Estado de bienestar y turismo para todosMotivos para no viajar
-
1
Universidade da Coruña
info
ISSN: 1139-7861
Año de publicación: 2018
Número: 41
Páginas: 17-39
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Cuadernos de turismo
Resumen
The aim of this research is to analyse the characteristics of the people that do not travel for tourism purposes in the European Union and the reasons behind their decision. Social inequalities form the starting point of our research, based on a series of individual and contextual variables. A further issue for consideration is the influence exerted by the economic crises that affected a number of European states. We used Eurobarometer data and applied Generalized Structural Equation Modeling (GSEM). The results show that the decision not to travel for tourism purposes is attributable mainly to economic and free time causes, influenced by the welfare state model, social living conditions and the perception of the risks associated with situations of economic crisis.
Información de financiación
En estas conclusiones también hay que destacar la gran importancia de la consideración subjetiva de que la crisis afectará a los viajes en el futuro, la percepción subjetiva del riesgo (Beck, 1998) que influye como variable mediadora para las variables educación, ocupación y modelo de Estado de Bienestar. Por lo tanto, si desapareciese la crisis, se tendería hacia una mayor igualdad en la realización de viaje y se aminoraría el peso de los motivos que llevan a las personas a no realizar viaje como son el financiero y la falta de tiempo libre.Financiadores
Referencias bibliográficas
- AJENJO COSP, M. y GARCÍA ROMÁN, J. (2014): “Cambios en el uso del tiempo de las parejas. ¿Estamos en el camino hacia una mayor igualdad?”, Revista Internacional de Sociología, 72 (2), pp. 453-476.
- ALVARO PAGE, M. (1996): “Diferencias, en el uso del tiempo, entre varones y mujeres y otros grupos sociales”, Revista Española de Investigaciones Sociológicas, 74, pp. 291-326.
- ANDERSEN, R. y CURTIS, J. (2015): “Social Class, Economic Inequality, and the Convergence of Policy Preferences: Evidence from 24 Modern Democracies”, Canadian Review of Sociology, 52 (3), pp. 266-288.
- ATELJEVIC, I., HARRIS, C., WILSON, E. y COLLINS, F. L. (2005): “Getting ‘entangled’: Reflexivity and the ‘critical turn’ in tourism studies”, Tourism Recreation Research, 30, pp. 9-21.
- BECK, U. (1998): World Risk Society. Cambridge, Polity Press.
- BECKER, G.S. (1965): “A Theory of the allocation of time”. Economic Journal, 75(299), pp. 493-517.
- BERTONCELO, E.R.E. (2103): “Classes e prácticas sociais”, Revista Brasileira de Ciências Sociais, 28 (81), pp. 185-2011.
- BOURDIEU, P. (1979): La distinction. Critique sociale du jugement. Paris, Éditions de Minuit.
- BRÄNDLE SEÑÁN, G. (2010): “El consumo en tiempos de crisis: una aproximación sociológica a la distribución del gasto en España”. Aposta, 45, pp. 1-24.
- CASEY, M.E. (2010): “Low cost air travel: Welcome aboard?”, Tourist Studies, 10 (2), pp. 175-191.
- CHAN, T. W. y GOLDTHORPE, J. H. (2007): “Social stratification and cultural consumption: The visual arts in England”, Poetics, 35, pp. 168-190.
- COHEN, E. y COHEN, S.A. (2012): “Current sociological theories and issues in tourism”, Annals of Tourism Research, 39 (4), pp. 2177-2202.
- COMITE ÉCONOMIQUE ET SOCIAL EUROPEEN (CESE) (2006): Avis sur le Tourisme social en Europe. Disponible en http://eur-lex.europa.eu/legal-content/FR/TXT/PDF/? uri=CELEX:52006IE1155&from=FR
- CONSEIL DE L’EUROPE (1961): Charte Sociale Européenne. Disponible en http://www. cncdh.fr/sites/default/files/charte_sociale_europeenne_revisee_0.pdf
- DAVIS, K. y MOORE W.E. (1970): “Some principles of stratification”, American Sociological Review, 10 (2), pp. 242-249.
- DEACON, B. (2000): “Eastern European welfare states: the impact of the politics of globalization”, Journal of European Social Policy, 10 (2), pp. 146-161.
- DOMINGO, M.G., y MORALES, E.S. (2016): “Escenarios desiguales de una Europa en crisis. Aproximación a los efectos de la crisis socioeconómica en los Estados de Bienestar europeos: el caso de Alemania, Suecia y España”, Acta Sociológica, 69, pp. 181-205.
- DURÁN, M.A. (2007): El valor del tiempo. Madrid, Espasa.
- ESPING-ANDERSEN, G. (1990): Three Worlds of Welfare Capitalism. Cambridge, Polity Press.
- ESPING-ANDERSEN, G. (1999): Social Foundations of Postindustrial Economies. Oxford, Oxford University Press.
- ESPING-ANDERSEN, G. (2000a): “Towards the Good Society, Once Again?”, en Esping Andersen, G. (Ed.) Why we need a New Welfare State. Oxford, Oxford University Press, pp. 1-25.
- ESPING-ANDERSEN, G. (2000b): “A New Gender Contract”, en Esping-Andersen, G. (Ed.) Why we need a New Welfare State. Oxford, Oxford University Press, pp. 68-95.
- EUGENIO-MARTIN, J.L., y CAMPOS-SORIA, J.A. (2014): “Economic crisis and tourism expenditure cutback decision”, Annals of tourism Research, 44, pp. 53-73.
- EUROPEAN YOUTH PORTAL: Holiday work. Disponible en http://europa.eu/youth/ node/60_en
- EUROSTAT (2004): How Europeans spend their time – Everyday life of women and men. Disponible en http://www.unece.org/fileadmin/DAM/stats/gender/publications/MultiCountry/EUROSTAT/HowEuropeansSpendTheirTime.pdf
- EUROSTAT (2005): Comparable time use statistics – National tables from 10 European countries, Working paper. Disponible en http://ec.europa.eu/eurostat/ documents/3888793/5833013/KS-CC-05-001-EN.PDF/5af70d49-9012-444d-b6a0f28a7677d8e4
- EUROSTAT (2009): Harmonised European time use surveys. 2008 guidelines. Disponible en http://ec.europa.eu/eurostat/ramon/statmanuals/files/KS-RA-08-014-EN.pdf
- FLAQUER, L. (2004): “La articulación entre familia y Estados de bienestar en los países de la Europa del sur”, Papers: Revista de Sociología, 73, pp. 25-78.
- GARCÍA SANZ, B. (2003): Sociedad y desarrollo rural. Madrid, Ministerio de Agricultura, Pesca y Alimentación.
- GERSHUNY, J. y SULLIVAN, O. (2003): “Time Use, Gender, and Public Policy Regimes”, Social Politics, 10 (2), pp. 205-228.
- GIMENEZ-NADAL, J.I. y MOLINA, J.A. (2016): “Commuting time and Household Responsibilities: Evidence Using Propensity Score Matching”, Journal of Regional Science, 56 (2), pp. 332-359.
- GOLDTHORPE, J.H. (2013): “Back to Class and Status: Or Why a Sociological View of Social Inequality Should Be Reasserted”, Revista Española de Investigaciones Sociológicas, 137, pp. 43-58.
- HALL, D. y BRONW, F. (2012): “The Welfare Society and Tourism: European Perspectives”, en Scott McCabe, Lynn Minnaert y Anya Diekmann, Social Tourism in Europe. Theory and Practice. Bristol: Channel View Publications, pp. 108-121.
- HALLER, M., HADLER, M. y KAUP, G. (2012): “Leisure Time in Modern Societies: A new Source of Boredom and Stress?”, Social Indicators Research, 111, pp. 403-434.
- HEMERIJCK, A. (2000): “The Self-Transformation of the European Social Model(s)”, en Esping-Andersen, G. (Ed.) Why we need a New Welfare State. Oxford, Oxford University Press, pp. 173-214.
- HERMAN, E. (2014): “Working Poverty in the European Union and its Main Determinants: an Empirical Analysis”, Engineering Economics, 25 (4), pp. 427-436.
- KOUBA, L. y GROCHOVÁ, L. (2013): “The European Welfare State from the Prospect of new EU Member States”, Acta Universitatis Agriculturae et Silviculturae Mendelianae Brunensis, LXI (7), pp. 2327-2335.
- LIPOVETSKY, G. (2006): Le Bonheur paradoxal : essai sur la société d’hyperconsommation. Paris, Gallimard.
- LIPOVETSKY, G. (2004): Les Temps hypermodernes. Paris, Grasset.
- MC PAIL FANGER, E. (2006): Voy atropellando tiempos: Género y tiempo libre. México DF, UAM-X.
- McCABE, S. (2009): “Who needs a holiday? Evaluating social tourism”, Annals of Tourism Research, 36 (4), pp. 667-688.
- MINNAERT, L., MAITLAND, R., y MILLER, G. (2009): “Tourism and social policy: The value of social tourism”, Annals of Tourism Research, 36 (2), pp. 316-334.
- MORENO, L. (2001): “La ‘vía media’ española del modelo de bienestar mediterráneo”, Papers: Revista de Sociología, 63/64, pp. 67-82.
- ORGANISATION INTERNATIONAL DU TOURISME SOCIALE (OITS) (2018): What is Social Tourism?. Disponible en http://www.oits-isto.org/oits/public/section.jsf?id=39
- PAETZOLD, J. (2013): “The Convergence of Welfare State Indicators in Europe”, European Journal of Social Security, 15 (1), pp. 28-54.
- PRITCHARD, A., MORGAN, N. y ATELJEVIC, I. (2011): “Hopeful tourism: A new transformative perspective”, Annals of Tourism Research, 38 (3), pp. 941-963.
- SAPIR, A. (2006): “Globalization and the Reform of European Social Models”, Journal of Common Market Studies, 44 (2), pp. 369-390.
- SCHMITT, C. (2011): “Explaining convergence of OECD welfare states: a conditional approach”, Journal of European Social Policy, 21 (2), pp. 120-135.
- SMEEDING, T. y J. THOMPSON (2011): “Recent trends in income inequality”, Research in Labour Economics, 32, pp. 1-50.
- TRIBE, J. (2010): “Tribes, territories and networks in the tourism academy”, Annals of Tourism Research, 37 (1), pp. 7-33.
- UNION EUROPÉENNE (2000): Charte des droits fondamentaux de l’Union Européenne. Disponible en http://www.europarl.europa.eu/charter/pdf/text_fr.pdf
- UNITED NATIONS (UN) (1948): Universal Declaration of Human Rights. Disponible en http://www.refworld.org/docid/3ae6b3712c.html
- UNITED NATIONS (UN) (1966): International Covenant on Economic, Social and Cultural Rights. Disponible en http://www.refworld.org/docid/3ae6b36c0.html
- UNITED NATIONS (UN) (2001): Global Code of Ethics for Tourisms. Disponible en http://dtxtq4w60xqpw.cloudfront.net/sites/all/files/docpdf/gcetbrochureglobalcodeen. pdf
- WARNIER, J.P. (1999): La mondialisation de la culture. Paris, La Découverte.
- WUGGENIG, U. (2007): “Comments on Chan and Goldthorpe: Pitfalls in testing Bourdieu’s homology assumptions using mainstream social science methodology Social stratification and cultural consumption: The visual arts in England”, Poetics, 35, pp. 306-316.
- YING, T., NORMAN, W. y ZHOU, L. (2016): “Is social class still working? Revisiting the social class division in tourist consumption”, Current Issues in Tourism, 19 (14), pp. 1405-1424.