Concepciones de los estudiantes de Magisterio sobre Moodle
-
1
Universidade da Coruña
info
ISSN: 2386-7418
Year of publication: 2015
Issue Title: XIII Congreso Internacional G-P de Psicopedagogía. Área 13: TECNOLOGÍAS Y COMUNICACIÓN EDUCATIVA
Issue: 13
Pages: 68-72
Type: Article
More publications in: Revista de estudios e investigación en psicología y educación
Abstract
This work intends to learn about training with college students on the platform Moodle ay analysed is applications that make it and determine the advantages and limitations that give. The research involved 81 students of the degree of child education from the Universidade da Coruña and an open questionnaire was used as instrument. The results show that students have shortcomings with respect to the use of Moodle, for which demand a more specific training.
Bibliographic References
- Adell, J., Castellet, J. M . y Gu mbau, J. P. (2004). Selección de un entorno virtual de enseñanza/aprendizaje de código fuente abierto para la Universitat Jaume I. Castellón: Centre d’Educacio i Noves Tecnologies de la Universitat Jaume I.
- Ahn, J. Y. y Han, K. S. (2005). Web-based education: characteristics, problems, and some solutions. International Journal of Innovation and Learning, 2(3), 274-282.
- Aydin, C. C. y Tirkes, G. (2010). Open Source Learning Management Systems in Distance Learning. Turk ish Online Journal of Educational Technology, 9 (2), 175-184. http://www.tojet.net/articles /v9i2/9218.pdf
- Bautista, G., Borges, F. y Forés, A. (2006). Didáctica universitaria en entornos virtuales de enseñanza-aprendizaje. Madrid: Narcea.
- Díaz-Antón, G. y Pérez, M. (2005). Hacia una ontología sobre LMS. Actas de las VII Jornadas Internacionales de las Ciencias Computacionales (pp. 1-7). Colima: Universidad de Co lima.http://www. lis i.us b.ve/publicaciones/02%20calidad%20sistemica/calidad_59.pdf
- Escobar, T y Monge, P. (2012). The acceptance of Moodle technology by business administration students. Computers & Education, 58 (4), 1085–1093. http://www.s ciencedirect.co m/s cience/article/pii/S 03601315110 0 29 3 4
- Henríquez, G.; Ugel, E. E. (2012). Migración de lo presencial a lo virtual en la asignatura introducción a la computación del programa de enfermería de la UCLA. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 15( 1), 1 27 - 14 2.h ttp ://d x.d o i.o rg /10.5944/r ied .1 .1 5. 7 80
- Marín, F. y A mentia, J.I. (2009). Los estudiantes frente al reto de las TIC en la universidad. Moodle y eKasi en la Facultad de Cienc ias Sociales y de la Co municac ión (Universidad del País Vasco). Revista de estudios de comunicación – ZER, 2 7( 1 4), 3 19 - 34 7. http://www.ehu.es /zer/heme roteca/pdfs/zer27-15-marin.pdf
- Martín, B. y Rodríguez, D. (2012). La evaluación de la formación universitaria se mipresencial y en línea en el contexto del EEES mediante e l uso de los info rmes de actividad de la p lataforma Moodle. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 15(1), 159-178. h ttp ://d x.d o i.o rg /10.5944/r ied .1 .1 5. 7 82
- Martín, T. y Serrano, A. (2009). The role of new technologies in the learning process: Moodle as a teaching tool in Physics. Computers & Education, 52, 35–44 . http://www.s ciencedirect.co m/s cience/article/pii/S 03601315080 0 09 5 X
- Martínez, C. y Fernández, M . S. (2011). El uso de Moodle como entorno virtual de apoyo a la enseñanza presencial. En R. Roig y C. Laneve (Coord.). La práctica educativa en la Sociedad de la Información: Innovación a través de la investigación (pp. 291-300). Alcoy: Marfil.
- Ministerio de Educación, Cultura y Deporte (mec ) (2006). Propuestas para la renovación de las metodologías educativas en la universidad. http://sestud.uv.es/varios/ope/PROPUESTA_RENOVA CION.pdf
- Oliveros, L. (2006). Identificac ión de co mpetencias: una estrategia para la formación en el Espacio Europeo de Educación Superior. Revista Complutense de Educación, 17(1), 101-118. http://revistas.ucm.es/index.php/RCED/article/view/RCED0606 1 20 1 01A
- Peat, M., y Franklin, S. (2002). Supporting Student Learn ing: The Use of Co mputerbased 9. Format ive Assesment Modules. British Journal of Educational Technology, 33(5), 515-523.
- Perkins, M. y Pfaffman, J. (2006). Using a course management system to imp rove classroom communication. Science Teacher, 73(7), 33-37.
- Richardson, J. y Swan, K. (2003). Examining social presence in online courses in relation to students' perceived learning and satisfaction. Journal of Asynchronous Learning 6 (1), 21-40.
- Rodríguez, M., Varela, J. e Iseni, A. (2013). Virtual learning in higher education. Anglisticum Journal, 2(4), 262-278. http://www.ifets .info/journals /7_4/21.pdf
- Saito, D. S. y Ulbricht, V. R. (2012). Learn ing Managent Systems and Face-to-Face Teach ing in Bilingual Modality (Libras/Portuguese). IEEE Latin America Transactions, 10(5), 2168-2174.
- Sánchez, J., Sánchez, P. y Ramos, F.J. (2012). Usos pedagógicos de Moodle en la docencia universitaria desde la perspectiva de los estudiantes. Revista Iberoamericana de Educación, 60, 15-38. http://www.rieoei.org/rie60a01.pdf
- San g rá, A . ( 2 00 8) . La Integració de les Tic a la Universitat: Models, Problemes I Reptes. Tesis doctoral, Departamento de Pedagogía, Universitat Rovira I Virg ili, España, Tarragona, España. http://tecnologiaedu.us.es/nweb/htm/pdf/sangra.pdf
- Swan, K., Shea, P. , Frederic ks en, E. , P ickett, A., Pelz, W. y Maher, G. (2000). Bu ilding Knowledge Bu ild ing Co mmunities: Consistency, Contact and Co mmunication in the Virtual Classroom. Journal of Educational Computing Research, 23(4), 359-83.
- Williams van Rooij, S. (2012). Open-source learning management systems: a p redictive model for h igher education. Journal of Computer Assisted Learning, 28 (2), 114–125.http://onlinelibrary.wiley.co m/doi/10.1111/j.1365-2729.2011.00 4 22 . x/ab s trac