La radio online y offline desde la perspectiva de sus oyentes-usuarios. Hacia un consumo híbrido

  1. Videla Rodríguez, José Juan 1
  2. Piñeiro-Otero, Teresa 1
  1. 1 Universidade da Coruña
    info

    Universidade da Coruña

    La Coruña, España

    ROR https://ror.org/01qckj285

Journal:
Estudios sobre el mensaje periodístico

ISSN: 1988-2696

Year of publication: 2017

Issue: 23

Pages: 1437-1455

Type: Article

DOI: 10.5209/ESMP.58054 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Estudios sobre el mensaje periodístico

Abstract

The development of online radio has led to a context of hybrid consumption where traditional broadcast cohabitates with other forms of content distribution. In this context users-listeners design their own radio consumption strategies by selecting and / or combining content, platforms and receiving devices. This work has intended to meet consumer trends, preferences in access and enjoy of radio content (on and offline), as well as the degree of appropriation of these platforms from the perspective of the users. Using a survey as a research method, it has been able to confirm the persistence of a traditional listening environment, also in the online, although the incipient presence of heavy users and their motivations forward a transformation of the broadcast consumption.

Bibliographic References

  • AIMC (2012): Radio: Tradicional vs Online (Radio On Off). Madrid, AIMC. http://goo.gl/8oVqWU [Consulta: 10 de junio de 2016]
  • AIMC (2016): “Marco General de los Medios en España”. AIMC, Madrid. http://goo.gl/hY49AE [Consulta: 10 de junio de 2016]
  • Albarran, Alan & Pitts, Gregory (2001): Radio broadcasting industry. Boston, Allyn & Bacon.
  • Bonet, Montse (2007): “Nuevos caminos para la radio. Un proceso productivo digital para un negocio analógico” Telos: Cuadernos de comunicación e innovación, 73, 27-35. https://goo.gl/zKcZsK [Consulta: 1 de julio de 2016].
  • Bonet, Montse; Fernández-Quijada, David; and Ribes, Xavier (2011): “The Changing Nature of Public Service Radio: A Case Study of iCat FM”. Convergence, 17 (2), 177-192. https://goo.gl/5bX1mp [Consulta: 11 de julio de 2016].
  • Cangliosi, Greg (2008): “The business podcasting book”, en Georghean, Michael; Cangialosi, Greg; Irelan, Ryan; Bourquin, Tim; and Vogele, Colette (eds): Podcast Academy. Launching, Marketing, and Measuring Your Podcast. Burlington, Focal Press.
  • Carrera, Pilar; Herrero Curiel, Eva; Limón, Nieves; Saiz De Baranda, Clara; y Ocaña, Eduardo (2012): “¿Quién soy yo y quién eres tú? ¿Están transformando las redes nsociales la imagen que los periodistas radiofónicos españoles tienen del público?” Estudios sobre el mensaje periodístico, 18 (Número Especial), 223-231. http://goo.gl/qV6JL6 [Consulta: 1 de julio de 2016].
  • Cebrián Herreros, Mariano (2007): Modelos de radio, desarrollos e innovaciones. Madrid, Fragua.
  • Cebrián Herreros, Mariano (2008a): La radio en Internet. Buenos Aires, La Crujía.
  • Cebrián Herreros, Mariano (2008b): “Radio y convergencia tecnológica en Europa”, en Ortega Carmona, Leopoldo (Comp.): 7ª Bienal Internacional de Radio México. Colonia del Valle, Radio Educación, pp. 69-88.
  • Cebrián Herreros, Mariano (2008c): “La Web 2.0 como red social de comunicación e información”. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 14, 345-361. http://goo.gl/ft26XT [Consulta: 11 de julio de 2016].
  • Cordeiro, Paula (2012): “Radio becoming r@dio: Convergence, interactivity and broadcasting trends in perspective”. Participations, 9 (2), 492-510. http://goo.gl/Ohibh9 [Consulta: 11 de julio de 2016].
  • De Velasco, Arturo F. (2008): “Incorporación de las herramientas de la Web 2.0 a las cadenas de radio españolas: anticipo de la radio interactiva” http://goo.gl/XJct27 EMIDK9 [Consulta: 10 de junio de 2016]
  • Díaz de Rada, Vidal (2012): “Ventajas e inconvenientes de la encuesta por Internet”. Papers. Revista de Sociología, 97 (1), 193-223. http://goo.gl/p5lRnD [Consulta: 11 de julio de 2016].
  • EGM (2015): “Estudio General de Medios. Resumen General. 3º año móvil 2015 Febrero-Noviembre”. Madrid, AIMC. http://goo.gl/q2ogPu [Consulta: 11 de julio de 2016].
  • Franquet, Rosa (1999): “Radio y televisión en la Red: El primer asalto”. En: Franquet, Rosa y Larrégola, Gemma (Coords.): Comunicar a L’Era Digital. Barelona, Societat Catalana de Comunicació.
  • Franquet, Rosa (2008): “La radio digital en España: incertidumbres tecnológicas y amenazas al pluralismo”, en Bustamante, Enrique; Franquet, Rosa; García Leiva, M. Trinidad; López, Xosé; y Pereira, Xosé (Coords.): Alternativas en los medios de comunicación digitales. Madrid, Fundación Alternativas.
  • Gallego, J. Ignacio (2010): Podcasting, nuevos modelos de distribución para los contenidos sonoros. Barcelona, UOC.
  • Gallego, J. Ignacio (2012): “La audiencia en la radio: viejos roles, nuevas funciones”, en Gallego; J. Ignacio y García Leiva, Trinidad (Coords.): Sintonizando el futuro: Radio y producción sonora en el siglo XXI. Madrid, Instituto RTVE.
  • Gertrudix, Manuel y García, Francisco (2011): “Topografía de los servicios sonoros en la red social”, en Ortiz, Miguel Ángel y López, Nereida (Eds.): Radio 3.0 Una nueva radio para una nueva era. Madrid, Fragua.
  • González Conde, María Julia y Salgado Santamaría, Carmen (2009): “Redes de participación e intercambios en la radio pública: los podcasting”. Comunicar, 33, pp. 45-55. http://goo.gl/pgVTHM [Consulta: 10 de junio de 2016]
  • Gutiérrez, María; Ribes, Xabier; y Monclús, Belén (2011): “La audiencia juvenil y el acceso a la radio musical de antena convencional a través de internet”. Comunicación y Sociedad, 24 (2), 305-331. https://goo.gl/Pwj0kh [Consulta: 10 de junio de 2016]
  • Herrera Damas, Susana y Ferreras, Eva María (2015): “Mobile apps of Spanish talk radio stations. Analysis of SER, Radio Nacional, COPE and Onda Cero’s proposals”. El profesional de la información, 24 (3). http://goo.gl/uTq0v1 [Consulta: 10 de junio de 2016]
  • IAB (2014): “I estudio radio online. Madrid, IAB.People releasing innovation”. http://goo.gl/reQIFZ [Consulta: 10 de junio de 2016]
  • IAB (2015): “Inversión publicitaria en medios digitales”. Madrid, IAB Spain Research PwC. http://goo.gl/biKYXX [Consulta: 10 de junio de 2016].
  • IAB (2016): “Estudio anual audio online 2015”. Madrid, IAB. People releasing_innovation. http://goo.gl/C6BTvs [Consulta: 10 de junio de 2016]
  • IAB (2016): Estudio de Medios de Comunicación online. Madrid, IAB Spain Research. http://goo.gl/u8ounw [Consulta: 16 de julio de 2016].
  • Igarza, Roberto (2009): Burbujas de ocio: nuevas formas de consumo cultural. Buenos Aires: La Crujía.
  • Martí, Josep María; Gutiérrez, María; Monclús, Belén; y Ribes, Xabier (2015): “La radio, modelo de negocio en transición: estrategias de oferta y de comercialización en el contexto digital”. Quaderns del CAC, 41 (18), 13-22. http://goo.gl/B6x9fd [Consulta: 10 de junio de 2016]
  • Martínez Costa, María del Pilar; Moreno, Elsa; y Amoedo, Avelino (2012): “La radio generalista en la red: un nuevo modelo para la radio tradicional”. Anagramas, 10 (20), 165-180. https://goo.gl/vogWuD [Consulta: 10 de junio de 2016]
  • Martínez Costa, María del Pilar; Moreno, Elsa; y Amoedo, Avelino (2014):“Nuevos modelos de contenidos y de gestión de los medios sonoros en la distribución multiplataforma: el caso de la radio pública europea”, en IV Congreso Internacional de la Asociación Española de Investigación en Comunicación. Bilbao, AEIC. https://goo.gl/SJFGqw [Consulta: 16 de julio de 2016]
  • McLuhan, Marshall (1969): La galaxia Gutenberg. Madrid, Aguilar.
  • McLuhan, Marshall (1996): Comprender los medios de comunicación: las extensiones del ser humano. Barcelona, Paidós.
  • Monclús, Belén; Gutiérrez, María; Ribes, Xavier; Ferrer, Iliana; y Martí, Josep María (2015): “Listeners, social networks and the construction of talk radio informations discurse in the 2.0”. En Bonini, Tiziano y Monclús, Belén (Coords.): Radio audiences and participation in the age of network society. New York, Routledge.
  • Morla, Jorge (2016): “Nace Podium Podcast, un nuevo modo de escuchar”, en El País, 8 de junio. http://goo.gl/S92AgH [Consulta: 16 de junio de 2016].
  • Nyre, Lars & Ala-Fossi, Marko (2008):“The next generation platform: Comparing audience registration and participation in digital sound media”. Journal of Radio & Audio Media, 15 (1), 41-58. http://goo.gl/quPEqt [Consulta: 1 de julio de 2016]
  • OFCOM (2007): “The future of Radio: Statement. Londres: Ofcom. 2007”. http://goo.gl/tMGjY5 [Consulta: 1 de julio de 2016]
  • Peña, Palma (2012): “Interactividad y redes sociales en la radio española: nuevas formas de participación”. Telos, 92, 105-117. https://goo.gl/vkyn1p [Consulta: 10 de junio de 2016]
  • Perona Páez, Juan José; Barbeito Veloso, María Luz; y Fajula Payet, Anna (2014): “Los jóvenes ante la sono-esfera digital: medios, dispositivos y hábitos de consumo sonoro”. Communication & Society / Comunicación y Sociedad, 27 (1), 205-224. http://goo.gl/XkVdjr [Consulta: 10 de junio de 2016]
  • Piñeiro Otero, Teresa (2015): “Información, multimedialidad y personalización en las radioapps de España y Portugal”. El profesional de la información, 24 (4), 463-471. http://goo.gl/x90L6n [Consulta: 15 de julio de 2016]
  • Piñeiro Otero, Teresa (2015b): “Los ‘Radio Studies’ en España. Tres décadas de investigación en las revistas académicas de Comunicación”. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 21 (2), 1169-1188. http://doi.org/bmpt [Consulta: 15 de julio de 2016]
  • Piñeiro Otero, Teresa y Ribeiro, Fabio (2015): “Radio mobility in the digital era: interactivity, participation and content share possibilities in Iberian broadcasters”. Comunicação e Sociedade, 28, 291-308. http://goo.gl/WWpP8U [Consulta: 15 de julio de 2016]
  • Pousa, Xosé Ramón y Yaguana, Hernán Antonio (2013): La radio, un medio en evolución. Salamanca, Comunicación Social.
  • Prata, Nair (2008): Webradio: novos géneros, novas formas de interacção. Tesis doctoral [En línea]. Belo Horizonte, Universidade Federal de Minas Gerais, 2008. http://goo.gl/DhSnkK [Consulta: 8 de junio de 2016].
  • Priestman, Chris (2002): Web Radio: Radio prodution for Internet streaming. Oxford, Focal Press.
  • Scolari, Carlos (2010): “Ecología de los medios. Mapa de un nicho teórico”. Quaderns del CAC, 34 (13), 17-25. http://goo.gl/QInbbM [Consulta: 10 de junio de 2016]
  • Sellas, Toni (2006): “Podcasting y radio: en situación de stand by”, en Flores, Jesús M. (Ed): Blogalaxia y perdiodismo en la Red. Estudios, análisis y reflexiones. Madrid. Fragua.
  • Sellas, Toni (2011): El podcasting. La (r)evolución sonora. Barcelona, UOC.
  • Sellas, Toni (2012): “A two-dimensional approach to the study of podcasting in Spanish talk radio stations”. The Radio Journal, 10 (1), 7-22. http://goo.gl/3IruaU [Consulta: 10 de junio de 2016]
  • Videla Rodríguez, José Juan y Piñeiro Otero, Teresa (2012): “Movilidad para un medio radiofónico sin límites”. Prisma, 17, http://goo.gl/EMIDK9 [Consulta: 10 de junio de 2016]
  • Videla Rodríguez, José Juan y Piñeiro Otero, Teresa (2013): “La radio móvil en España. Tendencias actuales en las apps para dispositivos móviles”. Palabra Clave, 16 (1), 129-153. http://goo.gl/BDuvh9 [Consulta: 10 de junio de 2016]