Entornos personales de aprendizaje de estudiantes universitarios costarricenses de educaciónanálisis de las herramientas de búsqueda de información

  1. García Martínez, Jose Antonio 1
  2. González Sanmamed, Mercedes 2
  1. 1 Universidad Nacional de Costa Rica
    info

    Universidad Nacional de Costa Rica

    Heredia, Costa Rica

    ROR https://ror.org/01t466c14

  2. 2 Universidade da Coruña
    info

    Universidade da Coruña

    La Coruña, España

    ROR https://ror.org/01qckj285

Journal:
Revista de investigación educativa, RIE

ISSN: 0212-4068 1989-9106

Year of publication: 2017

Volume: 35

Issue: 2

Pages: 389-407

Type: Article

DOI: 10.6018/RIE.35.2.253101 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDIGITUM editor

More publications in: Revista de investigación educativa, RIE

Abstract

Searching for and managing information have become fundamental components of Personal Learning Environments (PLE). This study analyses the level of knowledge, use and training of undergraduate education majors at the Universidad Nacional de Costa Rica and the expected goals and activities that are carried out when handling technological tools to access information.Based on an ex post facto and cross-sectional research design, an ad hoc questionnaire was created and applied in which 381 students participated. Results show how students’ PLEs need more development according to the rapid evolution of technology. This research emphasizes the ignorance about certain tools, especially web 2.0, as well as the limited use and the limited training that students possess. Recommendations include strengthening the techno-pedagogical training of students to enrich their PLE in their dual role as users and future trainers.

Funding information

Este artículo se ha elaborado en el marco del proyecto de investigación titulado: “Cómo aprenden los mejores docentes universitarios en la era digital: impacto de las ecologías de aprendizaje en la calidad de la docencia” (ECO4LEARN-HE), con Referencia EDU2015-67907-R, que ha sido parcialmente financiado por el MINECO .

Funders

Bibliographic References

  • Adell, J. (2009). Sobre entornos personales de aprendizaje. Universitat Jaume I. Recuperado de http://aula.infd.edu.ar/aula/archivos/repositorio/500/711/Entornos_Personales_ de_Aprendizaje_J_Adell.pdf
  • Adell, J., & Castañeda, L. (2010). “Los Entornos Personales de Aprendizaje (PLEs): una nueva manera de entender el aprendizaje”. En Roig Vila, R. y Fiorucci, M. (Eds) Claves para la investigación en innovación y calidad educativas. La integración de las Tecnologías de la Información y la Comunicación y la Interculturalidad en las aulas. Alcoy: Marfil–Roma TRE Universita degli studi.
  • Arnal, J., Del Rincón, D., & Latorre, A. (1992). Investigación educativa. Fundamentos y metodología. Barcelona: Labor.
  • Arul Sekar, J.M., & Arul Lawrence, A.S. (2015). Attitude of B.Ed. students towards information and communication technology (ICT). International Journal of Applied Research; 1(8): 785-787. Recuperado de http://www.allresearchjournal.com/archives/2015/vol1issue8/PartM/1-8-167.pdf
  • Attwell, G. (2007). Personal learning environments-the future of elearning. Elearning Papers, 2(1), 1-7.
  • Buendía, L., Olmedo, E.M., & González, G. (2009). Lifelong learning: diferentes contextos, diferentes situaciones. Revista de Investigación Educativa, 27(1),185-202.
  • Cabero, J., & Marín, V. (2011).Creación de un entorno personal para el aprendizaje: desarrollo de una experiencia. Edutec-e, Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 38. Recuperado de http://edutec.rediris.es/Revelec2/Revelec38/creacion_entorno_personal_aprendizaje_desarrollo_experiencia.html
  • Cabezas, M., Casillas, S., & Pinto, A.M. (2014). Percepción de los alumnos de Educación Primaria de la Universidad de Salamanca sobre su competencia digital. EDUTEC, Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 48. Recuperado de http://edutec.rediris. es/Revelec2/Revelec48/n48_Cabezas_Casillas_Pinto.html
  • Castañeda, L., & Adell, J. (2011). El desarrollo profesional de los docentes en entornos personales de aprendizaje (PLE). En Roig Vila, R. y Laneve, C. (Eds.) La práctica educativa en la Sociedad de la Información: Innovación a través de la investigación. Alcoy: Marfil.83-95
  • Castañeda, L., & Adell, J. (Eds.). (2013). Entornos Personales de Aprendizaje: claves para el ecosistema educativo en red. Alcoy: Marfil.
  • Castañeda, L., & Soto, J. (2010). Building Personal Learning Environments by using and mixing ICT tools in a professional way. Digital Education Review, 18, 9-25. Recuperado de http://greav.ub.edu/der
  • Chatti, M.A., Agustiawan, M.R., Jarke, M., & Specht, M. (2012). Toward a personal learning environment framework. En M. Thomas (Ed.), Design, Implementation, and Evaluation of Virtual Learning Environments (pp. 20-40). Hershey, PA: IGI Global
  • Centeno, G., & Cubo, S. (2013). Evaluación de la competencia digital y las actitudes hacia las TIC del alumnado universitario. Revista de Investigación Educativa, 31 (2), 517-536. Recuperado de http://dx.doi.org/10.6018/rie.31.2.169271
  • Cohen, L., & Manion, L. (1990). Métodos de investigación educativa. Madrid: La Muralla.
  • Egaña, T., Bidegain, E., & Zuberogoitia, A. (2013)¿Cómo buscan información académica en internet los estudiantes universitarios? Lo que dicen los estudiantes y sus profesores. EDUTEC, Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 43. Recuperado de http://edutec.rediris.es/Revelec2/Revelec43/como_buscan_informacion_academica_internet_estudiantes_universitarios.html
  • Fiedler, S., & Väljataga, T. (2010). Personal learning environments: Concept or technology? PLE Conference 2010. Recuperado de http://pleconference.citilab.eu
  • Gallego-Arrufat, M.J., & Gámiz, V. (2012). Steps to Reflect on the Personal Learning Environment. Improving the Learning Process. PLE Conference 2012. Recuperado de http:// revistas.ua.pt/index.php/ple/article/view/1430
  • Gallego-Arrufat, M.J., & Chaves-Barboza, E. (2014). Tendencias en estudios sobre entornos personales de aprendizaje (Personal Learning Environments -PLE-). EDUTEC, Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 49. Recuperado de http://edutec.rediris. es/Revelec2/Revelec49/n49_Gallego_Chaves.html
  • Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación. México: Editorial Mc Graw Hill.
  • Holcomb, L.B., & Beal, C.M. (2010). Capitalizing on Web 2.0 in the social studies. TenchTrends, 54(4),28-32. Recuperado de http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/downloa d?doi=10.1.1.457.8050&rep=rep1&type=pdf
  • Lee, S.W., & Tsai, C.C. (2011). Students’ perceptions of collaboration, self-regulated learning, and information seeking in the context of Internet-based learning and traditional learning. Computers in Human Behavior, 27(2), 905-914.
  • Marín V.I., Lizana, A., & Salinas, J. (2014). Cultivando el PLE: una estrategia para la integración de aprendizajes en la universidad. EDUTEC, Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 47. Recuperado de http://edutec.rediris.es/Revelec2/Revelec47/ n47_Marin-Lizana-Salinas.html
  • McMillan, J.H., & Schumacher, S. (2005). Investigación educativa. 5ª ed. Madrid: Pearson Addison Wesley.
  • Olivier, B., & Liber, O. (2001). Lifelong learning: The need for portable personal learning environments and supporting interoperability standards. Bolton Institute: The JISC Centre for Educational Technology Interoperability Standards. Recuperado de http://wiki. cetis.ac.uk/uploads/6/67/Olivierandliber2001.doc
  • Prendes, M.P., Castañeda, L., Ovelar, R., & Carrera, X. (2014). Componentes básicos para el análisis de los PLE de los futuros profesionales españoles: en los albores del Proyecto CAPPLE. EDUTEC, Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 47. Recuperado de http://edutec.rediris.es/Revelec2/Revelec47/n47_Prendes-CastanedaOvelar-Carrera.html
  • Rahimi, E., Berg, J., & Veen, W. (2012). Designing and Implementing PLEs in a Secondary School Using Web2.0 Tools. PLE Conference 2012. Recuperado de http://revistas.ua.pt/ index.php/ple/article/view/1456
  • Rahimi, E., Berg, J., & Veen, W. (2015). Facilitating student-driven constructing of learning environments using Web 2.0 personal learning environments. Computers & Education 81(2015),235-246. Recuperado de http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/ S0360131514002322
  • Ruiz, J., Sánchez, J., & Gómez-García, M. (2013). Entornos Personales de Aprendizaje: Situación en la Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad de Málaga. Pixel Bit. Revista de Medios Y Educación, 42,171–181. Recuperado de http://acdc.sav. us.es/pixelbit/images/stories/p42/13.pdf
  • Santos C., & Pedro, L. (2013). Campus SAPO. Promocionar la Idea de PLE con tecnologías sostenidas desde las Instituciones. En Castañeda, L. y Adell, J. (Eds.). (2013). Entornos Personales de Aprendizaje: claves para el ecosistema educativo en red. Alcoy: Marfil.
  • Torres, R., & Costa, C. (2013). Formación continua, aprendizaje a lo largo de la vida y PLEs. En Castañeda, L. y Adell, J. (Eds.). (2013). Entornos Personales de Aprendizaje: claves para el ecosistema educativo en red. Alcoy: Marfil.
  • Vázquez-Martínez, A.I. (2013). El proyecto DIPRO 2.0. En Castañeda, L. y Adell, J. (Eds.). (2013). Entornos Personales de Aprendizaje: claves para el ecosistema educativo en red. Alcoy: Marfil.
  • Venkatesh, V., Croteau, A.M., & Rabah, J. (2014). Perceptions of Effectiveness of Instructional Uses of Technology in Higher Education in an Era of Web 2.0. 47th Hawaii International Conference on System Science. Recuperado de http://ieeexplore.ieee.org/stamp/ stamp.jsp?tp=&arnumber=6758617
  • Zhong, B., & Appelman, A.J. (2014). How college students read and write on the web: The role of ICT use in processing online information. Computers in Human Behavior, 38,201-207. Recuperado de http://www.sciencedirect.com/science/article/ pii/S0747563214003239