Dirección escolar y techo de cristalel tiempo en cuestión

  1. Ana Sánchez Bello 1
  1. 1 Universidade da Coruña
    info

    Universidade da Coruña

    La Coruña, España

    ROR https://ror.org/01qckj285

Revista:
Revista Iberoamericana de Educación

ISSN: 1681-5653 1022-6508

Año de publicación: 2012

Volumen: 58

Número: 1

Tipo: Artículo

DOI: 10.35362/RIE5811457 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso abierto editor

Otras publicaciones en: Revista Iberoamericana de Educación

Resumen

Primary school teaching is a great source of information to study the “glass ceiling” in labour organizations because it is a profession with a highlighted paradox: it is a profession with a large number of women teachers but with a low number of women in direction. The low quantity of women leaders is being analized frequently by extrapolating the data from empresarial labour organizations to the teaching organization model and this distorts the real causes why women do not enter school direction. This report is the first approximation to the hypothesis of which the low representation of teachers´women in ship responds to a process of socialization more than to conciliation problems.

Referencias bibliográficas

  • BALCELLS I JUNYENT, Josep. (2000). La investigación social. Introducción a los métodos y las técnicas. Barcelona: P.P.V
  • CABALLERO, Juan y SALVADOR, Francisco. (2004). "Satisfacción e insatisfacción de los directores escolares". Revista de Educación, 333, 363-384.
  • CARRASCO, María José. (2004). "Análisis de los estilos directivos de las mujeres en centros educativos". Revista Iberoamericana de Educación, 33(3), 1-13.
  • CASTELLS, Manuel (2001). La era de la información. Madrid: Alianza
  • CIDE/ Instituto de la Mujer. (2004). Mujeres en cargos de representatividad del sistema educativo. Madrid: CIDE/ Instituto de la Mujer.
  • CORONEL, J. Manuel. (1996). La investigación sobre el liderazgo y procesos de cambio en los centros educativos. Huelva: Servicio de Publicaciones
  • DÍEZ Enrique et al. (2006). La cultura del género en las organizaciones escolares. Barcelona: Octaedro
  • GILL, Judith; MILLS, Julie. FRANZWAY, Susan y SHARP, Rhonda. (2008). "`Oh you must be very clever!´ High-achieving women, professional power and the ongoing negotiation of workplace identity". Gender and education, vol. 20, nº 3, 223-236
  • GIMENO SACRISTÁN, José (1995). La dirección de centros: análisis de tareas. Madrid: CIDE
  • GOETZ, J. y LeCOMPTE, M. (1988) Etnografía y diseño cualitativo en investigación educativa. Madrid: Morata.
  • GÓMEZ, Concepción et al. (2004). Mujeres en cargos de representación del Sistema Educativo. Madrid. Instituto de la Mujer.
  • GRAÑERAS, Montserrat. (2003). "Las mujeres en los equipos directivos de los centros escolares en España". Organización y Gestión Educativa, 3, 15-20.
  • QUINTERO, J. (2005). "Sólo uno de cada cuatro directores es mujer". Escuela Española, p. 10.
  • RINGROSE, Jessica. (2007). "Successful girls?. Complicating post-feminist, neoliberal discourses of educational achievement and gender equality". Gender and education, vol. 19, nº 4, 471-489
  • SALTZMAN, Janet. (1989) Equidad y género. Una teoría integrada de estabilidad y cambio. Madrid: Cátedra.
  • SANTOS GUERRA, Miguel Ángel. (1993). Hacer visible lo cotidiano. Teoría y práctica de la evaluación cualitativa de los centros escolares. Madrid. Akal
  • SANTOS GUERRA, Miguel Ángel.(2000). “Yo tengo que hacer la cena. La mujer y el gobierno de los centros escolares” en Miguel Ángel SANTOS GUERRA (coord.), El harén pedagógico. Perspectiva de género en la organización escolar. Barcelona. Graó.
  • SARRIÓ, Maite. et Al. (2004). “Género, trabajo y poder” en Esther BARBERÁ e Isabel MARTÍNEZ (Coord.). Psicología y género. Madrid: Pearson, Prentice Hall.
  • SUBIRATS, Marina. (1991). La educación como perpetuadora de un sistema de desigualdad: la transmisión de estereotipos en el sistema escolar. Infancia y sociedad. Madrid: Ministerio de Asuntos Sociales.
  • THOMPSON, Barbara. (2007). "Working beyond the glass ceiling: women managers in initial teacher training in England". Gender and Education, Vol.19, nº 3, pp 339-352
  • VÁZQUEZ RECIO, Rosa. (2009). "El mosaico del tiempo de la acción directiva. Conceptualización y problemática". Revista Iberoamericana de Educación, nº 51.