El teatro como herramienta socializadora para personas con Asperger

  1. Blanco Martínez, Alfredo 1
  2. Regueiro Barreiros, Jessica Mª 1
  3. González Sanmamed, Mercedes 1
  1. 1 Universidade da Coruña
    info

    Universidade da Coruña

    La Coruña, España

    ROR https://ror.org/01qckj285

Revista:
Revista Española de Orientación y Psicopedagogía

ISSN: 1139-7853 1989-7448

Ano de publicación: 2016

Título do exemplar: Revista Española de Orientacion y Psicopedagogía

Volume: 27

Número: 2

Páxinas: 116-125

Tipo: Artigo

DOI: 10.5944/REOP.VOL.27.NUM.2.2016.17117 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Revista Española de Orientación y Psicopedagogía

Obxectivos de Desenvolvemento Sustentable

Resumo

This paperwork focuses its interest in the theater as an optimal tool for the development of social skills in young people with difficulties in socialization. People with Asperger syndrome show deficiencies in basic strategies to socialize with other persons. For this reason, during the last decades of the twentieth century have arisen numerous intervention programs based on art as a medium that enables the social development of these people. In this sense, the theater is an artistic resource that contributes to the improvement of relations between the individual and his social environment and, at the same time, orients them in their formation as citizens. In our study, we started from a qualitative methodology to approach a group of young people with Asperger syndrome in the city of A Coruña. Regarding with the qualitative data collection techniques, we have used the interview, the observation and the document analysis to study the phenomenon of study. In addition, these techniques have been used in order to see the dynamics and relationships among young people through theater. As a result we have found a category system that describes the communicative competence among the participating groups, and also, the aspects linked with the social and civic competence. In conclusion, we have seen how theater enables the improvement of social, communication and interactive skills in young people affected by Asperger syndrome.

Referencias bibliográficas

  • Álvarez, M. y Bisquerra, R. (1996). Manual de orientación y tutoría. Barcelona: Praxis.
  • Arraiz, A. y Sabirón, F. (2012). Orientación para el aprendizaje a lo largo de la vida: modelos y tendencias. Zaragoza: Universidad de Zaragoza.
  • Bisquerra Alzina, R. (1998). Modelos de orientación e intervención psicopedagógica. Barcelona: Praxis.
  • Boza, A. (2005). La orientación en Educación Secundaria: una perspectiva cualitativa desde los orientadores. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 16 (1), 129-146.
  • Cererols, R. (2011). Descubrir el Asperger. Valencia: Psylicom.
  • Cruz, C. (2003). Estrategias lúdicas en los procesos de aprendizaje del niño con Síndrome de Asperger. (Tesis doctoral). México: Universidad Pedagógica Nacional.
  • Flick, U. (2004). Introducción a la investigación cualitativa. Madrid: Morata.
  • García Velasco, A. (2008). Juego teatral, dramatización y teatro como recursos didácticos. Primeras noticias. Revista de literatura, 233, 29-37.
  • Miles, M. y Huberman, A. (1994). Qualitative data analysis. A source book of new Methods. Thousand Oaks, California: SAGE.
  • Monjas, M. (2002). Programa de enseñanza de habilidades de interacción social (PEHIS) para niños y niñas en edad escolar. Madrid: CEPE.
  • Muñoz, C., Crespí, R. y Angrhes, R. (2011). Habilidades sociales. Madrid: Paraninfo.
  • Pérez, G. y De Juanas, A. (2013). Calidad de vida en personas adultas y mayores. Madrid: UNED.
  • Rodríguez López-Vázquez, A. (2008). Aprender a ver teatro. Empezar a hacer teatro. Revista de Literatura-Especial teatro, 233, 75-81.
  • Simons, H. (2011). El estudio de caso. Teoría y práctica. Madrid: Morata.
  • Stake, R. (1998). Investigación con estudio de casos. Madrid: Morata.
  • Torres, P. (2001). Dramaterapia: dramaturgia, teatro, terapia. Santiago: Cuarto Propio.
  • Wing, L. (2011).El autismo en niños y adultos. Una guía para la familia. Madrid: Paidós.