Diferencias en la imagen pública de la ciudad de A Coruña en función del tiempo de permanencia en la ciudad
- Jesús A. Dopico
- María Ángeles González
- Diego Campos-Juanatey
ISSN: 2386-7418
Year of publication: 2015
Issue Title: XIII Congreso Internacional G-P de Psicopedagogía. Área 1: APRENDIZAJE, MEMORIA Y MOTIVACIÓN
Issue: 1
Pages: 187-191
Type: Article
More publications in: Revista de estudios e investigación en psicología y educación
Abstract
This work aimed to analyze the differences in the image of the city of A Coruña (Spain) , among people with less than a year living in the city, and those who took more than a year living in it. To this end, the questionnaire used by Boira (1992), with some modifications, was applied to a sample of 130 students from the Faculty of Education of the city .The Hercules Tower and the Pontevedra Square are representative elements for all of them . However, when participants with less stay in the city had to cite the first five things they remembered from the city, noted in a higher percentage beaches Riazor and Orzán than the HerculesTower. Only in this group, one of the five places spontaneously remembered more often is the Marineda City shopping center .
Bibliographic References
- Aragonés, J. I., y Amérigo, M. (2010). Psicología ambiental. Aspectos conceptuales y metodológicos. En J. I. Aragonés y M. Amérigo. Psicología ambiental (pp. 25-55). Madrid: Pirámide.
- Bernal Santa Olalla, B. (2003). Los jóvenes y la ciudad. Análisis y valoración del patrimonio urbano en quince ciudades históricas. En L. López, C. E. Relea, y J. Somoza (Coord.), La ciudad. Nuevos procesos, nuevas respuestas (pp. 373-387). León: Universidad de León.
- Boira, J. V. (1992). La ciudad de Valencia y su imagen pública. Valencia: Universidad de Valencia.
- Carreiras, M. (1992). Mapas cognitivos y orientación espacial. En J. Mayor y J L. Pinillos (Eds.), Tratado de psicología general (Vol. 4): Memoria y representación (pp. 375-408). Madrid: Alhambra Universidad.
- Campos-Juanatey, D., Pérez-Fabello, M. J., y Tarrío, S. (en prensa-a). El mapa cognitivo de los estudiantes de Bellas Artes I: El conocimiento de hitos urbanos. Actas del XIII Congreso Internacional Galego-Portugués de Psicopedagoxía. A Coruña.
- Campos-Juanatey, D., Pérez-Fabello, M. J., y Tarrío, S. (en prensa-b). El mapa cognitivo de los estudiantes de Bellas Artes II: El conocimiento del centro histórico de Pontevedra. Actas del XIII Congreso Internacional Galego-Portugués de Psicopedagoxía. A Coruña.
- Dopico, J., González, M. A. y Campos-Juanatey, D. (en prensa-a). Influencia de la familiaridad con una ciudad en su conocimiento. Actas del XIII Congreso Internacional Galego-Portugués de Psicopedagoxía. A Coruña.
- Dopico, J., González, M. A. y Campos-Juanatey, D. (en prensa-b). ¿Influye la habilidad de rotar imágenes en el conocimiento de una ciudad? Actas del XIII Congreso Internacional Galego-Portugués de Psicopedagoxía. A Coruña.
- Evans, G. W., Marrero, D. G., y Butler, P. A. (1981). Environmental learning and cognitive mapping. Environment and Behavior, 13, 83-104.
- Golledge, R. G., y Spector, A. N. (1978). Comprehending the urban environment: Theory and practice. Geographycal Analysis, 10, 401-426.
- González, M. A., Dopico, J. A. y Campos-Juanatey, D. (en prensa). La imagen pública de la ciudad de A Coruña. Actas del XIII Congreso Internacional Galego-Portugués de Psicopedagoxía. A Coruña.
- Lázaro Ruiz, V. (2000). La representación mental del espacio a lo largo de la vida. Zaragoza: Egido Editorial.
- Lynch, K. (1960). The image of the city. Cambridge, MA: MIT Press. [Trad. Cast. (2013). La imagen de la ciudad. Barcelona: Gustavo Gili].
- Tolman, E. C. (1948). Cognitive maps in rats and men. Psychological Review, 55, 189-208.