servicio (ApS). Educación y compromiso cívico (pp. 107-126). Graó, Barcelona.
  • Martínez Vivot, M., Folgueiras Bartomeu, P. (2015) Evaluación participativa, Aprendizaje-Servicio y universidad. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 19(1), pp. 129-145.
  • Oficina de Cooperación e Voluntariado (2015) Construíndo Aps na UDC. Material empregado no curso de formación sobre ApS impartido pola OCV. Recuperado de:
  • https://www.udc.es/export/sites/udc/ocv/_galeria_down/ApS/Presentacixn_CONSTRUxNDO_APRENDIZAXE_SERVIZO_NA_UDC.pdf
  • Palos Rodríguez, J. (2009) ¿Por qué hacer actividades de aprendizaje servicio? En: J.M. Puig (coord.) Aprendizaje servicio (ApS). Educación y compromiso cívico (pp. 151-161). Graó, Barcelona.
  • Puig Rovira, J. M., Gijón Casares, M., Martín García, X., Rubio Serrano, P. (2011) Aprendizaje-servicio y Educación para la Ciudadanía. Revista de Educación, número extraordinario, pp. 45-67.
  • Rodríguez-Gallego, M. (2014) El Aprendizaje-Servicio como estrategia metodológica en la Universidad. Revista Complutense de Educación, 25(1), pp. 95-113.
  • Rodríguez-Gallego, M., Ordónez-Sierra, R. (2015) Una experiencia de Aprendizaje Servicio en comunidades de aprendizaje. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 19(1), pp. 314-333.
  • Silva Quiroz, J., Maturana Castillo, D. (2017) Una propuesta de modelo para introducir metodologías activas en educación superior. Innovación Educativa, 17(73), pp. 117-132.
  • Tapia, M.N. (2005) La pràctica solidària com a pedagogia de la ciutadania activa. Fundació Jaume Bofill (Debats d’Educació), Barcelona.
  • Universidade da Coruña (2015) Documento marco do programa de Aprendizaxe-Servizo na UDC. https://www.udc.es/export/sites/udc/ocv/_galeria_down/ApS/Institucionalizacion_ApS_UDC.pdf_2063069239.pdf