Política cultural y crisis económicaalgunas reflexiones a propósito de la reforma de la Ley del Cine.

  1. Díaz-González, María-Jesús 1
  1. 1 Universidade da Coruña
    info

    Universidade da Coruña

    La Coruña, España

    ROR https://ror.org/01qckj285

Journal:
Icono14

ISSN: 1697-8293

Year of publication: 2016

Issue Title: Digital Economy and its impact in the Media

Volume: 14

Issue: 2

Type: Article

DOI: 10.7195/RI14.V14I2.975 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Icono14

Abstract

Since 2008, the financial crisis has often been cited as justification for certain political decisions affecting the film industry in Spain. One of these decisions was the reform of the Cinema Act, which came into effect in early 2016. The aim of this work is, firstly, to reflect on those aspects of the reform that are likely to have the greatest impact on the promotion of filmmaking, and secondly, to provide some arguments to assess whether these reforms can be put down to the financial crisis or to cultural policy decisions. The results show that the reforms likely to have the greatest impact are the characteristics of new subsidies for feature film production, the obligations to spend on national territory, the maximum permitted subsidy intensity, the obligations to reimburse subsidies in some cases, and the regulation of productions that could be considered difficult works.

Bibliographic References

  • Álvarez-Monzoncillo, J. M., & Zallo, R. (2002). Las políticas culturales y de comunicación para el desarrollo de los mercados digitales: un debate necesario. Zer(13), 77-94.
  • Álvarez-Monzoncillo, J. M. (2003). La industria cinematográfica: enfermedades crónicas e incertidumbres ante el mercado digital. En E. Bustamante Ramírez (Coord.), Hacia un nuevo sistema mundial de comunicación: industrias culturales en la era digital (pp. 107-140). Barcelona: Gedisa.
  • Álvarez-Monzoncillo, J. M., & López-Villanueva, J. (2006). La situación de la industria cinematográfica española: políticas públicas ante los mercados digitales. Documento de trabajo 92/2006, Fundación Alternativas.
  • Álvarez-Monzoncillo, J. M., & López-Villanueva, J. (2007). Situación de la industria cinematográfica española: políticas públicas ante los mercados digitales. En J. M. Álvarez Monzoncillo, Alternativas de política cultural: las industrias culturales en las redes digitales (disco, cine, libro, derechos de autor) (pp.107-164). Barcelona: Gedisa.
  • Álvarez-Monzoncillo, J.M. & López-Villanueva, J. (2015a). Vidas paralelas de las películas: circuitos estratificados de distribución y consumo. adComunica. Revista de Estrategias, Tendencias e Innovación en Comunicación, 10, 21-40.doi: http://dx.doi.org/10.6035/2174-0992.2015.10.3
  • Álvarez-Monzoncillo, J.M., Baraybar, A. & López-Villanueva, J. (2015b). Audiovisual production in Spain. Fewer resources, same problems, new challenges. Economia della Cultura, XXV(2), 211-222. doi:http://dx.doi.org/10.1446/81241
  • Beltrán, M. (2014). Consideraciones en torno a la introducción del «test cultural» en la normativa española de regulación del cine (Cuadernos de Derecho de la Cultura, Vol. 6). (I. I. UC3M-UNED, Ed.) Getafe, Madrid, España.
  • Binimelis, M., Cerdán, J., & Fernández-Labayen, M. (2015). In and out: the transnational circulation of Spanish cinema in digital times. Journal of Spanish Cultural Studies,16(1), 1-8. doi:http://dx.doi.org/10.1080/14636204.2015.1042324
  • Casado, M. Á. (2005). Nuevas estrategias para el desarrollo del sector audiovisual en las comunidades autónomas. Ámbitos(13-14), 109-131.
  • Casado, M. Á. (2013). La intervención pública en el cine. En J. Clares, M. Á. Casado, D. Fernández-Quijada, & J. Guimerá, Políticas culturales y de comunicación: la intervención pública en cine, televisión y prensa (pp. 59-114). Barcelona: UOC.
  • FAPAE. (4 de Diciembre de 2015). Comunicado de FAPAE sobre la aprobación hoy del Real Decreto que desarrolla el nuevo sistema de financiación del audiovisual.
  • García-Fernández, E. (2015). Marca e identidad del cine español. Proyección nacional e internacional entre 1980 y 2014. Madrid: Fragua.
  • García-Santamaría, J. V. (2009a). El futuro de la exhibición: la transformación de los complejos de cine en complejos de ocio. Telos(78), 150-158.
  • García-Santamaría, J. V. (2009b). Operaciones de concentración en la exhibición española y análisis de la competencia. Área Abierta(22).
  • García-Santamaría, J. V. (2013). Digitalización de salas de cine y 3D en España: la oportunidad perdida de una potencia mundial en el sector de la exhibición. L'Atalante(16), 79-85.
  • García-Santamaría, J. V. (2015a). La exhibición cinematográfica en España. Madrid: Cátedra.
  • García-Santamaría, J. V., & Maestro, L. (2015b). La exhibición cinematográfica española: una industria en recesión. adComunica. Revista de estrategias, tendencias e innovación en comunicación(10), 77-97. doi: http://dx.doi.org/10.6035/2174-0992.2015.10.6
  • López-González, J. (2008). Ley del Cine 2007. En C. Padrós, & J. López-Sintas (Dir.), Estudios sobre Derecho y Economía del cine. Adaptado a la Ley 55/2007 del cine (pp. 177-207). Barcelona: Atelier Libros Jurídicos.
  • Martínez-Expósito, A. (2015). Cuestión de imagen: cine y Marca España. Vigo: Academia del Hispanismo.
  • Miguel, R.-d. (2005). La entrevista en profundidad a los emisores y los receptores de los medios. En R. Berganza, & J. A. Ruiz-San-Román, Investigar en Comunicación. Guía práctica de métodos y técnicas de investigación social en Comunicación (pp. 251-263). Madrid: McGraw Hill.
  • Moreno, L. (2005). Cine y televisión: Las amistades peligrosas [Cinema and television: the dangerous friendships]. Comunicar, 25(XIII), 306-307.
  • Ruiz-Olabuénaga, J. I. (2012). Metodología de la investigación cualitativa (Quinta ed.). Bilbao: Deusto.
  • Sierra, S.-d.-l. (2009). El cine. En T. Cano, Lecciones y materiales para el estudio del derecho administrativo (Vol. VIII-2, pp. 319-346). Madrid: Iustel.
  • Sierra, S.-d.-l. (2010). Derecho del cine: administración cultural y mercado. Madrid: Iustel.
  • Sierra, S.-d.-l. (2011a). Cine. En E. Guichot, Derecho de la Comunicación (pp. 233-264). Madrid: Iustel.
  • Sierra, S.-d.-l. (2011b). El Derecho a la diversidad cultural y lingüística y el derecho a una comunicación transparente. En C. Chinchilla, & M. Azpitarte, Estudios sobre la Ley General de la Comunicación Audiovisual (pp. 157-188). Madrid: Thomson Reuters. Aranzadi.
  • Sierra, S.-d.-l. (2012). Cinematografía y audiovisual. En S. Muñoz-Machado, & M. Rodríguez-Valderas, Derecho de la Regulación Económica. Audiovisual (Vol. V, pp. 531-571). Madrid: Iustel.
  • Varela, I., García-Santamaría, J. V., Ferrán, T., & Corberá, J. (2009). El productor ante las políticas de fomento del audiovisual en España y Europa. Actas del II Congreso Internacional sobre Análisis Fílmico (pp. 543-569). Madrid: Complutense.