El Aprendizaje Cooperativo, un camino hacia la inclusión educativa

  1. Sara Lata Doporto 1
  2. Mª Montserrat Castro Rodríguez 1
  1. 1 Universidade da Coruña
    info

    Universidade da Coruña

    La Coruña, España

    ROR https://ror.org/01qckj285

Revista:
Revista complutense de educación

ISSN: 1130-2496 1988-2793

Año de publicación: 2016

Volumen: 27

Número: 3

Páginas: 1085-1101

Tipo: Artículo

DOI: 10.5209/REV_RCED.2016.V27.N3.47441 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso abierto editor

Otras publicaciones en: Revista complutense de educación

Objetivos de desarrollo sostenible

Resumen

Attention to diversity has turned into one of the basic element of the educational systems of many countries. The educational answers that have generated in schools, those which understand diversity as an enriching value of the educational process, have led to very different models. Internationally, there is a movement that defends the necessity to promote inclusive models, that understand difference as an opportunity to learn together, and places methodology as one of the basic pillars of the teaching and learning process. In this sense, learning based in cooperation presents itself as an alternative proposal to work at school. Different investigations carried out during the last years bring forward the main contributions of the cooperative work in the acquisition of values and attitudes that improve coexistence at the same time that facilitate a better personal development of all the students. Our work in primary and secondary school has allowed us to think about and collect information and our experience around the attention to diversity in the frame of a school that aims to walk towards inclusion. The present article presents a reflection on the contributions of the cooperative learning inside a school that looks for the inclusion of all the boys and girls, relying on our own professional experiences as well as on the analysis and interpretation of the main contributions collected in the national and international bibliography.

Referencias bibliográficas

  • ABÓS, P. Y DOMINGO, V. (2013). La diversidad territorial de España ante el reto de la atención a la diversidad: diversidad de políticas públicas. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 16 (2), 55-75. Recuperado de http://revistas.um.es/reifop/article/view/182751, [30/3/2015].
  • ACTON, J. M. Y ZARBATANY, L. (1988). Interaction and performance within cooperative groups: Effects on nonhandicapped students` attitudes toward their mildly mentally retarded peers. American Journal of Mental Retardation, 93, 16-23.
  • AGENCIA EUROPEA PARA EL DESARROLLO DE LA EDUCACIÓN ESPECIAL (2003). Educación inclusiva y prácticas en el aula (informe resumen). Inclusive education and classroom practices (summary report). Recuperado de Electronic version: http//www. European-agency.org, [30/3/2015].
  • AGUADO ODINA, T. Y BALLESTEROS VELÁZQUEZ, B. (2012). Equidad y diversidad en la Educación Obligatoria. Revista de Educación, 358, 12-16. Recuperado de https://sede.educacion.gob.es/publiventa/descarga.action?f_codigo_agc=15316_19, [25/10/2014].
  • BOOTH, T. Y AINSCOW, M. (2002). Guía para la evaluación y mejora de la educación inclusiva. Desarrollando el aprendizaje y la participación en las escuelas. Madrid: Consorcio Universitario para la Educación Inclusiva. Recuperado de www.uam.es/personal_pdi/stmaria/sarrio/DOCUMENTOS,%20ARTICULOS,%20 PONENECIAS,/Guia%20para%20la%20evaluacion%20y%20mejora%20de%20la %20educacion%20inclusiva.%2003.pdf, [25/3/2014].
  • BANCO MUNDIAL (2004). Equipo de Discapacidad y Desarrollo Inclusivo – Región de Latinoamérica y el Caribe. Alianzas para un desarrollo inclusivo. Equipo de Discapacidad y Desarrollo Inclusivo – Región de Latinoamérica y el Caribe. Recuperado de http://www.caminandoutopias.org.ar/accesible/cmap/BM%Alianzas%para%20un% 20desarrollo%20inclusivo.pdf, [31/03/13].
  • BERTUCCI, A., JOHNSON, D. W., JOHNSON, R. T., Y CONTE, S. (2012). Influence of group processing on achievement and perception of social and academic support in elementary inexperienced cooperative learning groups. Journal of Educational Research, 105(5), 329-335. Retrieved from http://search.proquest.com/docview/1037908743? accountid=17197, [28/6/2014].
  • BLANCO, R. (1999). Hacia una escuela para todos y con todos. Boletín del Proyecto Principal de Educación para América Latina y el Caribe, 48, 55-72. Recuperado de Red Innovemos: http://innovemosdoc.cl/diversidad_equidad/ investigacion_estudios/hacia_ una_escuela.pdf, [2/04/2014].
  • BROWNELL, M. T., SMITH, S. J., CROCKETT, J. B., Y GRIFFIN, C. C. (2012). Inclusive instruction: Evidence-based practices for teaching students with disabilities. What works for special-needs learners series. New York: Guilford Press. Recuperado de http://search.proquest.com/docview/1031152525? accountid=17197, [2/4/2014].
  • CABRERIZO DIAGO, J. Y RUBIO ROLDÁN M. J. (2007). Atención a la diversidad: teoría y práctica. Madrid: Pearson.
  • CARRINGTON, S. Y ROBINSON, R. (2006). Inclusive school community: why is it so complex? International Journal of Inclusive Education, 10 (4-5), 323-334. Recuperado de http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/13603110500256137#.VSekfdyUeo4, [2/4/2015].
  • CASANOVA, M. A. (2003). El tratamiento de la diversidad en la educación básica obligatoria. Revista Iberoamericana de Educación, 31, 121-143. Recuperado de la web Revista Iberoamericana de Educación: http://www.rieoei.org/rie31a04.PDF, [31/3/2014].
  • CONNOR. D.J. , GABEL, S.L, GALLAGHER, D.J Y MORTON, M, (2008). Disability studies and inclusive education — implications for theory, research, and practice. International Journal of Inclusive Education, 12 (5–6), 441–457. Recuperado de http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/13603110802377482#.VSekzNyUeo4 [10/4/2014].
  • Decreto 130/2007, do 28 de xuño, polo que se establece o currículo da educación primaria na Comunidade Autónoma de Galicia (DOG del 9 de julio de 2007)
  • DEVALLE DE RENDO, A. Y VEGA, V. (2006). Una escuela en y para la diversidad. El entramado de la diversidad. Buenos Aires: AIQUE. Recuperado de Terras fundación: http://www.terras.edu.ar/jornadas/117/biblio /77Laescuelaincluyeoexcluye.pdf, [30/3/2014].
  • DÍAZ-AGUADO, M.J., ROYO GARCÍA, P. Y BARAJA, A. (1994). Programas para favorecer la integración escolar. Madrid: ONCE
  • ECHEITA SARRIONANDIA, G. (S.F.). Repensar políticas y prácticas para promover la educación inclusiva. Barreras para el acceso, la permanencia el aprendizaje y la participación en educación secundaria. UNESCO/OREALC. VIIªs Jornadas de cooperación con Iberoamérica sobre educación especial e inclusión educativa. M.E.-RIINEE. París: Ediciones UNESCO.
  • FERGUSON, D. L.(2008). International trends in inclusive education: the continuing challenge to teach each one and everyone. European Journal of Special Needs Education, 23, 109-120. Recuperado de http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/08856250801946236, [31/3/2015].
  • FERNÁNDEZ-RÍO, J., MEDINA GÓMEZ, J.F., Y GARRO GARCÍA, J. (1998). Una herramienta para la inclusión de alumnos/as con necesidades educativas especiales: El aprendizaje cooperativo. Aula, 10, 275-283. Recuperado de la Universidad de Salamanca (USAL): http://campus.usal.es/~revistas_trabajo/index.php/02143402/article/view File/3577/3594, [2/4/2014].
  • FERREIRO GRAVIÉ, R. Y CALDERON ESPINO, M. (2006). El ABC del aprendizaje cooperativo: trabajo en equipo para enseñar y aprender. Sevilla: Trillas
  • FISHER, H. (2012). Progressing towards a model of intrinsic inclusion in a mainstream primary school: A SENCo's experience. International Journal of Inclusive Education,16 (12), 1273-1293. Retrieved from http://search.proquest.com/docview/1312424102?accountid=17197, [18/3/2014].
  • FlECHA GARCÍA, J. R. (2009). Cambio, inclusión y calidad en las comunidades de aprendizaje. Cultura y Educación: Revista de teoría, investigación y práctica, 21 (2), 157-170
  • FLECHA GARCÍA, J. R. Y GARCÍA, R. (2008). Garantizar el éxito con la incorporación de las familias:de la fiscalización y la descalificación a la colaboración. Organización y gestión educativa: Revista del Fórum Europeo de Administradores de la Educación, 16 (5), 23-26
  • FLÓREZ GARCÍA, M. A., LEÓN AGUADO DÍAZ, A. Y ALCEDO RODRÍGUEZ, M. A. (2009). Revisión y análisis de los programas de cambios de actitudes hacia personas con discapacidad. Anuario de Psicología Clínica y de la Salud / Annuary of Cinical and Health Psychology, 5, 85-98. Recuperado de http://institucional.us.es/apcs/doc/APCS_5_esp_85-98.pdf, [2/4/2014].
  • FUNDACIÓN MAPFRE (2013). El Trabajo Cooperativo como Metodología para la Escuela Inclusiva. Madrid: Fundación Mapfre
  • GILLIES, R. M., NICHOLS, K., BURGH, G., & HAYNES, M. (2012). The effects of two strategic and meta-cognitive questioning approaches on children's explanatory behaviour, problem-solving, and learning during cooperative, inquiry-based science. International Journal of Educational Research, 53, 93-106. Retrieved from http://search.proquest.com/docview/1312424092?accountid=17197
  • GINÉ i GINÉ, C. (2001). Inclusión y sistema educativo. II Congreso “La Atención a la Diversidad en el Sistema Educativo. Recuperado de USAL: http://campus.usal.es/~inico/actividades/actasuruguay2001/1.pdf, [20/3/2013].
  • GOIKOETXEA, E. Y PASCUAL, G. (2002). Aprendizaje Cooperativo: Bases Teóricas y Hallazgos Empíricos que explican su eficacia. Revista Educación XX1, 227-247
  • GOLUB, M. Y BUCHS, C. (2014). Preparing pupils to cooperate during cooperative controversy in grade 6: a way to increase positive interactions and learning? European journal of psychology of education, 29 (3), 453-466.
  • Ley Orgánica 1/1990 de 3 de octubre de 1990, de Ordenación General del Sistema Educativo (B.O.E. de 4 de Octubre de 1990)
  • Ley Orgánica 8/2013 de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa (B.O.E. de 10 de diciembre de 2013).
  • LINDSAY, G. (2007). Educational psychology and the effectiveness of inclusive education/mainstreaming. British Journal of Educational Psychology, 77 (1),1–24
  • MATÉ CALLEJA, M. (1996). Trabajo en grupo cooperativo y tratamiento de la diversidad. Recuperado de la web Aula de Innovación Educativa. Recuperado de http://p88127.0.0.1.accedys.udc.es/accedix/sitios/cont/incrustat.php?aplicacion=10057, [26/3/2015].
  • MAYÁN NÚÑEZ, M. T. (2008). Da segregación á inclusión educativa. A Coruña: Laiovento.
  • MEC (2011). Pisa-Era 2009. Programa para la Evaluación Internacional de los Alumnos. OCDE. INFORME ESPAÑOL. Madrid: MEC. Recuperado de http://www.mecd.gob.es/dctm/ievaluacion/internacional/pisa-2009-conescudo.pdf?documentId=0901e72b808ee4fd, [25/3/2014].
  • MECD (2013). Pisa 2012. Programa para la Evaluación Internacional de los Alumnos. Informe Español. Vol I. Madrid: MECD. Recuperado de http://www.mecd.gob.es/dctm/inee/internacional/pisa2012/pisa2012lineavolumeni. pdf?documentId=0901e72b81786310, [25/3/2014].
  • PÉREZ GALÁN, R. (2009). Los nuevos retos del aprendizaje social en niños con necesidades educativas especiales. El aprendizaje en comunidad o la comunidad de aprendizaje en el aula. Revista de Educación, 348, 443-464. Recuperado de http://www.revistaeducacion.mec.es/re348/re348_19.pdf, [16/7/2014].
  • PIAGET, J. (2001). La representación del mundo en el niño. Madrid: Ediciones Morata
  • PIERCY, M. WILTON, K. Y TOWNSEND, M. (2002). Promoting the social acceptance of yound children with moderate-severe intellectual disabilities using cooperative-learning techniques. American Journal on Mental Retardation, 107 (5),352-360.
  • PUJOLÀS MASET, P. (2009). Aprendizaje cooperativo y educación inclusiva. Una forma práctica de aprender juntos alumnos diferentes. Expuesto en: VI Jornadas de cooperación educativa con Iberoamérica sobre educación especial e inclusión educativa. Recuperado de CEP de Granada: http://217.127.3.121/~inicio/ formacion/f52_Pere_Pujolas _aprendizaje_cooeperativo2009.pdf, [15/03/2013].
  • PUJOLÀS MASET, P. (2012). Aulas inclusivas y aprendizaje cooperativo. Educatio Siglo XXI, 30, 89-112. Recuperado de la web DIGITUM: http://digitum.um.es/jspui/bitstream /10201/27250/1/Aulas%20inclusivas%20y%20aprendizaje%20cooperativo.pdf, 15/10/2014
  • PUJOLÁS MASET, P., LAGO, J.R. Y NARANJO, M. (2013). Aprendizaje cooperativo y apoyo a la mejora de las prácticas inclusivas. Revista de Investigación en Educación, 11 (3), 207-218. Recuperado de http://dialnet.unirioja.es/buscar/documentos?querysDismax.DOCUMENTAL_TOD O=Aprendizaje+cooperativo+y+apoyo+a+la+mejora+de+las+pr%C3%A1cticas+in clusivas, [30/03/2014].
  • Real Decreto 334/1985, de 6 de marzo, de ordenación de la Educación Especial (B.O.E, 16 de marzo de 1985).
  • RIERA ROMERO, G. (2011). El aprendizaje cooperativo como metodología clave para dar respuesta a la diversidad del alumnado desde un enfoque inclusivo. Revista Lationamericana de Educación Inclusiva, 5(2), 113-149. Recuperado de http://www.rinace.net/rlei/numeros/vol5-num2/art7.html, [18/3/2014].
  • RYNDERS, J., JOHNSON, R. JONHSON, D.W. Y SCHMIDT, B. (1980). Effects of cooperative goal structuring in producting positive interaction between Down`s Syndrome and nonhandicapped teenagers: Implications for mainstreaming. American Journal of Mental Deficiencies, 85, 268-273.
  • SERRANO, J. M. Y PONS, R.M. (2014). Introduction: Cooperative Learning. Anales de psicología, 30 (3), 801-804. Recuperado de http://dx.doi.org/10.6018/analesps.30.3.20125, [24/6/2014].
  • SHADY, S.A.; LUTHER, V. L. Y RICHMAN, L.J. (2013). Teaching the Teachers: A Study of Perceived Professional Development Needs of Educators to Enhance Positive Attitudes toward Inclusive Practices. Education Research and Perspectives 40 (1), 169-191.
  • SHARAN, Y. (2014). Learning to cooperate for cooperative learning. Anales de psicología, 30 (3), 802-807. Recuperado de http://dx.doi.org/10.6018/analesps.30.3.201211, [30/06/2014].
  • SHEVLIN, M. Y O`MOORE, A. M. (2000). Fostering positive attitudes: Reactions of mainstream pupils to contact with their counterparts who have severe/profound intellectual disabilities. European Journal of Sècial Needs Education, 15 (2), 206217.
  • TORREGO SEIJO, J.C. Y NEGRO MONCAYO, A. (coords.) (2012). Aprendizaje cooperativo en las aulas. Fundamentos y recursos para su implantación. Madrid: Alianza Editorial.
  • UNESCO (2005). Orientaciones para la Inclusión: Asegurar el Acceso a la Educación para Todos. París: UNESCO Recuperado de http://www.ibe.unesco.org/fileadmin/user_upload/Policy_Dialogue/48th_ICE/Gene ral_Presentation-48CIE-4__Spanish_.pdf, [31/3/2014].
  • UNESCO (2014). Enseñanza y Aprendizaje : lograr la calidad para todos. Informe de seguimiento de la EPT en el mundo. París: UNESCO. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0022/002261/226159s.pdf Superar la exclusión mediante planteamientos integradores en la educación. Un desafío & Una visión. Documento conceptual. París: Unesco, [25/9/2014].
  • WISHART, J. G.; WILLIS, D. S.; CEBULA, K. R.; PITCAIRN, T. K. Y DYKENS, E. (2007). Collaborative Learning: Comparison of Outcomes for Typically Developing Children and Children With Intellectual Disabilities. American Journal on Mental Retardation, 112 (5), 361-374.