Fernando Osorio do Campohistoria de una investigación

  1. Biscainho-Fernandes, Carlos-Caetano 1
  1. 1 Universidade da Coruña, Departamento de Letras - Grupo ILLA.
Journal:
Madrygal: Revista de estudios gallegos

ISSN: 1138-9664

Year of publication: 2017

Issue: 20

Pages: 11-19

Type: Article

DOI: 10.5209/MADR.57626 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Madrygal: Revista de estudios gallegos

Abstract

Fernando Osorio do Campo was one of the most outstanding men of the Irmandades da Fala theatrical movement, but this figure remains a mystery for Galician theatrical historiography. The news related to the creation of the Conservatorio Nacional de Arte Galega record his birth in A Coruña as well as the theatrical education he received in Lisbon. However, we know very little about him in the period before 1919 and since 1924 –when he published the play Desourentación–. We know nothing of his passage through life except for Donega’s biographical note published in 1971 “Un home, unha aventura, un tempo”, an article in which future secretary of the Real Academia Galega (Galician Academy) collects surprising moments of an intense life across three continents and informs of plays by Osorio still unpublished. In this paper, we report the research process carried out since 2008 through half a dozen countries on life and plays of Fernando Osorio, on the meaning of making a biography, on the investigative techniques used to achieve the goal of constructing a documented Osorio’s story, as well as of publishing and disseminating the fortunately found plays.

Bibliographic References

  • Bergson, Henri (1997 [1935]): “Instructions concernant ma biographie”, en Ph. Soulez e Frédéric Worms, Bergson. Paris: Flammarion, p. 288.
  • Bourdieu, Pierre (1986): “L’illusion biographique”, Revue Actes de la recherche en sciences sociales 1, pp. 69-72.
  • Clara, Josep (2011): “La maçoneria a l’exili: França, 1939”, Ebre 38. Revista internacional de la Guerra Civil 6, pp. 101-128.
  • Corona, Pablo Edgardo (2005): Paul Ricoeur: lenguaje, texto y realidad. Buenos Aires: Biblos.
  • Dónega, Marino (1971): “Un home, unha aventura, un tempo: Fernando Osorio do Campo”, Grial. Revista galega de cultura 33, pp. 333-338.
  • Dosse, Françoise (2005): Le pari biographique. Écrire une vie. Paris: La Découverte.
  • Ginzburg, Carlo (1980): Le Fromage et les vers. Paris: Aubier.
  • Loriga, Sabina (2010): Le Petit x: de la biographie à l’histoire. Paris: Seuil.
  • Lourenzo, Manuel e Francisco Pillado (1979): Teatro galego. Sada: Ediciós do Castro.
  • Pereira Fernández, Alexander (2011): “Notas para jugar con la ilusión biográfica y no perderse en el intento”, Revista Científica Guillermo de Ockham 9/1, pp. 105-122.
  • Rabunhal, Henrique (1994): Textos e contextos do teatro galego (1671-1936). Santiago de Compostela: Laiovento.
  • Ricoeur, Paul (1984): Educación y política. De la historia personal a la comunión de libertades. Buenos Aires: Docencia.
  • Ricoeur, Paul (1990): Soi-même comme un autre. Paris: Seuil.
  • Souza, Adriana Barreto de e Fábio Henrique Lopes (2012): “Entrevista com Sabina Loriga: a biografia como problema”, História da Historiografia 9, pp. 26-37 (https://www.historiadahistoriografia.com.br/revista/article/view/473).
  • Tato Fontaíña, Laura (1997): Teatro galego (1915-1931). Santiago de Compostela: Laiovento.
  • Tato Fontaíña, Laura (1999): Historia do teatro galego. Das orixes a 1936. Vigo: A Nosa Terra.
  • Vázquez Souza, Ernesto (2006): Noticia mínima e contexto da «Asociación Regional de Padres de Familia para la Defensa del Laicismo en la Enseñanza», A Coruña (1931-1936). Ames: Laiovento.
  • Vieites, Manuel F. (2003): A configuración do sistema teatral galego (1882-1936). Santiago de Compostela: Laiovento.