Despersonalización de los medios, poder y guerras de audiencia en el retrato del periodismo en el cine de los años 90

  1. Olga OSORIO IGLESIAS 1
  1. 1 Universidade da Coruña
    info

    Universidade da Coruña

    La Coruña, España

    ROR https://ror.org/01qckj285

Revista:
Estudios sobre el mensaje periodístico

ISSN: 1988-2696

Ano de publicación: 2014

Número: 20

Páxinas: 789-804

Tipo: Artigo

DOI: 10.5209/REV_ESMP.2014.V20.N2.47034 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Estudios sobre el mensaje periodístico

Resumo

An overall reading of the film portrait of the media in the 90s, from a review of the most repeated elements in the representation, leads to conclude that the cinema of the decade highlights the power and presence of the media in all areas of daily life and its depersonalization, reflected in the swarm of reportersand the way they harass the main protagonists of the information. The corpus of the analysis is composed by 112 films released between 1990 and 1999 and is part of a larger project in which was born thePhD dissertation “The image of the professional journalist fiction films from 1990 to 1999.

Referencias bibliográficas

  • AGUILAR, Carlos (2007): Guía del cine español. Madrid, Cátedra.
  • BAYM, Geoffrey (2008): Infotainment. In: DONSBACH, Wolfgang (ed): The Inter­national Encyclopedia of Communication, Blackwell, Blackwell Publishing.
  • BEZUNARTEA VALENCIA, Ofa; CANTALAPIEDRA, María José; y GENAUT ARRATIBEL, Aingeru (2010): “Vivir y relatar la historia: la imagen de los co­ rresponsales de guerra en el cine”. Revista Latina de Comunicación Social [on­ line], en: http://www.revistalatinacs.org/10SLCS/actas_2010/aingeru.pdf
  • BEZUNARTEA VALENCIA, Ofa; COCA GARCÍA, César; CANTALAPIEDRA GONZÁLEZ, María José; et al. (2010): “El perfil de los periodistas en el cine: tó­ picos agigantados”. Intercom ­ Revista Brasileira de Ciências da Comunicaçao. vol. 33, n.1, pp. 145­-167, jan./jun, São Paulo.
  • BEZUNARTEA, Ofa; CANTALAPIEDRA, María José; COCA, César et al. (2007): Periodistas de cine y de ética. Ámbitos., pp.329-­393.
  • BEZUNARTEA, Ofa; CANTALAPIEDRA, María José; COCA, César et al. (2007): “Si hay sangre, hay noticia: recetas cinematográficas para el éxito periodístico”. Palabra Clave. 10 (2), pp. 61-­74.
  • BEZUNARTEA, Ofa; CANTALAPIEDRA, María José; COCA, César et al. (2008): “So What? She’s A Newspaperman and She’s Pretty. Women Journalists in the Cinema” . Zer. 13 (25), pp. 221-­242.
  • BEZUNARTEA, Ofa; CANTALAPIEDRA, María José; COCA, César et al. (2008): “Divismo y narcisismo de los periodistas en el cine”. Textual & Visual Media: re­vista de la Sociedad Española de Periodística. 13 (25), pp.107-­120.
  • DEAHL, Rachel: Journalism In the Movies, Examining Journalism In the Movies. [online]. [Accessed 5 de enero 2009]. En: http://mediacareers.about.com/od/me­diamovies/a/MediaMovies.htm
  • EHLERS, Wibke (2006): With Pad and Pencil: Old Stereotypes in a New Form? A comparison of the Image of the Journalist in the Movies from 1930-­1949 and 1990­-2004. University of Canterbury.
  • EHRLICH, Matthew C. (2004): Journalism in the movies. Illinois, University of Illi­nois Press.
  • FILMAFFINITY (2013): [online] http://www.filmaffinity.com/es/main.html
  • GARCÍA DE LUCAS, Virginia; RODRÍGUEZ MERCHÁN Eduardo; y SALES HE­REDIA, Javier (2006): Cine entre líneas. Periodistas en la pantalla. Valadolid, 51 Semana Internacional de Cine.
  • GHIGLIONE, Loren (1991): The American Journalist: Fiction Versus Fact. [online]. [Accessed 2 Oct 2008]. http://www.ijpc.org/ghiglione.htm
  • GHIGLIONE, Loren and SALTZMAN. Joe (2002): Fact or Fiction: Hollywood Looks at the News. [online]. [Accessed 7 enero 2009]. http://www.ijpc.org/hollywoodlo­ oksatthenews2.pdf
  • GIORDANO, Eduardo y ZELLER, Carlos (1999): Políticas de televisión: La confi­guración del mercado audiovisual. Barcelona, Icaria Editorial.
  • GOOD, Howard (1998): Girl Reporter: Gender, Journalism, and the Movies. Scare­ crow, Lanham, MD.
  • HERMAN, Sarah (2004­2005): Hacks, heels and Hollywood. How accurately do re­cent film portrayals of women journalists reflect the working world of their real­ life counterparts? BA (HONS), Multi­Media Journalism.
  • IMAGE OF JOURNALIST IN POPULAR CULTURE. 2013. IJPC database.
  • INTERNET MOVIE DATABASE. 2013. [online]: www.imdb.com
  • IZAGUIRRE SABIN, José Luis (1997): La realidad como espectáculo: Reality show en España 1990­-1994. Madrid, Universidad Complutense de Madrid.
  • LAVIANA, Juan Carlos (1996): Los chicos de la prensa. Madrid, Nikel Odeon.
  • MALTIN, Leonard (2005): Leonard Maltin’s Classic Movie Guide. New York, Signet, Penguin Books.
  • MALTIN, Leonard (2008): Leonard Maltin’s 2009 Movie Guide. New York, Signet, Penguin Books.
  • MARTÍNEZ­-SALANOVA SÁNCHEZ, Enrique (2011): Periodismo y medios de co­municación en el cine. [online]. [Accessed 12 Jul 2013]. En: http://www.uhu.es/cine.educacion/cineyeducacion/periodismo.htm
  • MCNAIR, Brian (2010): Journalists in film. Heroes and Villains. Edimburgh, Edim­burght University Press.
  • MÍNGUEZ SANTOS, Luis (2012): Periodistas de cine. El cuarto poder en el séptimo arte. Madrid, T&B Editores.
  • MINISTERIO DE EDUCACIÓN, CULTURA Y DEPORTES (2013): Base de datos de películas calificadas (salas cinematográficas). [online]. [Accessed 24 Nov 2008] En: http://www.mcu.es/bbddpeliculas/cargarFiltro.do?layout=bbddpelicu­ las&cache=init
  • MORGAN, Michael (2008): “Cultivation Theory”. [online]. [Accessed 15 Jul 2013]: doi: 10.1111/b.9781405131995.2008.x
  • NESS, Richard R. (1997): From Headline Hunter to Superman. A journalist filmog­ raphy. Lanham (Maryland), Sarecrow Press.
  • OSORIO, Olga (2009): La imagen de la periodista profesional en el cine de ficción de 1990 a 1999. A Coruña, Universidade da Coruña.
  • PARDO ALARCÓN CASTELLÓN, Vicent (2000): “100 películas de cine para tra­bajar la televisión en el aula” Comunicar, vol. 14 , pp.159-­172. En pdf: http://www .redalyc.org/pdf/158/15801422.pdf