Hacia la mejora del Plan Individual de Formación del Residente

  1. Romero Sánchez, Eduardo
  2. Martínez Clares, Pilar
  3. Martínez Juárez, Miriam
  4. Muñoz Cantero, Jesús Miguel
Revista:
Revista Española de Orientación y Psicopedagogía

ISSN: 1139-7853 1989-7448

Año de publicación: 2010

Volumen: 21

Número: 1

Páginas: 121-135

Tipo: Artículo

DOI: 10.5944/REOP.VOL.21.NUM.1.2010.11517 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso abierto editor

Otras publicaciones en: Revista Española de Orientación y Psicopedagogía

Resumen

One aspect that characterizes the postgraduat e training of health professionals is the individual training plan. This plan should be developed by the tutor of each resident, from the Specialty Official Program, the nature of the context in which the health center is located, as well as the needs and interests of the residents. It is therefore a factor to provide quality educational process for residents. But the proposal of these plans is no easy task, so often the tutors opt for resolving problems or learning difficulties in progress, supported only by the proprietary program established at the statewide. To establish such a plan, it is necessary to carry out a design and planning of it, which involves the development of a number of functions and competences by the tutor for which we don ?t know if the tutors are prepared. In this paper, we investigate the practice of tutors. For this end, we has been designed and validated a questionnaire that allows us to obtain information on the daily work of the same with respect to their residents. Our ultimate intention is to make improvements to the design, planning and im plementation of individual plans training

Referencias bibliográficas

  • Argimon, J. M. y Jiménez, J. (2000). Métodos de investigación. Clínica y epidemiológica. Madrid: Harcourt.
  • Bisquerra, R. (2004). Metodología de la Investigación Educativa. Madrid: La Muralla.
  • Gall, M.; Gall, J. y Borg, W. (2006). Educational Research. An introduction. Boston: Pearson.
  • Gascón, A.; Hashimoto, E. y Machado, E. (2005). Investigar en educación. Fundamentos, aplicación y nuevas perspectivas. Madrid: Diles.
  • Harden, R. M. y Crosby, J. R. (2000). The good teacher is more than a lecturer: the twelve roles of the teacher. AMEE Medical Education Guide no 20. Medical Teacher, 22 (4), 334-347.
  • McMillan, J. (2005). Investigación Educativa. Madrid: Pearson Educación.
  • Morán, J. M. (2003). ¿Es necesaria y compatible la existencia del tutor de médicos residentes dentro de nuestras estructuras asistenciales? Revista Educación Médica, 3(6), 10-11.
  • Pérez-Hervada, A. (2006). El Perfil del Tutor. En Martínez, J. A. [Coord.]. Documentos de Opinión para Atención Primaria. El Tutor de Medicina de Familia (pp. 10-24). Madrid: SEMERGEN.
  • Pérez Iglesias, F. (2001). Formación de especialistas sanitarios: Análisis de la situación actual y perspectivas de futuro. Conclusiones. En Jornada de Comisiones Docentes y Asesoras de la Comunidad de Madrid. Situación actual y perspectivas de futuro de la formación de especialistas sanitarios en la Comunidad de Madrid (pp. 48-51). Madrid: Agencia Laín Entralgo.
  • Polit, D. F. y Hungler, B. P. (2000). Investigación científica en ciencias de la salud. México: McGraw-Hill Interamericana.
  • Real Decreto 183/2008, de 8 de febrero, por el que se determinan y clasifican las especialidades en Ciencias de la Salud y se desarrollan determinados aspectos del sistema de formación sanitaria especializada. BOE de 21 de febrero de 2008.
  • Ricarte, J. I. y Martínez Carretero, J. M. (2007). Métodos de enseñaza y aprendizaje en el residente. En Cabero, L. [Coord.]. Manual para tutores de MIR (pp. 103-114). Madrid: Editorial Médica Panamérica.
  • Risco, G. (2007). Educación Médica: Nuevas Tendencias, desafíos y oportunidades. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 1(3), 1-20 [Artículo 1]. Extraído el 20 de julio de 2008 de http://beta.upc.edu.pe/calidadeducativa/ridu/2007/ridu3-1GD.pdf
  • Romero, B. E. (2008). Análisis pedagógico del Plan de Formación Individual del Residente de Medicina Familiar y Comunitaria. Tesis de Doctorado para la obtención del título de Doctor en Pedagogía, Facultad de Educación, Universidad de Murcia, Murcia, España.
  • Socas, M. (2005). El punto de vista de los residentes en Europa. Revista Educación Médica; 3 (8), 120-127.
  • Urruzuno, P. (2004). El tutor MIR. An Pediatr, 60, 403-405.
  • Vicent, M. D. (2007). Diseño del Programa de Formación Individual: del Programa Oficial de la Especialidad al Desarrollo Curricular del Residente. En Cabero, L. [Coord.]. Manual para tutores de MIR (pp. 73-91). Madrid: Editorial Panamericana.