Conte d’été de Eric Rhomerclaves de interpretación narratológica, espacio-temporal y temática
- Nozal Cantarero, Teresa 1
- Cuevas Álvarez, Efrén 2
- 1 Facultade de Ciencias da Comunicación Universidade da Coruña
- 2 Facultad de Comunicación. Universidad de Navarra.
ISSN: 1578-8393
Año de publicación: 2017
Volumen: 17
Número: 2
Páginas: 167-181
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Área abierta
Resumen
In 2016 we commemorate the 20th anniversary of the release of Conte d'été, the third film by filmmaker Éric Rohmer in his well-known series Contes des quatre saisons. On this occasion we offer an analysis of Conte d'été following a methodology of textual analysis, focusing on three interdependent levels that combine the main contributions of narratological analysis and thematic criticism. At the first level, the narrative structure of the film is analyzed, with the methodology proposed by Gerard Genette applied to cinema. On the second level intradiegetic space and time is analyzed. The third level deals with thematic anlysis, which highlights some of the constants of Rohmer’s films present in Conte d'été: the conflicts around the couple, chance and its role in the life of the protagonist, or the difficulties in personal communication, conveyed through a verbal loquacity about feelings.
Referencias bibliográficas
- Alberdi, C. (2013). “El diálogo de ficción: Mímesis y simulacro”, Revista de Letras y Ficción Audiovisual, núm. 3, 129-155.
- Barnier, M.; Beylot, P. (2011). Analyse d’une Oeuvre: Conte d’été. Éric Rohmer 1996. París: Librairie Philosophique Vrin.
- Bozon, M. (2007). “Le hasard fait bien les choses. Sociologie de l’amour et du couple chez Éric Rohmer”, Informations Sociales, núm. 144, 126-137. En: http://www.cairn.info (Fecha de consulta : 10/12/2015).
- Coureau, D. et al. (2008). Éric Rohmer. Contes des quatre saisons et Tragédies de l’histoire. París: Minard.
- Desbarats, C. (2012). Conte d’été. Éric Rohmer. Chasseneuil-Du-poitou: CÉRÉN (CNDPCRDP).
- Gaudreault, A.; Jost, F. (1995 [1990]). El relato cinematográfico. Cine y narratología. Barcelona: Paidós.
- Gaudreault, A. (1988). Du Littéraire au Filmique: Système du Récit. París: MeridiensKlincksieck.
- Genette, G. (1989 [1972]). Figuras III. Barcelona: Lumen.
- Genette, G. (1998 [1983]). Nuevo discurso del relato. Madrid: Cátedra.
- Handyside, F. (2010). “Love and Desire in Éric Rohmer’s Comedies and Proverbs and Tales of Four Saions”, Senses of Cinema, núm. 54. En http://sensesofcinema.com (Fecha de acceso: 10/11/2015).
- Heredero, C. F. (1996). “Cuento de verano. Rohmer en tiempo playero”, Dirigido por, núm. 247, 50-53.
- Herpe, N. (2013). “De Contes des quatre saisons à L’anglaise et le duc: la chute en la parole”, en S. Robic y L. Schifano (eds.), Rohmer en perspectives. Nanterre: PU de Paris Ouest, 45-52.
- Jost, F. (1989). L’Oeil-caméra. Entre film et roman, 2ª ed. revisada y aumentada. Lyon: Presses Universitarires de Lyon.
- Leigh, J. (2010). “The End of Summer: Conte d’été”, en Tom Brown y Tom Walters (eds.), Film Moments: Criticism, History, Theory. Londres: Palgrave Macmillan, 41-44.
- Teyssèdre, A. (1980). “Rohmer, le conteur”, Cahiers du Cinema, núm. 430, 32-33