Historia de la Ciencia e ideas de los alumnos como referentes para seleccionar contenidos sobre nutrición

  1. Juan Carlos Rivadulla López 1
  2. Susana García Barros 1
  3. Cristina Martínez Losada 1
  1. 1 Departamento de Pedagoxía e Didáctica, Universidade da Coruña (España)
Revista:
Revista Eureka sobre enseñanza y divulgación de las ciencias

ISSN: 1697-011X

Ano de publicación: 2016

Volume: 13

Número: 1

Páxinas: 53-66

Tipo: Artigo

DOI: 10.25267/REV_EUREKA_ENSEN_DIVULG_CIENC.2016.V13.I1.05 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Revista Eureka sobre enseñanza y divulgación de las ciencias

Obxectivos de Desenvolvemento Sustentable

Resumo

This work makes a historical review of the construction of knowledge about human nutrition, which evolved from simplistic and unconnected ideas on vital functions, focusing on the organism, to more complex concepts and inclusive of nutrition within the framework of the cell theory and its interaction with the environment. A review of various studies on conceptions of students with respect to human nutrition, showing that children are aware of the need for food to live, grow, although they do not have a unified idea of nutrition which integrates the functions of the different systems is also. Taking into account the historical review and the conceptions of the students, we have developed a series of key ideas that guide the progress of the study of human nutrition in primary education and first cycle of ESO. These key ideas clump around four dimensions: a) the concept of nutrition and his purpose; b) the organs and systems that take part in it; c) the nourishing and its importance for health and d) the repercussion of the nourishing process in the environment. In each dimension, three levels of increasing difficulty are considered, all of them associated with a series of questions in order to work on different key ideas about human nutrition

Información de financiamento

Trabajo subvencionado por el Ministerio de Ciencia e Innovación EDU2011-27772.

Financiadores

Referencias bibliográficas

  • Banet, E. (2001). Los procesos de nutrición humana. Madrid: Síntesis.
  • Banet, E., y López, C. (2010). ¿Cómo mejorar el desayuno de los escolares de Educación Primaria? Investigación en la Escuela, 71, 63-83.
  • Banet, E., y Núñez, F. (1990). Esquemas conceptuales de los alumnos sobre la respiración. Enseñanza de las Ciencias, 8, 105-110.
  • Barona, J. L. (1991). La fisiología: origen histórico de una ciencia experimental. Madrid: Akal.
  • Benarroch, A. (2008). Una simulación teatral para la enseñanza de la nutrición humana en la educación primaria. Alambique, 55, 96-103.
  • Benlloch, M. (1984). Por un aprendizaje constructivista de las ciencias. Madrid.
  • Brinkmann, F., y Boschhuizen, R. (1989). Preinstruccional ideas in biology: a survey in relation with different research methods on concepts of health and energy. En M. T. Voorbach y L. G. M. Prick (Eds.), Research and developments in teacher education in the Netherlands (pp. 75-90). London, UK: Taylor y Francis, Inc.
  • Cakici, Y. (2005). Exploring Turkish upper primary level pupils' understanding of digestion. International Journal of Science Education, 27(1), 79-100.
  • Cañal, P. (2008). Investigando los seres vivos : proyecto curricular Investigando nuestro mundo (6-12). Sevilla: Díada.
  • Coll, C. (1991). Aprendizaje escolar y construcción del conocimiento Barcelona: Paidós Ibérica, D.L.
  • Crombie, A. C. (1974). Historia de la Ciencia: De San Agustín a Galileo. Madrid: Alianza.
  • Cubero, R. (1996). La construcción del conocimiento en el proceso digestivo. Un estudio longitudinal. Enseñanza de las Ciencias, 2, 102-109.
  • Cubero, R. (1998). Aprendizaje de la digestión en la enseñanza primaria. Alambique, 16, 33-43.
  • Entralgo, L. (1998). Historia Universal de la Medicina. Barcelona: Masson Multimedia.
  • García Barros, S., y Martínez Losada, C. (2005). La nutrición en textos escolares del último ciclo de Primaria y primero de Secundaria. Enseñanza de las Ciencias, número extraordinario, 6 pp.
  • García Barros, S., Martínez Losada, C., & Garrido, M. (2011). What do Children Aged Four to Seven Know about the Digestive System and the Respiratory System of the Human Being and of Other Animals? International Journal of Science Education, 33(15), 2095-2122.
  • Gellert, E. (1962). Children's conceptions of the content and functions of the human body. Genetic Psicology Monographs, 65, 293-405.
  • Giordan, A. (1988). Conceptos de biología I y II, volúmen I y II. Madrid Barcelona: MEC-Labor.
  • Jaakkola, R. O., y Slaughter, V. (2002). Children's body knowledge: Understanding 'life' as a biological goal. British Journal of Developmental Psychology(20), 325-342.
  • Jiménez Aleixandre, M. P. (2003). La enseñanza y el aprendizaje de la Biología. En M. P. Jiménez Aleixandre, A. Caamaño, A. Oñorbe, E. Pedrinaci y A. De Pro (Eds.), Enseñar Ciencias. Barcelona: Graó.
  • Kao, H. L. (2007). A Study of Aboriginal and Urban Junior High School Students’ Alternative Conceptions on the Definition of Respiration. International Journal of Science Education, 29(4), 517-533.
  • López, D., Quijano, S., y Erazo, E. (2005). El problema de la nutrición: una mirada desde el aula del clase Revista ieRed: Revista Electrónica de la Red de Investigación Educativa, 1(3), 1-21.
  • Martínez Segura, M. J. (1997). Módulo ALSACON (Alimentación, Salud y Consumo): fundamentación, planificación, aplicación y evaluación con alumnos de Educación Secundaria Obligatoria. Universidad de Murcia, Murcia.
  • Mathai, S., y Ramadas, J. (2009). Visuals and Visualisation of Human Body Systems. International Journal of Science Education, 31(3), 439-458.
  • Maturana, H., y Varela, F. J. (1981). Autopoiesis and Cognition: The Realization of The Living. Boston Studies in the Philosophy of Science, 42.
  • Neumann, K., Viering, T., Boone, W. J., y Fischer, H. E. (2013). Towards a learning progression of energy. Journal of Rseach in Science Teaching, 50(2), 162-188.
  • Núñez, F., y Banet, E. (1997). Students' conceptual patterns of human nutrition. International Journal of Science Education, 19(5), 509-526.
  • Núñez, G., Mazzitelli, C., y Vázquez, S. (2007). ¿Qué saben nuestros alumnos sobre alimentación y nutrición? Revista Iberoamericana de Educación, 5(43), 1-8.
  • Porter, R. (2003). Breve historia de la medicina. De la Antigüedad hasta nuestros días. Madrid: Taurus Minor.
  • Pozuelos, F. J., González , A., y Travé, G. (2008). Investigando la alimentación humana. Proyecto curricular investigando nuestro mundo (6-12). Sevilla: Materiales Curriculares.
  • Reeve, S., y Bell, P. (2009). Children’s Self-documentation and Understanding of the Concepts ‘Healthy’ and ‘Unhealthy’. International Journal of Science Education, 31(14), 1953-1974.
  • Reiss, M. J., y Tunnicliffe, S. (2001). Student's understanding of human organs and organ systems. Research in Science Education, 31, 383-399.
  • Rivadulla-López, J. C. (2013). El desarrollo del currículum desde la perspectiva del profesorado. La nutrición humana. Universidade da Coruña, A Coruña.
  • Rivadulla-López, J. C., García Barros, S., & Martínez Losada, C. (2013). La enseñanza de la nutrición humana en Educación Primaria desde una perspectiva medioambiental AmbientalMente Sustentable, 15-16(1), 19-29.
  • Rivarosa, S., y De Longhi, A. (2006). La noción de alimentación y su representación en alumnos escolarizados. Revista electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 5(3), 534-552.
  • Rowlands, M. (2004). What do children think happens to the food they eat? Journal of Biological Education, 38(4), 167-171.
  • Tamayo, O. E., y Sanmartí, N. (2007). High-school Students' Conceptual Evolution of the Respiration Concept from the Perspective of Giere's Cognitive Science Model. International Journal of Science Education, 29(2), 215-248.
  • Teixeira, F. M. (2000). What happens to the food we eat? Children's conceptions of the structure and function of the digestive system. International Journal of Science Education, 22, 507-520.
  • Travé, G., y Pozuelos, F. J. (2008). Consideraciones didácticas de las líneas de investigación en materiales curriculares. A modo de presentación. Investigación en la Escuela, 65, 3-10.
  • Turner, S. (1997). Childrens' understanding of food and health in primary classrooms. International Journal of Science Education, 19(5), 491-508.