Autoeficacia, metas académicas y génerosu impacto en el rendimiento académico del alumnado de bachillerato

  1. Ramudo Andión, Indalecio 1
  2. Brenlla Blanco, Juan Carlos 1
  3. Barca Enríquez, Eduardo 1
  4. Peralbo Uzquiano, Manuel 1
  1. 1 Universidade da Coruña
    info

    Universidade da Coruña

    La Coruña, España

    ROR https://ror.org/01qckj285

Revista:
Revista de estudios e investigación en psicología y educación

ISSN: 2386-7418

Ano de publicación: 2017

Título do exemplar: XIV Congreso de Psicopedagogía. Área 1: APRENDIZAJE, MEMORIA Y MOTIVACIÓN

Número: 1

Páxinas: 133-137

Tipo: Artigo

DOI: 10.17979/REIPE.2017.0.01.2432 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Revista de estudios e investigación en psicología y educación

Obxectivos de Desenvolvemento Sustentable

Resumo

In this work we try to find out how motivational variables such as Self-efficacy and Academic Goals have an influence on High school students' academic performance taking into consideration their gender. For this review, a sample of 1505 subjects, belonging to the main disciplines, is available. From the multiple linear regression which has been carried out, the results show that the Academic Self-efficacy is the one which explains the greater percentage of variance, on the contrary to Academic goals. Finally, proposals for educational improvement for students and teachers are made.

Referencias bibliográficas

  • Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action. Englewood Cliff, NJ: Prentice Hall.
  • Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: Freeman.
  • D.Elliot, A. J., McGregor, H. A., y Gable, S. (1999). Achievement goals, study strategies, and exam performance: A mediational analysis. Journal of Educational Psychology, 91, 549-563.
  • Harackiewicz, J.M., Barron, K.E., Pintrich, P.R., Elliot, A.J. e Thrash, T.M. (2002). Revision of achievement goal theory: necessary and illuminating. Journal of Educational Psychology, 94, 638-645.
  • Herrera, F., Ramírez, M.I., Roa, J.M. y Herrera, I. (2003). Tratamientos de las creencias motivacionales en contextos educativos pluriculturales. Revista Iberoamericana de Educación. Recuperado en: http://www.rieoei.org/investigacion/625Herrera.PDF
  • Mascarenhas, S. (2004). Avaliaçao dos processos, estilos e abordagens de aprendizagem dos alunos do ensino médio do Estado de Rondônia (Brasil). Tese de doutoramento se publicar. Universidade da Coruña.
  • Pajares, F., Miller, M.D. y Johnson, M.J. (1999). Gender differences in writing self-beliefs of elementary school students. Journal of Educational Psychology, 91, 50-61.
  • Pntrich, P.R. y Schunk, D.H. (2006). Motivación en contextos educativos. Teoría, investigación y aplicaciones (2ª ed.). Madrid: Pearson Educación.
  • Ramudo Andión, I. (2015). Variables motivacionais, autoeficacia e enfoques de aprendizaxe en relación co rendemento académico do alumnado de bacharelato. Universidade da Coruña (Tesis doctoral inédita).
  • Rosário, P., Nuñez, J. C., González- Pienda, J. A., Almeida, L., Soares, S., y Rubio, M. (2005). El aprendizaje escolar examinado desde la perspectiva del “Modelo 3p” de J. Biggs. Psicothema, 7(1), 20-30.
  • Seifert, T. (2005). Ryff scales of Psychological Well-Being Inventory. Retrieved from the Center of Inquiry in the Liberal Arts at Wabash College. Recuperado en: http://www.liberalarts.wabash.edu/ryff-scales/
  • Valiante, G. (2000). Writing Self-efficacy and Gender Orientation. A developmental Perspective. A Dissertation Proposal. Atlanta: Emory University.
  • Valle A., Rodríguez S., Cabanach R., Núñez, J.C., González-Pienda J.A., y Rosario P (2009) Perfiles motivacionales y diferencias en variables afectivas, motivacionales y de logro. Universitas psychologica, 9 (1), 109-121.
  • Vrugt, A., Oort, F.J., y Waardenburg, L. (2009). Motivation of men and women in mathematics and language. International Journal of Psychology, 44 (5), 351-359.
  • Wolters, C.A. (2004). Advancing achievement goal theory: using goal structures and goal orientations to predict students’ motivation, cognition and achievement. Journal of Educational Psychology, 96 (2), 236-250.