A Educación Global na Educación Secundaria Obligatoriaunha investigación diagnóstica nos centros educativos de Galicia

  1. Serantes, Araceli 1
  2. DePalma, Renée 1
  3. Cotelo, M. Dolores 1
  4. Iglesias, José Luis 1
  5. Digón, Patricia 1
  6. Rivera, Begoña
  7. Becerra, Carmen
  8. Caride, María
  9. Lampón, Ana 2
  1. 1 UDC
  2. 2 Solidariedade Internacional de Galicia
Journal:
Revista de estudios e investigación en psicología y educación

ISSN: 2386-7418

Year of publication: 2015

Issue Title: XIII Congreso Internacional G-P de Psicopedagogía. Área 8: INTERCULTURALIDAD, INCLUSIÓN SOCIAL Y EDUCACIÓN

Issue: 8

Pages: 100-104

Type: Article

DOI: 10.17979/REIPE.2015.0.08.561 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista de estudios e investigación en psicología y educación

Abstract

The collaborative research project "Exploring the possibilities of extending the global dimension of Education for Development in the ESO. Diagnostic investigation in the schools" is conducted between the GI "Education Policy, History and Society" of the UDC and Solidariedade International of Galician, funded by the Xunta de Galicia. The aim is to identify the needs of teachers and the school for mainstreaming Global Education in the curriculum. We started from the experience of UK, experts and Galician teachers to provide descriptions and resources for teachers to integrate this dimension in the classroom.

Bibliographic References

  • Aguado, G. (coord.) (sen data). Educación para el desarrollo y la ciudadanía global. Guía para su integración en centros educativos. Interred y AECID
  • Andreotti, V. (2012). Development vs poverty: notions of cultural supremacy in development education policy. En D. Bourn (Ed.) Development Education. Debates and dialogues (pp. 45-63). London: Institute of Education. University of London.Argibay, M.; Celorio, G.& Celorio, J. (2009). Educación para la ciudadanía global. Debates y desafíos. Bilbao: Hegoa.
  • Bourn, D. (2008.) Introduction. En D. Bourn (Ed.) Development Education. Debates and dialogues (pp. 1-17). London: Institute of Education. University of London.
  • Bourn, D. & Hunt, F. (2011). Global Dimension in Secondary Schools. London: Development Education Research Center.
  • Beamish, W.; Bryer, F. & Davies, M. (2006). Teacher Reflections on Co-teaching a Unit of Work. International Journal of Whole Schooling, vol. 2, n. 2, 3-18.
  • Canarias, E. & Altamira, F. (2012). Las dimensiones de análisis en Educación para el Desarrollo Educación para la Ciudadanía Global. http://iniciativasdecooperacionydesarrollo.files.wordpre ss.com/2012/10/las-dimensiones-de-la-ed-y-epcg2.pdf
  • CEEG-Congreso Europeo sobre Educación Global (2002). Declaración de Maastrich sobre Educación Global. http://nscglobaleducation.org/images/ Resource_center/GE_Guidelines_Spanish.pdf.
  • Edge, K.; Khamsi, K. & Bourn, D. (2009) Exploring the Global Dimension in Secondary Schools. Final Research Report. Londres: The London Centre for Leadership in Learning; Institute of Education-University of London.
  • Flick, U. (2012). Introducción a la investigación cualitativa. Madrid: Morata.
  • Grotjahn, R. (1991). The research programme Subjective Theories, Studies in Second Language Acquisition, 13, pp. 187-214.
  • Huberman, A.M. & Miles, M.B. (1994). Data management and analysismethods. En N.K. Denzin & Y.S.Lincon, Handbook of Qualitative Research (Pp. 428-444). Thousand Oaks, CA: Sage. .
  • Hargreaves & Fink, U. (2008). El Liderazgo Sostenible. Siete principios para el liderazgo en centros educativos innovadores. Madrid: Morata
  • Hicks, D. & Holden, C. (eds) (2007). Teaching the Global Dimension: Key principles & effective practice, London: Routledge.
  • Kvale, S. (2011). Las entrevistas de investigación cualitativa. Madrid: Morata.
  • Marshall, H. (2007). Global citizenship in the secondary school. En D. Hicks & C. Holden, eds. Teaching the Global Dimension: Key principles and effective practice, (pp. 176-190). Abingdon, UK: Routledge Falmer.
  • Montero, L. (2011). El trabajo colaborativo del profesorado como oportunidad formativa. En CEE Participación educativa, n. 16, pp. 69-98.
  • Nussbaum, M. (2005). El cultivo de la humanidad. Una defensa clásica de la reforma en la educación liberal. Barcelona: Paidós.
  • Paz, D. de (2007). Escuelas y educación para la ciudadanía global: una mirada transformadora. Barcelona: Intermon Oxfam.
  • Polo Morral, F. (2004). Hacia un curriculum para una ciudadanía global. Barcelona: Fundación Intermon_Oxfam.
  • Onwuegbuzie, AJ.; Dickinson, WB.; Leech, NL. & Zoran, AJ. (2011). Un marco cualitativo para la recolección y análisis de datos en la investigación basada en grupos focales, Paradigmas, vol. 3, n. 1, pp. 127-157.
  • Ruíz, JM. & Celorio, G. (2012). Una mirada a las miradas. Los estudios de diagnóstico en Educación para el Desarrollo. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 15, 2, pp. 79-88.
  • Simons, H. (2011). El estudio de caso: teoría y práctica. Madrid: Morata.
  • Stake, R. (1998). Investigación con estudio de casos. Madrid: Morata.
  • Valles, M.S. (2014). Entrevistas cualitativas. Madrid: CIS.R Est Inv Psico y Educ, 2015, Extr.(8), A8-104