Influencia de la familiaridad con una ciudad en su conocimiento

  1. Jesús A. Dopico
  2. María Ángeles González
  3. Diego Campos-Juanatey 1
  1. 1 Universidade da Coruña (España)
Journal:
Revista de estudios e investigación en psicología y educación

ISSN: 2386-7418

Year of publication: 2015

Issue Title: XIII Congreso Internacional G-P de Psicopedagogía. Área 1: APRENDIZAJE, MEMORIA Y MOTIVACIÓN

Issue: 1

Pages: 174-177

Type: Article

DOI: 10.17979/REIPE.2015.0.01.944 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista de estudios e investigación en psicología y educación

Sustainable development goals

Abstract

This work aimed to analyze whether the gender of the individuals and the years spent in a city significantly influence the knowledge of urban landmarks. A group of 88 students of the Degree in Business Administration from the city of A Coruña was selected for the study. The gender of the participants did not influence the knowledge of urban landmarks; however, people who had been in the city for more than 10 years recalled more names of representative buildings than those who were in the city less than 10 years . .

Bibliographic References

  • Appleyard, D. (1970). Styles and methods of structuring a city. Environment and Behavior, 2, 100-117.
  • Boira, J. V. (1992). La ciudad de Valencia y su imagen pública. Valencia: Universidad de Valencia.
  • Campbell, J. I., Hepner, I. J., y Miller, L. A. (2014). The influence of age and sex on memory for a familiar environment. Journal of Environmental Psychology, 40, 1-8.
  • Campos-Juanatey, D., Pérez-Fabello, M. J., y Tarrío, S. (en prensa-a). El mapa cognitivo de los estudiantes de Bellas Artes I: El conocimiento de hitos urbanos. Actas del XIII Congreso Internacional Galego-Portugués de Psicopedagoxía. A Coruña.
  • Campos-Juanatey, D., Pérez-Fabello, M. J., y Tarrío, S. (en prensa-b). El mapa cognitivo de los estudiantes de Bellas Artes II: El conocimiento del centro histórico de Pontevedra. Actas del XIII Congreso Internacional Galego-Portugués de Psicopedagoxía. A Coruña.
  • Carreiras, M. (1992). Mapas cognitivos y orientación espacial. En J. Mayor y J. L. Pinillos (Eds.), Tratado de psicología general (Vol. 4): Memoria y representación (pp. 375-408). Madrid: Alambra Universidad.
  • Evans, G. W., Marrero, D. G., y Butler, P. A. (1981). Environmental learning and cognitive mapping. Environment and Behavior, 13, 83-104.
  • Evans, G. W., Smith, C., y Pezdek, K. (1982). Cognitive maps and urban form. Journal of the American Planning Association, 4, 232-244.
  • Fernández González, A. (2014). Cognición ambiental de la ciudad: Una aproximación al casco de Ourense. Tesis Doctoral no publicada. Universidade de Santiago de Compostela.
  • García Mira, R. (1997). La imagen de la ciudad de los barrios de A Coruña. A Coruña: Servicio de Publicaciones de la Universidad de A Coruña.
  • Golledge, R. G., y Spector, A. N. (1978). Comprehending the urban environment: Theory and practice. Geographical Analysis, 10, 401-426.
  • González, M. A., Dopico, J. A., y Campos-Juanatey, D. (en prensa). La imagen pública de la ciudad de A Coruña. Actas del XIII Congreso Internacional Galego-Portugués de Psicopedagoxía. A Coruña.
  • Gifford, R. (2007). Environmental Psychology. Principles and Practice. Colville, WA: Optimal books.
  • Lázaro Ruíz, V. (2000). La representación mental del espacio a lo largo de la vida. Zaragoza: Egido Editorial.
  • Lynch, K. (1960). The image of the city. Cambridge, MA: MIT Press. [Trad. Cast. (2013). La imagen de la ciudad. Barcelona: Gustavo Gili].
  • Lynch, K. (1981). A theory of good city Form. Cambridge, MA: MIT Press.
  • Pearce, P. L y Fagence, M. (1996). The legacy of Kevin Lynch. Research Implications. Annals of Tourism Research, 23(3), 576-598.