¿Influye la habilidad de rotar imágenes en el conocimiento de una ciudad?

  1. Jesús A. Dopico
  2. María Ángeles González
  3. Diego Campos-Juanatey
Journal:
Revista de estudios e investigación en psicología y educación

ISSN: 2386-7418

Year of publication: 2015

Issue Title: XIII Congreso Internacional G-P de Psicopedagogía. Área 1: APRENDIZAJE, MEMORIA Y MOTIVACIÓN

Issue: 1

Pages: 178-181

Type: Article

DOI: 10.17979/REIPE.2015.0.01.945 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista de estudios e investigación en psicología y educación

Abstract

The aim of this study was to analyze the knowledge from the streets of A Coruña among students of the Faculty of Economics and Business in this city, and also find out if the ability to rotate images, and years spent in the city, were influencing this knowledge. A group of 88 students of the Degree in Business Administration from the University of A C oruña was selected .People who had been in the city for more than 10 years, idenntified more streets with the correct name than those who were in the city less than 10 years, however, among participants with high and low ability to rotate images, no significant differences in the number of correct names city streets were found.

Bibliographic References

  • Boira, J. V. (1992). La ciudad de Valencia y su imagen pública. Valencia: Universidad de Valencia.
  • Bryant, K. J. (1982). Personality correlates of sense of direction and geographical orientation. Journal of Personality and Social Psychology, 43, 1318-1324.
  • Campbell, J. I., Hepner, I. J., y Miller, L. A. (2014). The influence of age and sex on memory for a familiar environment. Journal of Environmental Psychology, 40, 1-8.
  • Campos, A. (2009). Spatial imagery: A new measure of the visualization factor. Imagination, Cognition and Personality, 29, 31-39.
  • Campos-Juanatey, D., Pérez-Fabello, M. J., y Tarrío, S. (en prensa-a). El mapa cognitivo de los estudiantes de Bellas Artes I: El conocimiento de hitos urbanos. Actas del XIII Congreso Internacional Galego-Portugués de Psicopedagoxía. A Coruña.
  • Campos-Juanatey, D., Pérez-Fabello, M. J., y Tarrío, S. (en prensa-b). El mapa cognitivo de los estudiantes de Bellas Artes II: El conocimiento del centro histórico de Pontevedra. Actas del XIII Congreso Internacional Galego-Portugués de Psicopedagoxía. A Coruña.
  • Carreiras, M. (1984). Diferencias individuales y sesgos de asimetría en los juicios de orientación espacial. Comunicación presentada en el simposio A.H.P.C. Madrid.
  • Carreiras, M. (1992). Mapas cognitivos y orientación espacial. En J. Mayor y J. L. Pinillos (Eds.), Tratado de psicología general (Vol. 4): Memoria y representación (pp. 375-408). Madrid: Alambra Universidad.
  • Dopico, J. A., González, M. A. y Campos-Juanatey, D. (en prensa). Influencia de la familiaridad con una ciudad en su conocimiento. Actas del XIII Congreso Internacional Galego-Portugués de Psicopedagoxía. A Coruña.
  • Ekstrom, R. B., French, J. W., Harman, H. H., y Dermen, D. (1976). Kit of factor-referenced cognitive tests. Priceton, NJ: Educational Testing Service.
  • Evans, G. W., Marrero, D. G., y Butler, P. A. (1981). Environmental learning and cognitive mapping. Environment and Behavior, 13, 83-104.
  • Golledge, R. G., y Spector, A. N. (1978). Comprehending the urban environment: Theory and practice. Geographical Analysis, 10, 401-426.
  • Ishikawa, T. (2013) Geospatial thinking and spatial ability: An empirical examination of knowledge and reasoning in geographical science. The Professional Geographer, 65, 636-646.
  • Meneghetti, C., De Beni, R., Pazzaglia, F., y Gyselinck, V. (2011) The role of visuo-spatial abilities in recall of spatial descriptions: A mediation model. Learning and Individual Differences, 21, 719-723.
  • Peters, M., Laeng, B., Latham, K., Jackson, M., Zaiyouna, R., y Richardson, C. (1995). A redrawn Vanderberg and Kuse Mental Rotation Test: Different versions and factors that affect performance. Brain and Cognition, 28, 39-58.
  • Vanderberg, S. G., y Kuse, A. R. (1978). Mental rotations, a group test of three-dimensional spatial visualization. Perceptual and Motor Skills, 47, 599-604.