Nuevas estrategias docentes. La potenciación de destrezas digitales a través del autoaprendizaje
- 1 Universidade da Coruña (España)
ISSN: 1575-2844
Año de publicación: 2011
Número: 117
Páginas: 327-336
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Vivat Academia
Resumen
IT penetration in society has developed new communication and information distribution forms. It has generated important changes in several day by day aspects like social interactions or learning.Particularly important has been the incorporation of web 2.0 tools in High Education methodologies. An incorporation that has allowed answering new demands to Network Society.The educational use of Web 2.0 favours digital competences development. These competences presents a particular dimension in High Education context, involved in European convergence process. Present work focus on the development of a viral communication initiative carried out in Audiovisual Advertising subject. An initiative based in web 2.0 possibilities and digital natives skills for developing and autonomous learning.
Referencias bibliográficas
- Aebli, H. (2001). Factores de la enseñanza que favorecen el aprendizaje autónomo. Madrid: Narcea.
- Álvarez Álvarez, B.; González Mieres, C. & García Rodríguez, N. (2007). La motivación y los métodos de evaluación como variables fundamentales para estimular el aprendizaje autónomo. Revista de Docencia Universitaria, 2. Recuperado el 12 de julio de 2011, de http://www.um.es/ead/Red_U/2/
- Baelo, R. (s/f). Las TIC en la sociedad de conocimiento. Recuperado el 20 de julio de 2011, de http://es.scribd.com/doc/49273875/tic-y-Educacion-en-la-Sociedad-del-Conocimiento.
- Rockett, R. & Hiemstra, R. (1993). El aprendizaje autodirigido en la educación de adultos. Perspectivas teóricas y prácticas de investigación. Barcelona: Paidós.
- Castells, M. (1999). La sociedad red. Madrid: Alianza.
- Lores Vivar, J. M. (2009). Nuevos modelos de comunicación, perfiles y tendencias en las redes sociales. Comunicar, 33. Recuperado el 20 de agosto de 2011, de http://www.revistacomunicar.com/index.php?contenido=detalles&numero=33&articulo=33-2009-09
- García, F.; Portillo, J., Romo, J. & Benito, M. (2007). Nativos Digitales y modelos de aprendizaje. Recuperado el 28 de julio de 2011, de http://www.oei.es/noticias/spip.php?article4105.
- García-Valcárcel, A. (1993). El proceso de enseñanza en las aulas universitarias: una aproximación cualitativa. Qurriculum: Revista de teoría, investigación y práctica educativa, 6-7.
- Gladwell, M. (2008). Outliers: the story of success. Nueva York: Little, Brown and Company..
- Godin, S. (2001). Unleashing the idea virus. Nueva York: Paperback.
- Islas-Carmona, O. (2008). El prosumidor. El actor comunicativo de la sociedad de la ubicuidad. Palabra clave, 11(1). Recuperado el 12 de agosto de 2011, de http://redalyc.uaemex.mx/pdf/649/64911103.pdf.
- Jarvis, J. (2007). Los periódicos en 2020. Cuadernos de Periodistas, 12.
- Marquès, P. (2007). La Web 2.0 y sus aplicaciones didácticas. Recuperado el 21 de marzo de 2011, de http://www.peremarques.net/web20.htm.
- Marzano, R. J. (1991). Creating an educational paradigm centered on learning through teacher directed naturalistic inquiry. En Educational values and cognitive instruction: Implication for refor. Hillsdale: Lawrence Erlbaum and Associates.
- Moura, A. & Carbalho, A. A. (2006). Potencialidades de los podcast en la educação Prisma.com, 3. Recuperado el 12 de agosto de 2011, de http://portal.doc.ua.pt/journals/index.php/prismacom/article/view/623/pdf.
- Ortega y Gasset, J. (1991). Obras Completas. Madrid: Alianza.
- Ortega, J. A. & Chacón Medina, A. (1999). Nuevas tecnologías para la educación en la era digital. Madrid: Pirámide.
- Phelps, J.; Lewis, R.; MOBILIO, L. ; Perry, D. & Raman, N. (2004). Viral marketing or electronic word-of-mouth advertising: examining consumer responses and motivations to pass along email. Journal of Advertising Research, 44(4). Recuperado el 10 de febrero de 2011, de http://journals.cambridge.org/action/displayAbstract?fromPage=online&aid=2969
- Prensky, M. (2001). Digital natives, digital inmigrants. La new way to look at ourselves and our kids. Recuperado el 8 de marzo de 2011, de http://www.marcprensky.com/writing/Prensky%20-%20Digital%20Natives,%20Digital%20Immigrants%20-%20Part1.pdf
- Ross, J. (2006). The people formerly know as the audience. Recuperado el 23 de junio de 2011, de http://archive.pressthink.org/2006/06/27/ppl_frmr.html
- Rué, J. (2009). El aprendizaje autónomo en Educación Superior. Madrid: Narcea.
- Rushkoff, D. (1994). Media Virus. Nueva York: Ballantine Books.
- Sáez, M. & Espuelas, V. (2006). Marketing viral: ni vale para todos, ni todo vale. Anuncios, 1165.
- Sevillano, M. L. (2009). Competencias para el uso y herramientas virtuales en la vida, el trabajo y la formación permanente. Madrid: Pearson.
- Shirky, C. (2000). The toughest virus of all. Bussines 2.0. Recuperado el 20 de julio de 2011, de http://www.shirky.com/writings/toughest_virus.html.