La edición en papel de la prensa local ante el fin de su ciclo

  1. Juanatey-Boga, Oscar 1
  2. Martínez-Fernández, Valentín-Alejandro 1
  3. Castellanos-García, Pablo 1
  1. 1 Universidad de A Coruña.
Journal:
Estudios sobre el mensaje periodístico

ISSN: 1988-2696

Year of publication: 2017

Issue: 23

Pages: 91-100

Type: Article

DOI: 10.5209/ESMP.55584 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Estudios sobre el mensaje periodístico

Abstract

The end of the daily newspaper on paper is one of the main debates when studying the impact of information and communications technologies on the newspaper market, since broadcast data of general newspapers point out a steady decline. This research aims to estimate when there will be a critical inflection point which will result in the decline of paper editions. By means of time series analysis and econometric methodologies, we use as a representative sample local headers and specifically those published in Galicia, because it is the region with the greatest number of local editions. The results predict that paper editions will enter the threshold of the last phase of their life cycle in the late 2020s.

Bibliographic References

  • Asociación de Editores de Diarios Españoles (2015): El Libro Blanco de la Prensa Diaria 2015. Madrid, AEDE.
  • Asociación de la Prensa de Madrid (2016): El consumo mundial de papel alcanzó su máximo y comienza a descender, en sección Noticias. Disponible en: http://www.apmadrid.es/ noticias/generales/el-consumo-mundial-de-papel-alcanzo-su-maximo-y-comienza-adescender. [Consulta: 1 de abril 2016]
  • Cagé, Julia (2016): Salvar los medios de comunicación. Barcelona, Anagrama.
  • Campos Freire, Francisco (2008): “Las redes sociales trastocan los modelos de los medios de comunicación tradicionales”. Revista Latina de Comunicación Social, 63, 287-293 (digital). La Laguna (Tenerife), Universidad de La Laguna. DOI: http://dx.doi.org/10.4185/ RLCS-63-2008-767-287-293
  • Cruz, Manuela (2012): “El 60% de los editores coincide: los periódicos serán solo digitales en 2020”, en MediaTics.com, 2 de septiembre, sección Medios de Comunicación. Disponible en: http://www.media-tics.com/noticia/1618/medios-de-comunicacion/el-60de-los-editores-coincide:-los-periodicos-seran-solo-digitales-en-2020.html. [Consulta: 1 de abril 2016]
  • Díaz Nosty, Bernardo (2011): “La crisis en la industria de la prensa. Vida más allá del papel…”. Telos, 86, 52-65. Madrid, Fundación Telefónica.
  • Juanatey-Boga, Óscar y Martínez-Fernández, Valentín-Alejandro (2012): “Difusión de la prensa diaria en España 1998-2008: papel vs. digital”. El Profesional de la Información, 21 (2), 154-159. Barcelona, EPI SCP. DOI: http://dx.doi.org/10.3145/epi.2012.mar.05
  • Larrañaga Rubio, Julio (2009): “La crisis del modelo económico de la industria de los periódicos”. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 15, 61-80. Madrid, Ediciones Complutense.
  • Larrañaga Rubio, Julio (2011): “Un análisis cuantitativo de la crisis económica en la industria de los periódicos y el grado de desarrollo de la Sociedad de la Información en Europa”. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 17 (2), 339-348. Madrid, Ediciones Complutense.
  • López García, Xosé; Bellón Rodríguez, Ana; y De Mateo Pérez, Rosario, (2014): “Diarios gratuitos atrapados en la crisis: dos formatos diferentes y un destino incierto”. Revista Latina de Comunicación Social, 69, 435-461. La Laguna (Tenerife), Universidad de La Laguna. DOI: http://dx.doi.org/10.4185/RLCS-2014-1019
  • Luengo Cruz, María (2014): “Constructing the crisis of journalism. Towards a cultural understanding of the economic collapse of newspapers during the digital revolution”. Journalism Studies, 15 (5), 576-585. Londres, Routledge. DOI: http://dx.doi.org/10.108 0/1461670X.2014.891858
  • Marcos Recio, Juan Carlos; García-Alonso, Pedro; y Parra Valcarce, David (2014): “La actividad informativa en los medios digitales: ¿sobrevivirán los periódicos impresos sin publicidad?”. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 20 (1), 177-194. Madrid, Ediciones Complutense. DOI: http://dx.doi.org/10.5209/rev_ESMP.2014.v20.n1.45226
  • Martínez Albertos, José Luis (1997): El ocaso del periodismo. Barcelona, CIMS.
  • Mc Phail Fanger, Elsie (2009): “El periódico de tinta y papel ¿especie en peligro de extinción?”. Acta Sociológica, 50, 93-120. México D.F., Universidad Nacional Autónoma de México.
  • Peña-Fernández, Simón; Lzkano-Arrillaga, Iñaki; y, García-González, Daniel (2016): “La transición digital de los diarios europeos: nuevos productos y nuevas audiencias”. Comunicar, 46, XXIV, 27-36. Huelva, Grupo Comunicar. DOI: http://dx.doi.org/10.3916/ C46-2016-03
  • Picard, Robert (2008): “Shifts in newspaper adversiting expenditures and their implications for the future of newspapers”. Journalism Studies, 9 (5), 704-716. London, Routledge. DOI: http://dx.doi.org/10.1080/14616700802207649
  • Reig Garcìa, Ramón (1998): Medios de comunicación y poder en España. Prensa, radio, televisión y mundo editorial. Barcelona, Paidós.
  • Salaverría, Ramón (2015): “Innovar en prensa: dónde, cómo y por qué” en AEDE: El Libro Blanco de la Prensa 2015. Madrid, AEDE.
  • Schlesinger, Philip and Doyle, Gillian (2015): “From organizational crisis to multi-platform salvation. Creative destruction and the recomposition of news media”. Journalism, 16, (5), 305-323, London, Sage. DOI: http://dx.doi.org/10.1177/1464884914530223
  • Siles, Ignacio y Boczkowski, Pablo J. (2012): “Making sense of the newspaper crisis: A critical assessment of existing research and agenda for future work”. New Media & Society, 14, (8), 1375-1394. London, Sage. DOI: http://dx.doi.org/10.1177/1461444812455148
  • Smith, Anthony (2011): “Migración digital ¿Es este el futuro del periódico?”. Telos, 86, 98 100. Madrid, Fundación Telefónica.