El papel de los hitos de desarrollo pragmático en la detección precoz de trastronos del neurodesarrollo
- 1 Centro Atención Temprana Ordes
-
2
Universidade da Coruña
info
ISSN: 2386-7418
Year of publication: 2017
Issue Title: XIV Congreso Psicopedagogía. Área 9: LENGUAJE, COMUNICACIÓN Y SUS ALTERACIONES
Issue: 9
Pages: 20-22
Type: Article
More publications in: Revista de estudios e investigación en psicología y educación
Abstract
The objective of the present work is to show empirical data on the value of the pragmatic component as a tool for the early detection ofneurodevelopmental disorders. For this we consider the data extracted from the application of the EDPRA scale (Botana and Peralbo, 2015), to 298children between 6 and 48 months. Finished the validation process of the scale were detected a total of 19children with difficulties associated with possible neurodevelopmental disorders in Early Care Services. In all cases, the pragmatic aspects of language were the earliest indicator and with the highest predictive value.
Bibliographic References
- Artigas-Pallars, J. (2007). Atención precoz de los trastornos del neurodesarrollo. A favor de la intervención precoz de los trastornos del neurodesarrollo. Rev Neurol, 44(3), S31-S34.
- Botana, I., Peralbo, M. (2015). Estudio sobre la adaptacion y validación de un instrumento de evaluación del desarrollo pragmático temprano. Revista de estudios e investigación en psicología y educación, 9, 39-42. http://dx.doi.org/10.17979/reipe.2015.0.09.374
- Botana, I.,Vilameá, M. (2014). Atención temprana: papel del logopeda: ¿es la comunicación el área de mayor demanda?. Actas del XXIX Congreso de ALEFA 2014 (pp.152-158). Murcia:AELFA. http://www.um.es/aelfa2014/docs/libro.pdf