La ficción nacional y los nuevos modelos narrativos en la autopromoción de Atresmedia

  1. Formoso Barro, María Josefa 1
  2. Martínez Costa, Sandra 2
  3. Sanjuán-Pérez, Antonio 2
  1. 1 Universidade da Coruña Campus de Elviña s/n 15 071 A Coruña
  2. 2 Universidade da Coruña
    info

    Universidade da Coruña

    La Coruña, España

    ROR https://ror.org/01qckj285

Journal:
Icono14

ISSN: 1697-8293

Year of publication: 2016

Issue Title: Narrativa transmedia: Resignificando el consumo mediático

Volume: 14

Issue: 1

Type: Article

DOI: 10.7195/RI14.V14I1.910 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Icono14

Abstract

This article aims to analyze the transmedia narrative products in fiction. The strat - egies made by TV operators to generate brand advertising around its audiovisual content are particularly studied. To do that, this research focuses, in a first stage, on the definition and classification around the transmedia storytelling term, in order to identify the elements that are part of it. The study subject is the fictional content aired during one semester in the Spanish Atresmedia network group. To study that, the social network conversation around the audiovisual promotional content offered was observed, as well as other indi - cators of the viewers ́ habits. The research results indicate that the promotional strategy of the Atresmedia group takes five stages, applied in a similar way to all the analyzed audiovisual content of this study.

Bibliographic References

  • Cascajosa, C. (2005). Televisión y ciberespacio: La importancia de las comunidades virtuales de 24 y Firefly. Trípodos, Extra (2), pp. 711-722. Recuperado de http://cicr.blanquerna.url.edu/2005/Abstracts/PDFsComunicacions/vol2/08/CASCAJOSA.pdf
  • Dena, C. (2008). Emerging participatory culture practice: Player¬Created tiers in Alternate Reality Games. Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies 14, pp. 41-¬57. DOI: 10.1177/1354856507084418
  • Costa, C. y Piñeiro. T. (2012) Nuevas narrativas audiovisuales: multiplataforma, crossmedia y transmedia. El caso de Águila Roja (RTVE). Icono14 10(2), pp.6-28. Recuperado en http://www.icono14.net/ojs/index.php/icono14/article/view/156
  • Formoso, M.J. (2013) la configuración de la televisión digital terrestre: estudio del proceso de transición y análisis de su oferta comunicativa ( Tesis doctoral inédita). Universidad da Coruña.
  • Gallardo J. y Vadillo, N. Las nuevas tecnologías audiovisuales frente a los procesos tradicionales de comunicación, doi: 10.4185/CAC64
  • Grandío, M. M., Bonaut, J. (2012). Transmedia audiences and television fiction: A comparative approach between Skins (UK) and El Barco (Spain). Participations. En: Journal of Audiencie &Reception Studies 9(2), 558-574. Recuperado de http://www.participations.org/Volume%209/Issue%202/30%20Grandio%20Bonaut.pdf
  • Guerrero, E. (2010): El desarrollo de proyectos audiovisuales: adquisición y creación de formatos. En: Comunicación y Sociedad 1, Pamplona: Universidad de Navarra. Recuperado de http://dadun.unav.edu/bitstream/10171/16383/1/El%20desarrollo%20de%20proyectos.pdf
  • Guerrero, E. (2011). El ecosistema multiplataforma de los grupos televisivos españoles: los formatos de entretenimiento. Revista Comunicación y Hombre 7, pp. 85-103. Recuperado de
  • Gunter, Barrie (2010): Television versus the Internet: Will TV prosper or perish as the world movies online? Oxford: Chandos Publishing.
  • GRANDÍO, M., BONAUT, J. (2012):Transmedia Audiences and Television Fiction», Participations. Journal of audience and reception studies, 9, pp. 558-574. Recuperado en http://goo.gl/DNyXEH
  • Gray, J. (2010) Show Sold Separately. Promos, spoilers, and other media paratexts. New York University Press: Nueva York. ISBN: 0814731953
  • Jenkins, H. (2003). «Transmedia Storytelling: Moving characters from books to films to video games can make them stronger and more compelling». Technology Review. Recuperado de http://www.technologyreview.com/Biotech/13052/?a=f
  • Jenkins, H. (2007). «Transmedia Storytelling 101», en Confessions of an Aca-Fan. Recuperado de
  • Jenkins, H. (2009a). «The Revenge of the Origami Unicorn: Seven Principles of the Transmedia Storytelling». Recuperado de
  • Jenkins, H. (2009b). «The Aesthetics of Transmedia: In response to David Bordwell». Recuperado de
  • Jenkins, H. Transmedia Storytelling and Entertainment: An annotated syllabus. Continuum 24(6), 943-958.
  • Jenkins, H. ( 2010) Jenkins, Henry Transmedia Storytelling and Entertainment: An annotated syllabus. En Continuum 24(6), 943-958.
  • Jenkins, H. (2011a) Transmedia Storytelling 202: Further Reflections. Recuperado de
  • Jenkins, H. (2011b) Seven Myths about Transmedia Storytelling debunked. Recuperado de
  • Jenkins, H. (2012) Contextualizing #Kony2012: Invisible Children, Spreadable Media, Transmedia Activism. Recuperado de
  • Rodríguez, M. I. y Gallego, M. C. (2012). Las webs de series de ficción como nuevas experiencias narrativas en el contexto hipermediático. En León Bienvenido, La televisión ante el desafío de internet (pp. 110-121). Salamanca: Comunicación Social. Recuperado de http://www.comunicacionsocial.es/docs/publicaciones/ficheros/indicep53.pdf
  • Rodríguez Ferrándiz, R. (2014). “El relato por otros medios: ¿un giro transmediático? En CIC, Cuadernos de Información y Comunicación, vol.19, Recuperado de http://revistas.ucm.es/index.php/CIYC/article/view/43901/41499
  • Rosique Cedillo, G. (2010). El papel del telespectador en los medios audiovisuales. De homo-spectador a homo-civis. Icono 14, 15, pp. 147-163. Recuperado de http://www.icono14.net/revista/ num15/10_icono15_gloriarosique.pdf.
  • Scolari, C. (2008) Hipermediaciones. Elementos para una teoría de la comunicación digital interactiva. Barcelona: Gedisa. ISBN: 978-84-9784-273-0
  • Scolari, C. (2013). Narrativas Transmedia: cuando todos los medios cuentan. Barcelona: Deusto. ISBN 978-84-234-1336-2
  • Tur-Viñes, Victoria, Rodríguez Ferrándiz, Raúl (2014). Transmedialidad: series de ficción y redes sociales. El caso de Pulseras Rojas en el grupo oficial de Facebook (Antena 3. España). En: Cuadernos. Info, vol.34, pp.115-131. Recuperado de http://cuadernos.uc.cl/uc/index.php/CDI/article/view/549