Problemas de conducta y académicos según el itinerario vital en adopción
- Barca Enríquez, Eduardo 1
- Deaño Deaño, Manuel 1
- Brenlla Blanco, Juan Carlos 2
- Ramudo Andión, Indalecio 2
-
1
Universidade de Vigo
info
- 2 Centro de Educación Primaria
ISSN: 2386-7418
Year of publication: 2017
Issue Title: XIV Congreso de Psicopedagogía. Área 1: APRENDIZAJE, MEMORIA Y MOTIVACIÓN
Issue: 1
Pages: 217-223
Type: Article
More publications in: Revista de estudios e investigación en psicología y educación
Abstract
In some cases, adopted children have characteristic patterns of behavior with high personal, family, and school disruption. Our hypothesis considers that this misplaced behavior can be related to experiences that it has lived and suffered in its vital itinerary (IVi). The most recent research seems to corroborate the impact of these experiences on their behavior. The results of our study indicate that those who have experienced early protective situations have a lower number of inadequate behaviors, less negative incidences in their behavior at school and a lower rate of learning disabilities.
Bibliographic References
- Alvarez, E. (2017). Informe sobre la adopción en Galicia. La Voz de Galicia, 11/06/2017. http://www.lavozdegalicia.es/noticia/sociedad/2017/06/11/paises-china-vietnam-pasado-potenciar-adopciones-nacionales/0003_201706G11P2992.htm
- Baelo Álvarez, Manuel (2013). La adopción. Historia del amparo socio-jurídico del menor. Tesis doctoral inédita. Universidad de A Coruña. http://ruc.udc.es/dspace/bitstream/handle/2183/10307/BaeloAlvarez_Manuel_TD_2013.pdf?sequence=2
- Barudy, J.; Dantagnan, M. (2010). Los desafíos invisibles de ser padre o madre: manual de evaluación de las competencias y la resiliencia parental. Barcelona: Gedisa.
- Cornelio-Nieto, J. O. (2007). Efectos de la desnutrición proteicocalórica en el sistema nervioso central del niño. Rev Neurol 2007; 44 (Supl 2): S71-S74. https://www.neurologia.com/articulo/2006663/esp
- González, A.M., Quintana, I. & Fernández-Molina, M. (2003). Medio social y rendimiento intelectual. Un estudio con niños adoptados. Iberpsicología. Revista Electrónica de la Federación española de Asociaciones de Psicología, ISSN-e 1579-4113, Vol. 8, Nº. 1, 2003.
- https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1103776
- Hogg, C., Rutter, M. & Richman, N. (1997). Emotional and behavioural problems in children. In I. Sclare (Ed.). Child psychology portfolio. Windsor. NFER-Nelson.
- León, E. (2011). Desarrollo, adaptación y ajuste psicológico de los niños y niñas adoptados internacionalmente: factores de riesgo y de protección, dinámica familiar y procesos de recuperación y resiliencia. Tesis doctoral. Sevilla: Universidad de Sevilla. http://fondosdigitales.us.es/media/thesis/1589/Y_TD_PS-PROV18.pdf
- Oliván Gonzalvo, G. (2005). Medicina y adopción internacional. Jano, Vol. LXVIII N.º 1.561 (4), 15-21. http://www.jano.es/ficheros/sumarios/1/68/1561/30/1v68n1561a13074040pdf001.pdf
- Palacios, J. & Brodzinasky, D.M. (2005). Recents changes ansd future directiosns for adoption research. En D. M. Brodzinsky & J. Palacios (Eds.), Psychological issues in adoption. Research and practice. Westport, CT: Praeger, pp. 258-268.
- Siegel, D. J. (2007). La mente en desarrollo: cómo interactúan las relaciones y el cerebro para modelar nuestro ser. Bilbao: Descleé de Brouwer.
- Stern, D. N. (1991). El mundo interpersonal del infante. Una perspectiva desde el psicoanálisis y la psicología evolutiva. Barcelona: Ed. Paidós Ibérica.
- Vygotsky, L.S. (2001). Psicología Pedagógica. Buenos aires: Aique