Calidad de vida en adolescentesEvaluación de necesidades basada en factores personales

  1. Muñoz-Cantero, Jesús Miguel 1
  2. Losada-Puente, Luisa 1
  1. 1 Universidade da Coruña
    info

    Universidade da Coruña

    La Coruña, España

    ROR https://ror.org/01qckj285

Journal:
Revista de estudios e investigación en psicología y educación

ISSN: 2386-7418

Year of publication: 2017

Issue Title: XIV Congreso Psicopedagogía. Área 11: NECESIDADES EDUCATIVAS ESPECIALES

Issue: 11

Pages: 6-12

Type: Article

DOI: 10.17979/REIPE.2017.0.11.2113 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista de estudios e investigación en psicología y educación

Abstract

This work explores the influence of various personal factors (sex, gender and presence of SEN) on the qualityof life of adolescence. Usingquantitative methodology, the Questionnaire for Assessment of the Quality of Life of adolescent Students (QAQL, Gómez-Vela & Verdugo, 2009) is applied to 2220 students (12-19 years). The results show more satisfaction with life in male and youngest students, and worst in students with SEN. The three studied variables, independently, contribute to explain the differences, but not together. It is proposed to continue the study by analyzing the influence of environmental variables (family, school).

Bibliographic References

  • Adelman, H.S., Taylor, L. y Nelson, P. (1989). Minors’ dissatisfaction with their life circumstances. Child Psychiatry and Human Development, 20(2), 135–147. doi:http://dx.doi.org/10.1007/2.0711660
  • Alfaro, J., Casas, F. y López, V. (2015). Bienestar en la infancia y adolescencia. Psicoperspectivas: Individuo y Sociedad, 14(1), 1-5. Casas, F., Castellá, J., Abs, D., Coenders, G., Alfaro, J, Saforcada, E. y
  • Tonon, G. (2012).Subjective indicators of personal well-being among adolescents. Performance and results for different scales in latin-language speaking countries: A contribution to the international debate. Child Indicators Research, 5(1), 1-28. doi: http://dx.doi.org/10.1007/s12187-011-9119-1
  • Casas, F., Sarriera, J., Alfaro, J., González, M., Malo, S., Bertran, I., Figuer, C., …Valdenegro, B. (2012). Testing the personal wellbeing index on 12-16 year-old adolescents in 3 different countries with 2 new items. Social Indicators Research, 105(3), 461-482. doi.:http://dx.doi.org/10.1007/s11205-011-9781-1
  • Chou, Y.-C. (2013). Autism and self-determination: measurement and contrast with other disability groups (Tesis Doctoral). De la base de datos ProQuest - PsicINFO (Acceso No. 3559045)
  • Chou, Y.-C., Wehmeyer, M.L., Palmer, S.B. y Lee, J. (2016). Comparisons of self-determination among students with autism, intellectual disability, and learning disabilities: A multivariable analysis. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 14, 1-9. doi: http://dx.doi.org/10.1177/1088357615625059
  • Dias, P.C., Bastos, A.S., Marzo, J.C. y García, J.A. (2015). Bienestar, calidad de vida y regulación afectiva en adolescentes portugueses. Atención Primaria, 19(5), 432-439. doi: 10.1016/j.aprim.2015.09.005
  • Domínguez, J. y Vázquez, E. (2015). Atención a la diversidad: Análisis de la formación permanente del profesorado en Galicia. Revista Nacional e Internacional de Educación Inclusiva, 8(2), 139-152.
  • Freire, V. y Vieira, S.M.C. (2014). Quality of life in adolescents with disabilities. Revista CEFAC, 16(6), 1953-1961. doi: http://dx.doi.org/10.1590/1982-0216201416213
  • Gilman, R., Huebner, E.S., Tian, L., Park, N., O’Byrne, J., Schiff, M.,… Langknecht, H. (2008). Cross-national adolescent multidimensional life satisfaction reports: Analyses of mean scores and response style differences. Journal of Youth and Adolescence,37(2), 142–154. doi: http://dx.doi.org/10.1007/s10964-007-9172-8
  • Gómez-Vela, M. y Verdugo, M.A. (2004). Cuestionario de evaluación de la calidad de vida de alumnos de educación secundaria obligatoria: Descripción, validación inicial y resultados obtenidos tras su aplicación en una muestra de adolescentes con discapacidad y sin ella. Siglo Cero: Revista Española Sobre Discapacidad Intelectual, 35(4), 212-517.
  • Gómez-Vela, M. y Verdugo, M.A. (2006). La calidad de vida en la adolescencia: evaluación de jóvenes con discapacidad y sin ella. En M.A. Verdugo (Ed.), Cómo mejorar la calidad de vida de las personas con discapacidad. Instrumentos y estrategias de evaluación (pp. 77-102). Salamanca: Amarú.
  • Gómez-Vela, M. y Verdugo, M.A. (2009). Cuestionario de evaluación de la calidad de vida en alumnos adolescentes (CCVA).Madrid: CEPE.
  • Gómez-Vela, M., Verdugo, M.A., González-Gil, F., Badía, M. y Wehmeyer, M.L. (2012). Assessment of self-determination of Spanish students with intellectual and other educational needs.Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 23(5), 505-506.
  • Gómez-Vela, M., Verdugo, M.A. y González-Gil, F. (2007). Calidad de vida y autoconocepto en adolescentes con necesidades educativas especiales y sin ellas. Infancia y Aprendizaje, 30(4), 523-536. doi: http://dx.doi.org/10.1174/021037007782334300
  • Higuita, L.F. y Cardona, J.A. (2015). Concepto de calidad de vida en la adolescencia: Una revisión crítica de la literatura. Revista CES Psicología, 8(1), 155-168.
  • Huebner, E.S. (1991b). Initial development of the sudent’s life satisfaction scale. School Psychology International, 12(3), 231-240. doi: http://dx.doi.org/10.1177/0143034391123010
  • Leversen, I., Danielsem, A.G., Birkeland, M.S. y Samdal, O. (2012). Basic psychological need satisfaction in leisure activities and adolescents’ life satisfaction. Journal of Youth and Adolescence, 41(12), 1588-1599. doi: http://dx.doi.org/10.1007/s10964-012-9776-5
  • Levesque, R.J.R. (2014b). Self-determination. En Autor (Ed.), Encyclopedia of adolescence (2ª ed., pp. 2542-2544).Nueva York, EE.UU.: Springer-Verlag.
  • Miranda, M., Burguera, J.L. y Arias, J.M. (junio, 2015). La atención a la diversidad en los centros de secundaria: Diseño y propiedades de un cuestionario de opinión dirigido a orientadores. En AIDIPE (Ed.), Investigar con y para la sociedad (Vol. 1, pp- 103-11). Cádiz: Bubook.
  • Muntaner, J.J. (2013). Calidad de vida en la escuela inclusiva. Revista Iberoamericana de Educación, 63, 35-49.
  • Raboteg-Saric, Z., Brajsa-Zganec, A. y Sakic, M. (2008). Life satisfaction in adolescents: The efecto of perceived family economy status and quality of family and peer relationships. Journal for General, Social Issues, 3, 547-564.
  • Schalock, R.L., Brown, I., Brown, R.I., Cummins, R.A., Felce, D., Matikka, L, Keith, K.D. y Parmenter, T. (2002).Conceptualization, measurement, and application of quality of life for persons with intellectual disabilities: report of an International Panel of Experts. Journal of Mental Retardation, 40(6), 457-470. doi: http://dx.doi.org/10.1352/0047-6765(2002)040%3c0457:CMAAOQ%3E2.0.CO;2
  • Suldo, S.M., Riley, K.N, y Shaffer, E.J. (2006). Academic correlates of children and adolescents’ life satisfaction. School Psychology International, 27(5), 567-582. doi: 10.1177/0143034306073411
  • Sylvester, J., Donnell, N., Gray, S., Higgins, K. y Stalker, K. (2014).A survey of disabled children and young people’s views about their quality of life. Disability & Society, 29(5), 763-777. doi: http://dx.doi.org/10.1080/09687599.2013.848782
  • Urzúa, A. y Caqueo-Urizar, A. (2012). Calidad de vida: una revisión teórica del concepto. Terapia Psicológica, 30(1), 61-71. doi: http://dx.doi.org/10.4067/S0718-48082012000100006
  • Urzúa, A. y Mercado, G. (2008). La evaluación de la calidad de vida de los y las adolescentes a través del Kiddo-Kindl. Terapia Psicológica, 26(1), 133-141.
  • Viñas, F., González, M.., García, Y., Malo, S. y Casas, F. (2015). Coping strategies and styles and their relationship to personal wellbeing in a sample of adolescents. Anales de Psicologia, 31(1), 226-233. doi: http://dx.doi.org/10.6018/analesps.31.1.163681