Utilización, conocimiento y valoración de redes sociales digitales científicas en las universidades gallegas

  1. María-Magdalena Rodríguez-Fernández 1
  2. Eva Sánchez-Amboage 1
  3. Valentín-Alejandro Martínez-Fernández 1
  1. 1 Universidade da Coruña
    info

    Universidade da Coruña

    La Coruña, España

    ROR https://ror.org/01qckj285

Revista:
El profesional de la información

ISSN: 1386-6710 1699-2407

Ano de publicación: 2018

Título do exemplar: Información política y redes sociales (I)

Volume: 27

Número: 5

Páxinas: 1097-1107

Tipo: Artigo

DOI: 10.3145/EPI.2018.SEP.13 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: El profesional de la información

Resumo

Scientific social networks (SSN) have been an important advance in the dissemination of knowledge in the scientific community. There are more and more researchers who agree on the need to join some SSN on account of the many advantages of visibility and impact they offer. This research paper studies the knowledge and use of SSN in the three Galician universities in 2017. Surveys of 552 professor/researchers from A Coruña, Santiago de Compostela and Vigo universities show that the knowledge and use of SSN have a growing trend, and that its management and usefulness assessment is positive, although their access frequency is still low.

Información de financiamento

La encuesta y este artículo forman parte de las investigaciones de la Red Internacional de Investigación de la Gestión de la Comunicación (XESCOM), proyecto de investigación (ED341D R2016 / 019), financiado por la Consellería de Cultura, Educación e Ordenación Universitaria de la Xunta de Galicia

Financiadores

Referencias bibliográficas

  • Ahmed, Eya-Ben (2018). “Detection of leading experts from ResearchGate”. International Journal of business analytics, v. 5, n. 3, pp. 67-86. https://doi.org/10.4018/IJBAN.2018070105
  • Almousa, Omar (2011). “Users’ classification and usage-pattern identification in academic social networks”. In: 2011 IEEE Jordan conference on applied electrical engineering and computing technologies. Amman, Jordan, 6-8 Dec, pp. 1-6. https://doi.org/10.1109/AEECT.2011.6132525
  • Baiget, Tomàs; Guallar, Javier (2009). “Networking y comunidades en la web social. Tres proyectos para mejorar la comunicación”. En: I Congreso internacional de ciberperiodismo y web 2.0. Bilbao, 11-13 noviembre. https://goo.gl/TVRrAi
  • Borrego, Ángel (2014). “Altmétricas para la evaluación de la investigación y el análisis de necesidades de información”. El profesional de la información, v. 23, n. 4, pp. 352-357. https://doi.org/10.3145/epi.2014.jul.02
  • Cabezas-Clavijo, Álvaro; Torres-Salinas, Daniel; Delgado-López-Cózar, Emilio (2009). “Ciencia 2.0: catálogo de herramientas e implicaciones para la actividad investigadora”. El profesional de la información, v. 18, n. 1, pp. 72-79. https://doi.org/10.3145/epi.2009.ene.10
  • Campos-Freire, Francisco (2014). “La investigación y gestión de las redes sociales digitales”. En: Investigación y gestión de las redes digitales. Cuadernos artesanos de Comunicación, n. 50, pp. 7-51. https://doi.org/10.4185/CAC50
  • Campos-Freire, Francisco; Rivera-Rogel, Diana; Rodríguez, Claudia (2014). “La presencia e impacto de las universidades de los países andinos en las redes sociales digitales”. Revista latina de comunicación social, n. 69, pp. 571592. https://doi.org/10.4185/RLCS-2014-1025
  • Campos-Freire, Francisco; Rúas-Araújo, José (2016). “Uso de las redes sociales digitales profesionales y científicas: el caso de las 3 universidades gallegas”. El profesional de la información, v. 25, n. 3, pp. 431-440. https://doi.org/10.3145/epi.2016.may.13
  • Campos-Freire, Francisco; Valencia-Bermúdez, Andrea (2015). “Managing academic profiles on scientific social networks”. In: Rocha, Alvaro; Correia, Ana-Maria; Costanzo, Sandra; Reis, Luis-Paulo (eds.). New contributions in information systems and technologies, pp. 265-273. Cham: Springer. ISBN: 978 3 319 16485 4 https://doi.org/10.1007/978-3-319-16486-1_27
  • Caridad-Sebastián, Mercedes; Martínez-Cardama, Sara (2013). “El bibliotecario integrado en el aprendizaje universitario”. El profesional de la información, v. 22, n. 2, pp. 149-154. https://doi.org/10.3145/epi.2013.mar.09
  • Carreño-Corchete, Esther (2017). “Influencia del género en el uso de redes sociales académicas por los profesores de la Universidad de Salamanca”. En: II Congreso de jóvenes investigadores con perspectiva de género, pp. 318-329. ISBN: 978 84 16829 23 1 https://goo.gl/M9LMm7
  • Celaya, Javier (2008). La empresa en la web 2.0. Barcelona: Gestión 2000. ISBN: 978 84 98750089
  • Christakis, Nicholas A.; Fowler, James H. (2010). Conectados. El sorprendente poder de las redes sociales y cómo nos afectan. Madrid: Taurus. ISBN: 978 84 30606887
  • Codina, Lluís (2009). “Ciencia 2.0: redes sociales y aplicaciones en línea para académicos”. Hipertext.net, n. 7. https://goo.gl/LFnhQ3
  • Crane, Diana (1972). Invisible colleges: Diffusion of knowledge in scientific communities. Chicago: University of Chicago Press. ISBN: 978 0 226118574
  • Crane, Diana (1977). “Social structure in a group of scientists: A test of the ‘Invisible college’ hypothesis”. Social networks, v. 34, n. 3, pp. 161-178. https://doi.org/10.1016/B978-0-12-442450-0.50017-1
  • Dafonte-Gómez, Alberto; Míguez-González, María-Isabel; Puentes-Rivera, Iván (2015). “Academic social networks: Presence and activity in Academia.edu and ResearchGate of communication researchers of the Galician universities”. In: 2015 10th Iberian conf on information systems and technologies (Cisti), pp. 1-6. https://doi.org/10.1109/CISTI.2015.7170594
  • Fernández-Marcial, Viviana; González-Solar, Llarina (2015). “Promoción de la investigación e identidad digital: el caso de la Universidade da Coruña”. El profesional de la información, v. 24, n. 5, pp. 656-664. https://doi.org/10.3145/epi.2015.sep.14
  • González-Díaz, Cristina; Iglesias-García, Mar; Codina, Lluís (2015). “Presencia de las universidades españolas en las redes sociales digitales científicas: caso de los estudios de comunicación”. El profesional de la información, v. 24, n. 5, pp. 640-647. https://doi.org/10.3145/epi.2015.sep.12
  • Haustein, Stefanie; Peters, Isabela; Bar-Ilan, Judit; Priem, Jason; Shema, Hadas; Terliesner, Jens (2014). “Coverage and adoption of altmetrics sources in the bibliometric community”. Scientometrics, v. 101, n. 2, pp. 1145-1163. https://doi.org/10.1007/s11192-013-1221-3
  • Hoffmann, Christian-Pieter; Lutz, Christoph; Meckel, Miriam (2016). “A relational altmetric? Network centrality on ResearchGate as an indicator of scientific impact”. Journal of the Association for Information Science and Technology, v. 67, n. 4, pp. 765-775. https://doi.org/10.1002/asi.23423
  • Marquina-Arenas, Julián (2016). “12 redes sociales científicas que te harán conseguir mayor impacto en tus trabajos”. Julián Marquina, 16 junio. https://goo.gl/J6nYf8
  • Martín-Martín, Alberto; Orduña-Malea, Enrique; Delgado-López-Cózar, Emilio (2018). “Author-level metrics in the new academic profile platforms: The online behaviour of the bibliometrics community”. Journal of informetrics, v. 12, n. 2, pp. 494-509. http://digibug.ugr.es/handle/10481/50285 https://doi.org/10.1016/j.joi.2018.04.001
  • Míguez-González, María-Isabel; Puentes-Rivera, Iván; Dafonte-Gómez, Alberto (2017). “Academic social networks and communication researchers from universities in the North of Portugal: An analysis of academia.edu and ResearchGate”. En: Campos-Freire, Francisco; Rúas-Araújo, Xosé; Martínez-Fernández Valentín-Alejandro; López-García, Xosé. Media and metamedia management, pp. 405-411. ISBN: 978 3 319 46066 6 http://www.investigo.biblioteca.uvigo.es/xmlui/handle/11093/903 https://doi.org/10.1007/978-3-319-46068-0_53
  • Nicholas, Dave (2017). “New ways of building, showcasing, and measuring scholarly reputation in the digital age”. Information services & use, v. 37, n. 1, pp. 1-5. https://doi.org/10.3233/ISU-160792
  • Niyazov, Yuri; Vogel, Carl; Price, Richard; Lund, Ben; Judd, David; Akil, Adnan; Mortonson, Michael; Schwartzman, Josh; Shron, Max (2016). “Open access meets discoverability: Citations to articles posted to Academia.edu”. PLoS one, v. 11, n. 2. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0148257
  • Open Science Collaboration (2012). “An open, large-scale, collaborative effort to estimate the reproducibility of psychological science”. Psychological science, v. 7, n. 6, pp. 657-660. https://doi.org/10.1177/1745691612462588
  • O’Reilly, Tim (2009). What is web 2.0? Design patterns and business models for the next generation of software. O’Reilly Media, Inc. https://goo.gl/DoUKMi
  • Orduña-Malea, Enrique; Martín-Martín, Alberto; Delgado-López-Cózar, Emilio (2016). “The next bibliometrics: ALMetrics (Author Level Metrics) and the multiple faces of author impact”. El profesional de la información, v. 25, n. 3, pp. 485-496. https://doi.org/10.3145/epi.2016.may.18
  • Orduña-Malea, Enrique; Martín-Martín, Alberto; Thelwall, Mike; Delgado-López-Cózar, Emilio (2017). “Do ResearchGate Scores create ghost academic reputations?”. Scientometrics, v. 112, n. 1, pp. 443-460. https://doi.org/10.1007/s11192-017-2396-9
  • Ortega, José-Luís (2015). “Relationship between altmetric and bibliometric indicators across academic social sites: The case of CSIC’s members”. Journal of informetrics, v. 9, n. 1, pp. 39-49. https://doi.org/10.1016/j.joi.2014.11.004
  • Ovadia, Steven (2014). “ResearchGate and Academia.edu: Academic social networks”. Behavioral & social sciences librarian, v. 33, n. 3, pp. 165-169. https://doi.org/10.1080/01639269.2014.934093
  • Piwowar, Heather A.; Day, Roger S.; Fridsma, Douglas B. (2007). “Sharing detailed research data is associated with increased citation rate”. PloS one, v. 2, n. 3, pp. 308. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0000308
  • Rebiun (2011). Ciencia 2.0. Aplicación de la web social a la investigación. Rebiun. Red de Bibliotecas Universitarias. https://goo.gl/YQpnNJ
  • Ribeiro, Raimunda A.; Oliveira, Lidia; Furtado, Cassia (2017). “The a cademic social network ResearchGate as a mechanism of visibility and internationalization of the Brazilian and Portuguese scientific production in the field of Library Science and Information Science”. Perspectivas em ciência da informação, v. 22, n. 4, pp. 177-207. https://doi.org/10.1590/1981-5344/2937
  • Robinson-García, Nicolás; Delgado-López-Cózar, Emilio; Torres-Salinas, Daniel (2011). “Cómo comunicar y diseminar información científica en internet para obtener mayor visibilidad e impacto”. Aula abierta, v. 39, n. 3, pp. 41-50. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3691479
  • Roig-Vila, Rosabel; Mondéjar, Laura; Lorenzo-Lledó, Gonzalo (2016). “Redes sociales científicas. La web social al servicio de la investigación”. International journal of educational research and innovation, n. 5, pp. 171-183. https://goo.gl/yKvsCP
  • Santana-Arroyo, Sonia (2010). “Redes de intercambio de información científica y académica entre los profesionales en el contexto de la Web 2.0”. Acimed, v. 21, n. 3, pp. 321-333. https://goo.gl/JDqWwN
  • Spivack, Nova (2007). “Web 3.0. The best official definition imaginable”. Nova Spivack, Oct. 4th. https://goo.gl/9Kccxq
  • Thelwall, Mike; Kousha, Kayvan (2014). “Academia.edu: social network or academic network?”. Journal of the Association for Information Science and Technology, v. 65, n. 4, pp. 721-731. https://doi.org/10.1002/asi.23038
  • Thelwall, Mike; Kousha, Kayvan (2015). “ResearchGate: Disseminating, communicating, and measuring scholarship?”. Journal of the Association for Information Science and Technology, v. 66, n. 5, pp. 876-889. https://doi.org/10.1002/asi.23236
  • Thornley, Clare; Watkinson, Anthony; Nicholas, David; Volentine, Rachel; Jamali, Hamid R.; Herman, Eti; Allard, Suzie; Levine, Lenneth J.; Tenopir, Carol (2015). “The role of trust and authority in the citation behaviour of researchers”. Information research, v. 20, n. 3, pp. 1-17. https://goo.gl/gy9WgM
  • Torres-Salinas, Daniel; Delgado-López-Cózar, Emilio (2009). “Estrategia para mejorar la difusión de los resultados de investigación con la Web 2.0”. El profesional de la información, v. 19, n. 5, pp. 534-539. https://doi.org/10.3145/epi.2009.sep.07
  • Yu, Min-Chun; Jim-Wu, Yen-Chun; Alhalabi, Wadee; Kao, Hao-Yun; Wu, Wen-Hsiung (2016). “ResearchGate: An effective altmetric indicator for active researchers?”. Computers in human behavior, v. 55, pp. 1001-1006. https://doi.org/10.1016/j.chb.2015.11.007