Competences of Graduates as an Indicator of External Quality Assurance in Universities

  1. Mª Jesús FREIRE SEOANE 1
  2. Mercedes TEIJEIRO ALVAREZ 1
  1. 1 Universidade da Coruña
    info

    Universidade da Coruña

    La Coruña, España

    ROR https://ror.org/01qckj285

Revista:
Estudios Economicos Regionales y Sectoriales : EERS: Regional and sectoral economic studies : RSES

ISSN: 1578-4460

Ano de publicación: 2010

Título do exemplar: Special Issue on Economics of Education in collaboration with AEDE

Volume: 10

Número: 3

Páxinas: 77-91

Tipo: Artigo

Outras publicacións en: Estudios Economicos Regionales y Sectoriales : EERS: Regional and sectoral economic studies : RSES

Resumo

In recent years universities have undergone structural changes, with the objective of harmonizing the European Higher Education System. This process has culminated with the entry into the European Higher Education Area (EHEA). This study makes two key contributions. First, it provides an indicator used to evaluate the competences of graduates from A Coruña University and the competences demanded by the workforce. Then, it also offers relevant information on what competences are most valued and sought for by the business world. This information will be instrumental for the implementation of EHEA, for which graduate competences is a key part of University planning.

Referencias bibliográficas

  • Alonso Benito, L. E., Fernández Rodríguez, C.J. and Nyssen, J.M. (2009). El debate sobre las competencias: una investigación cualitativa en torno a la educación superior y el mercado de trabajo, ANECA, Madrid.
  • Barth, M., Godemann, J. Rieckmann, M. and Stoltenbert, U. (2007). “Developing key competences for sustainable development in higher education”, International Journal of Sustainability in Higher Education, 8 (4), pp. 416-430.
  • Buela-Casal, G., et al. (2009). “Comparación de los indicadores de la calidad de las universidades”, Revista de la Sociedad y del Conocimiento, vol 6, nº 2, pp. 9-21.
  • Cajide, J., Abeal, C., Barreiro, F., Zamora, E., Expósito, A. and Mosteiro, J. (2002). “Competencias adquiridas en la universidad y habilidades requeridas por los empresarios”, Revista de Investigación Educativa, vol 20, nº 2, pp. 449-467.
  • Corominas, E. (2001). “Competencias genéricas en la formación universitaria”, Revista de la Educación, nº 325, Madrid, pp. 299-322.
  • DESECO (2003). Key competencies for a successful life and well-functioning society, Final Report. OECD, Paris.
  • Fallow, S. and Steven, C. (2000). Integrating key skills in higher education, London, Kogan Page Limited.
  • Freire, M. J. (2008). Competencias profesionales de los universitarios, Consello Social da Universidade da Coruña.
  • Freire, M. J., Teijeiro, M. (2009). “Análisis de los factores que afecta a la decisión de ser emprendedor”, Cuadernos de Economía, vol. 32, nº 90, pp. 5-27.
  • Jiménez Vivas, A. (2009). “Reflexiones sobre la necesidad de acercamiento entre la universidad y mercado laboral”, Revista de la Educación Superior, nº 50.
  • Levy-Leboyer, C. (2003). Gestión de las competencias: Cómo analizarlas, cómo evaluarlas, cómo desarrollarlas, Gestión 2000, Barcelona
  • Mora, J.G. (2003). “Competencias y empleo de los jóvenes graduados universitarios” Revista de Educación, 330, pp. 157-170.
  • OECD (2005). The definition and selection of key competencies. Executive Summary, Paris.
  • Villa, A. and Poblete, M. (2007). Aprendizaje basado en competencias. Una propuesta para la evaluación de las competencias genéricas, Bilbao, ed. Mensajero.