Efectos y proceso de la metodología de aprendizaje-servicio en comunicación audiovisual

  1. Sandra Martínez Costa 1
  2. Finocha Formoso Barro 1
  3. Antonio Sanjuán Pérez 1
  1. 1 Universidade da Coruña
    info

    Universidade da Coruña

    La Coruña, España

    ROR https://ror.org/01qckj285

Revista:
IJERI: International journal of Educational Research and Innovation

ISSN: 2386-4303

Ano de publicación: 2018

Número: 9

Páxinas: 72-89

Tipo: Artigo

Outras publicacións en: IJERI: International journal of Educational Research and Innovation

Resumo

Service-learning is an educational methodology that builds in a single learning an academic project and a community service. It is a kind of work in which the student adapts his knowledge to a real environment while strengthens his values connecting to the social environment, improves his reflection capacity, their environment perception, and promotes his solidarity. This paper shows the results of a service-learning project implementation at the university, for the Final Degree Project at the University of A Corunha (UDC), Spain. The project is being implemented since 2012, and this research shows the experience evaluation among 2012-2015, both in terms of student´s satisfaction and the institutions involved in the process opinions. The analysis shows that the value perception of their work is the most interesting point for students, but also reflects some problems in the teaching methodology.

Referencias bibliográficas

  • Folgueiras, P.; Luna, E. & Puig, G., (2013) Aprendizaje y servicio. Estudio del grado de satisfacción de estudiantes universitarios. Revista de Educación, 362. Septiembre-diciembre 2013, pp. 159-185. DOI: 10.4438/1988-592X-RE-2011-362-157
  • Francisco, A. & Moliner, L. (2010) El Aprendizaje Servicio en la Universidad: una estrategia en la formación de ciudadanía crítica. REIFOP, 13 (4).
  • Marta Lazo, C. & González Aldea, P. (2012). El aprendizaje-servicio, una herramienta para el desarrollo profesional de la responsabilidad social del periodista. Estudios sobre el mensaje periodístico. Vol. 18, núm. especial noviembre, págs.: 577-588.
  • Martínez, M. (ed.) (2010) Aprendizaje servicio y responsabilidad social de las universidades. Barcelona: Octaedro.
  • Puig, J., Batlle, R., Bosch, C. y Palos, J. (2007) ¿Qué es el aprendizaje servicio? En: Aprendizaje servicio. Educar para la ciudadanía (9-28). Barcelona: Octaedro.
  • Puig, J., Batlle, R., Bosch, C., de la Cerda, M., Climent, T., Gijón, M., Graell, M., Martín, X., Muñoz, A., Palos, J., Rubio, L. y Trilla, J. (2009) Aprendizaje Servicio (ApS) Educación y compromiso cívico. Barcelona: Graó.
  • Rekalde Rodríguez, Itziar (2011) ¿Cómo afrontar el trabajo fin de grado? Un problema o una oportunidad para culminar con el desarrollo de las competencias. Revista Complutense de Educación. Vol 22, No 2, págs. 179-193.
  • RMC Research Corporation (2008). Standards and Indicators for Effective Service-Learning Practice. Scotts Valley, CA: National Service-Learning Clearinghouse. Disponible en http://nylc.org/sites/nylc.org/files/files/Standards_Oct2009-web.pdf
  • Rodríguez Gallego, M. (2014) El Aprendizaje-Servicio como estrategia metodológica en la Universidad. Revista Complutense de Educación. Vol. 25 Núm. 1, 95-113. http://dx.doi.org/10.5209/rev_RCED.2014.v25.n1.41157
  • Sandrea, L & Reyes, L. (2010) Proyectos de aprendizaje de servicio-comunitario y su influencia en las conductas prosociales de estudiantes universitarios. Revista de Pedagogía, Vol. 31, nº 89, págs. 379-401.
  • Tapia, N. (2001) La solidaridad como pedagogía. El aprendizaje y servicio en la escuela. Buenos Aires: Ciudad Nueva (13-39).
  • Vera, J. & Briones, E. (2015) Students’ perspectives on the processes of supervision and assessment of undergraduate dissertations / Perspectiva del alumnado de los procesos de tutorización y evaluación de los trabajos de fin de grado. Cultura y Educación, 27: 4, 726-765. DOI: 10.1080/11356405.2015.1089391
  • Villa, A & Poblete, M. (2009) Aprendizaje basado en competencias. Bilbao: Universidad de Deusto.