Empresas o divisas de Isabel de Castilla y Fernando de Aragón (los Reyes Católicos)
ISSN: 2254-7290
Year of publication: 2012
Issue: 1
Type: Article
More publications in: Janus: estudios sobre el Siglo de Oro
Abstract
The kings Isabel I of Castile (1451-1504) and Fernando II of Aragon (1452-1516), well-known with Catholic Monarchs title, granted by Pope Alexander VI in 1496, made wide use of devises or imprese as a personal way of representation. Some of them were incorporated to the coat of arms of Spain during their reign, and today we can still see them sculptured in the stone of buildings of 15th and 16th centuries, painted in walls or ceilings or embroidered in flags. Several historians and philologists have tried to make sense of the main imprese used by these kings, but they have succeeded only partially. Emblems provide important information in order to understand the meaning (as it was in the late fifteenth and early sixteenth centuries) of the imprese with the motto TANTO MONTA. Besides that well-known devise, the Catholic Monarchs used others to which little attention has been paid till now.
Bibliographic References
- Aguado Bleye, Pedro, «Tanto Monta. La Concordia de Segovia y la Empresa de Fernando el Católico», Estudios Segovianos, 1 (1949), pp. 381-389.
- Andrés Mendo, Príncipe perfecto y ministros aiustados, documentos políticos, y morales en emblemas, Lyon, a costa de Horacio Boissat y George Remeus, 1662.
- Azcona, Tarsicio de, Isabel la Católica. Estudio crítico de su vida y su reinado, Madrid, Biblioteca de Autores Cristianos, 1993.
- Azcona, Tarsicio de, Isabel la Católica. Vida y reinado, Madrid, La Esfera de los Libros, [2002].
- Bernis, Carmen, Las miniaturas de "El Cancionero de Pedro Marcuello", Archivo Español de Arte (AEA), 1952 ENE-MAR; XXV (97), 1-24.
- Birken, Sigmund von, Spiegel der Ehren des Hochslöblichsten Kayserund Königlichen Erzhauses Österreich order Ausführliche Geschicht Schrift von Desselben... Nürnberg, 1668.
- Cancionero general recopilado por Hernando del Castillo (Valencia, 1511). Edición facsímil por acuerdo de la Real Academia de la Lengua con una introducción bibliográfica, índices y apéndices por Antonio RodríguezMoñino, Madrid, 1958.
- Cancionero general, Hernando del Castillo; edición de Joaquín González Cuenca, Madrid, Castalia, [2004]. 5 v.
- Cervantes, Miguel de, Don Quijote de la Mancha, ed. dirigida por Francisco Rico, con la colaboración de Joaquín Forradellas, Barcelona, Instituto CervantesCrítica, 1998.
- Covarrubias Horozco, Sebastián de, Tesoro de la lengua castellana o española. Edición integral e ilustrada de Ignacio Arellano y Rafael Zafra, Madrid, Iberoamericana Vervuert, 2006.
- Cronicón de Valladolid, ilustrado con notas por el Doctor Pedro Sáinz de Baranda, Madrid, Imp. de la Viuda de Calero, 1848.
- Encina, Juan del, Obra completa, ed. de Miguel Ángel Pérez Priego, Madrid, Biblioteca Castro, 1996. La obra citada, El triundo de la Fama, ocupa pp. 302-314.
- Fernández de Oviedo, Gonzalo, Batallas y Quinquagenas, [edición del Ms. 1822- 1823 de la Biblioteca de la Universidad de Salamanca, con prólogo de Juan Bautista Avalle Arce], Salamanca, Diputación de Salamanca, 1989.
- Fernández de Oviedo, Gonzalo, Batallas y Quinquagenas, ed. de Juan Pérez de Tudela y Bueso, Madrid, Real Academia de la Historia, 2008. 4 vols.
- Fugger, Hans Jakob, Wahrhaflige Beschreibung... der aller edelsten... geschlechten der Christenheit, des Habspurgischen und Österreichischen gebluets...,1555.
- Gil Fernández, Juan, «Alejandro, el nudo gordiano y Fernando el Católico», Habis, ISSN 0210-7694, Nº 16, 1985, pp. 229-242.
- Gil Fernández, Juan, "Los modelos clásicos en el Descubrimiento" en M. Nieves Muñiz (ed.), Espacio geográfico, espacio imaginario. El descubrimiento del Nuevo Mundo en las culturas italiana y española. Actas del Congreso Internacional, Cáceres, 5-7 de mayo de 1992, Cáceres, 1993, pp. 13-27. Publicado simultáneamente en Rassegna europea di Letteratura italiana, I (1993) 135-154.
- Giovio, Paolo, Ragionamento de Mons. Paolo Giovio sopra i motti, et desegni d'arme, et d'amore, che communemente chiamano imprese: con un discorso di Girolamo Ruscelli, intorno allo stesso soggetto, In Venetia, appresso Girolamo Ziletti, 1556.
- Gómez de la Reguera, Francisco, Empresas de los Reyes de Castilla, edición de Nieves Pena Sueiro, A Coruña, SIELAE y Sociedad de Cultura Valle Inclán, 2011.
- Gómez de la Reguera, Francisco, Empresas de los Reyes de Castilla, edición de Nieves Pena Sueiro, A Coruña, SIELAE y Sociedad de Cultura Valle Inclán, 2011.
- González-Iglesias, Juan Antonio, «El humanista y los príncipes: Antonio de Nebrija, inventor de las empresas heráldicas de los Reyes Católicos», Antonio de Nebrija, Edad media y Renacimiento, coord. por Juan Antonio González Iglesias, Carmen Codoñer Merino, 1994, pp. 59-76.
- Horozco, Sebastián de, Cancionero, edición de José J. Labrador, Ralf A. Difranco y Ramón Morillo, Toledo, Consejería de Educacación, Ciencia y Cultura, Toledo, 2010.
- La Perrière, Guillaume de, Le théâtre des bons engins, auquel sont contenuz cent emblèmes moraulx, composé par Guillaume de La Perrière,... Lyon, J. de Tournes, 1545.
- López Poza, Sagrario, «"Nec spe nec metu" y otras empresas o divisas de Felipe II», en Emblemática Trascendente, Rafael Zafra y Javier Azanza (eds.), Pamplona, Sociedad Española de Emblemática-Universidad de Navarra, 2011, pp. 435-456.
- Maldonado, Francisco, Yugo-y-flechas y Virgilio, Salamanca, Imp. de Calatrava, a cargo de Manuel P. Criado, 1939.
- Manso, Carmen, «Escudo de los reyes Católicos», en Isabel la Católica en la Real Academia de la Historia, Madrid, 2004, pp. 70-74).
- Marcuello, Pedro, Cancionero, ed. de José Manuel Blecua, Zaragoza, Institución Fernando el Católico, 1987.
- Marcuello, Pedro, Rimado de la Conquista de Granada: [devocionario de la reyna Dª Juana, a quien llamoron la loca], Madrid, EDILAN, 1995. 2 vol.
- Marín Pina, María del Carmen, «Composición y cronología del Cancionero de Pedro Marcuello», Archivo de filología aragonesa, ISSN 0210-5624, Vol. 44-45, 1990, pp. 161-178.
- Menéndez Pidal, Faustino, «“Tanto monta”. El escudo de los Reyes Católicos», en Isabel la Católica vista desde la Academia, Luis Suárez Fernández, coord., Madrid, Real Academia de la Historia, 2005, pp. 99-138.
- Menéndez Pidal, Faustino, Heráldica Medieval Española, I: La Casa Real de Castilla y León, Madrid, Hidalguía, 1982.
- Mingote Calderón, José Luis, Los orígenes del yugo como divisa de Fernando el Católico. La presencia de yugos para tres animales, Zaragoza, 2005.
- Ortega Lamadrid, Paulino, «El emblema heráldico de las flechas de la Reina Isabel la Católica comentado por un humanista italiano», PITTM, 6 (1951), pp. 111-115.
- Palencia, Alonso de, Crónica de Enrique IV, escrita en latín por Alonso de Palencia; traducción castellana por A. Paz y Melia, Madrid, Tipografía de la Revista de Archivos, 1904-1908. 4 vols. (Biblioteca de Autores Españoles, CCLVII, CCLVIII y CCLXVII)
- Valeriano Bolzani, Giovanni Pierio, Les Hieroglyphiques de Jan-Pierre Valerian vulgairement nommé Pierius. Autrement, Commentaires des lettres et figures sacrées des Aegyptiens & autres Nations. Œuvre reduicte en cinquante huict Livres, ausquels sont adjoincts deux autres de Coelius Curio, touchant ce qui est signifié par les diverses effigies, et pourtraicts des Dieux, et des Hommes. Nouvellement donnez aux François, par J. de Montlyart. Avec un Indice tres-ample, A Lyon, Par Paul Frellon, 1615.
- Plutarco, Cuestiones Romanas. Traducción de M. A. Marcos Casquero, Madrid, Akal, 1992.
- Pulgar, Hernando del, Crónica de los Reyes Católicos, ed. Juan de Mata Carriazo, Madrid, Espasa-Calpe, 1943.
- Rey, Eusebio, «La bula de Alejandro VI otorgando el título de Católicos a Fernando e Isabel», Razón y Fe, t. 146, pp. 59-75 y 324-347.
- Ruscelli, Girolamo, Le Imprese Illustri, In Venetia, appresso Francesco de' Franceschi Senesi, 1584.
- San Pedro, Diego de, Sermón de amores, ed. Keith Whinnom, Madrid, Castalia, 1985.
- Solórzano Pereira, Juan, Emblemata centum, regio politica: aeneis laminis affabre caelata, viuidisque et limatis carminibus explicita & singularibus commentarijs affatim illustrata .. Matriti, in Typographia Domin. Garciae Morras, 1653.
- Strada, Octavius de, Symbola Romanorum imperatorum (imperii) occidentalis ac orientalis, regumque Hispanorum, Gallicorum, Anglorum ... principum ... etc. [S.l.]. BSB-Hss Cod.icon. 425.
- Vega, Lope de, El Castigo del discreto: together with a study of conjugal honor in his theater, by William Fichter, ed. New York, Instituto de las Españas, 1925.