"Reflexos / reflexión en verso"Un proxecto de intervención artístico-poética no campus

  1. Mosquera Castro, Estefanía 1
  2. Muriano Rodríguez, Mª Montserrat 1
  3. Sobrino-Freire, Iria 1
  4. Suárez Brandariz, Roberto 1
  5. Carballal Miñán, Patricia 1
  1. 1 Universidade da Coruña
    info

    Universidade da Coruña

    La Coruña, España

    ROR https://ror.org/01qckj285

Journal:
Revista de estudios e investigación en psicología y educación

ISSN: 2386-7418

Year of publication: 2017

Issue Title: XIV Congreso Psicopedagogía. Área 4: EDUCACIÓN, DESARROLLO Y PROCESOS ARTÍSTICOS

Issue: 4

Pages: 124-128

Type: Article

DOI: 10.17979/REIPE.2017.0.04.2652 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista de estudios e investigación en psicología y educación

Sustainable development goals

Abstract

The project intends to involve students in intervening in public university spaces through a series of poetic-artistic actions, thereby allowing for the humanization of workplaces, while inviting entertainment, participation and critical reflexion. To this end, we seek to integrate repertoires of intermodal practices and public artistic manifestations that can be divided into two types: closed actions, which serve as a wake-up calls, and open actions, which require the participation of pedestrians to be carried out. The idea behind the project is to interrogate the self-internalized behaviour displayed by those who pass through the same places on a regular basis, encouraging people to stop and react.

Funding information

Está vinculado así mesmo co proxecto de investigación “Poesía actual y política: análisis de las relaciones contemporáneas entre producción cultural y contexto sociopolítico” (FFI2016-77584-P), financiado polo Ministerio de Economía y Competitividad do Gobierno de España.

Funders

Bibliographic References

  • Baltrusch, B. (2015). Traducir lo poético en el espacio público: algunas cuestiones hermenéuticas relacionadas con el grafiti y la performance como poesía de intervención. En Cid, A & Lourido, I. (eds.), La poesía actual en el espacio público (pp. 23-58). Villeurbanne: Orbis Tertius.
  • Baltrusch, B. & Lourido, I. (2012). Sketching Non-Lyrical Discourses in Contemporary Poetry. En Baltrusch, B. & Lourido, I. (eds.), Non-Lyric Discourses in Comtemporary Poetry (pp. 11-26). München: Martin Meidenbauer.
  • Bowman, A. K. & Wool, G. (1999): Cultura escrita y poder en el mundo antiguo. Barcelona: Gedisa.
  • Casas, A. (2012). Non-Lyric Poetry in the Current System of Genres. En Baltrusch, B. & Lourido, I. (eds.), Non-Lyric Discourses in Comtemporary Poetry (pp. 29-44). München: Martin Meidenbauer.
  • Cid, A. & Lourido, I. (2015). Paradigmas en movimiento: la poesía actual en el espacio público. En Cid, A & Lourido, I. (eds.), La poesía actual en el espacio público (pp. 9-20). Villeurbanne: Orbis Tertius.
  • Innerarity, D. (2006). El nuevo espacio público. Pozuelo de Alarcón: Espasa Calpe.
  • Landry, R. & Bourhis, R. (1997). Linguistic landscape and ethnolinguistic vitality: an empirical study. Journal of Language and Social Psychology 16, 23-49. http://dx.doi. org/10.1177/0261927x970161002.
  • Lourido, I. (2014). Livros que nom lê ninguém. Poesia, movimentos sociais e antagonismo político na Galiza. Santiago de Compostela: Através.
  • Rabotnikof, N. (2008). Lo público hoy: lugares, lógicas y expectativas. Íconos. Revista de Ciencias Sociales 32, http://dx.doi.org/10.17141/iconos.32.2008.288