Tiempos escolares y conciliaciónanálisis de familias con hijos en Educación Secundaria Obligatoria (12-16 años)

  1. Fraguela Vale, Raúl 1
  2. Lorenzo Castiñeiras, Juan José 2
  3. Merelas Iglesias, Tania 2
  4. Varela Garrote, Lara 1
  1. 1 Universidade da Coruña
    info

    Universidade da Coruña

    La Coruña, España

    ROR https://ror.org/01qckj285

  2. 2 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

Revista:
Revista de investigación educativa, RIE

ISSN: 0212-4068 1989-9106

Ano de publicación: 2013

Volume: 31

Número: 2

Páxinas: 430-446

Tipo: Artigo

DOI: 10.6018/RIE.31.2.167001 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Revista de investigación educativa, RIE

Resumo

The aim of this study was to explore the impact of a number of factors on parents ́ work-life balance, such as the socio-demographic context, school timetables, and family co-responsibility in tasks pertaining to children’s schooling. A sample of 859 Galician families with children in secondary education (12-16 years old) completed a self-administered questionnaire on time management. The results showed that work-life balance may be influenced by family structure, parents ́ employment status, and children’s age. The worst work-life balance was associated with low levels of satisfaction with school schedules and holiday distribution. Also, there was a low level of co-responsibility in tasks pertaining to children’s schooling, being mostly women the ones in charge of tasks. Co-responsibility was positively related to work-life balance when tasks demand day-to-day participation.

Referencias bibliográficas

  • Brullet, C., Cambios familiares y nuevas políticas sociales en España y Cataluña. El cuidado de la vida cotidiana a lo largo del ciclo de vida (2010) Educar, 45, pp. 51-79
  • Caballo, M.B., Caride, J.A., Meira, P.A., El tiempo como contexto y pretexto educativo en la sociedad red (2011) Educación Social. Revista de Intervención Socioeducativa, 47, pp. 11-24
  • Caride, J.A., Lorenzo, J.J., Rodríguez, M.A., Educar cotidianamente: El tiempo como escenario pedagógico y social en la adolescencia escolarizada (2012) Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 20, pp. 19-60
  • Carmona, C., Sánchez, P., Bakieva, M., Actividades extraescolares y rendimiento académico: Diferencias en autoconcepto y género (2011) Revista de Investigación Educativa, 29 (2), pp. 447-465
  • Carrasco, C., Domínguez, M., Género y usos del tiempo: Nuevos enfoques metodológicos (2003) Revista de Economía Crítica, 1, pp. 129-152
  • Castells, M., Subirats, M., (2007) Mujeres Y Hombres Un Amor Imposible?, , Madrid: Alianza Editorial
  • Cavet, A., (2011) Rythmes Scolaires: Pour Une Dynamique Nouvelle des Temps éDucatifs, , http://ife.ens-lyon.fr/vst/DA/detailsDossier.php?parent= accueil&dossier=60&lang=fr, Dossier d'actualité Veille et Analyses, n°60 Recuperado de
  • Chang, A., McDonald, P., Burton, P., Methodological choices in work-life balance research 1987 to 2006: A critical review (2010) International Journal of Human Resource Management, 21 (13), pp. 2381-2413. , doi: 10.1080/09585192. 2010.516592
  • Craig, L., (2007) Contemporany Motherhood. The Impact of Children on Adult Time, , Burlington: Ashgate Publishing Limited
  • Díaz, C., Vivir la igualdad, compartir la vida: Las políticas de acción positiva y las medidas para la conciliación. Revista Ábaco (2006) Monográfico Género Y Conciliación, 49-50, pp. 147-157
  • Durán, M.A., (2007) El Valor del Tiempo: Cuántas Horas Le Faltan Al Día?, , Madrid: Espasa Calpe
  • (2007) Statistics from the Harmonized European Time Use Survey 2007, , https://www.h2.scb.se/tus/tus/default.htm, Eurostat . Recuperado de
  • Fraguela, R., Lorenzo, J.J., Varela, L., Escuela, familias y ocio en la conciliación de los tiempos cotidianos de la infancia (2011) Revista de Investigación Educativa, 29 (2), pp. 429-446
  • Fraguela, R., Lorenzo, J.J., Varela, L., Conciliación y actividad física de ocio en familias con hijos en educación primaria. Implicaciones para la infancia (2011) Revista de Investigación en Educación, 9 (2), pp. 162-173
  • Gimeno, J., (2008) El Valor del Tiempo en Educación, , Madrid: Morata
  • Greenhaus, J.H., Collins, K.M., Shaw, J.D., The relation between work-family balance and quality of life (2003) Journal of Vocational Behavior, 63 (3), pp. 510-531
  • Gröpel, P., Kuhl, J., Work-life balance and subjective well-being. The mediating role of need fulfilment (2009) British Journal of Psychology, 100, pp. 365-375
  • Gurrea, F., Infancia, juventud y tiempo: Realidades y tendencias (2007) I Congreso Nacional Para Racionalizar Los Horarios Españoles, pp. 52-55. , En Asociación para la Racionalización de los Horarios Españoles (ARHOE) e Instituto Nacional de Administración Pública (Eds.). . Madrid: ARHOE
  • (2010) Encuesta de Empleo del Tiempo 2009-2010, , http://www.ine.es/prensa/np669.pdf, Avance de resultados. Notas de prensa. Instituto Nacional de Estadística. Recuperado de
  • Lázaro, L., La perspectiva social de la jornada escolar en la unión europea (2012) Revista Española de Educación Comparada, 19, pp. 193-218. , Estudio comparado en Italia, Francia, Portugal y España
  • Lu, J., Tjosvold, D., Shi, K., Wang, B., Developing work-family balance through conflict management (2012) Asian Journal of Social Psychology, 15 (2), pp. 77-88. , doi: 10.1111/j.1467-839X.2011.01363.x
  • Maganto, J.M., Bartau, I., Etxeberría, J., La participación en el trabajo familiar: Un reto educativo y social (2003) Revista Electrónica de Investigación Y Evaluación Educativa, 9 (2), pp. 160-183
  • Maganto, J.M., Etxeberría, J., Porcel, A., La corresponsabilidad entre los miembros de la familia, como factor de conciliación (2010) Educatio Siglo XXI, 28 (1), pp. 69-84
  • Milkie, M.A., Kendig, S.M., Nomaguchi, K.M., Denny, K.E., Time with children, children's well-being, and work-family balance among employed parents (2010) Journal of Marriage and Family, 72 (5), pp. 1329-1343. , doi: 10.1111/j.1741-3737.2010.00768.x
  • (2012) Estadísticas de la Educación. Enseñanzas No Universitarias. Alumnado Matriculado. Curso 2010-2011, , http://www.mecd.gob.es/horizontales/estadisticas/no-universitaria/ alumnado/matriculado.html, Recuperado de
  • Muñoz, J.M., Olmos, S., Adolescencia, tiempo libre y educación. Un estudio con alumnos de la ESO (2010) Educación XXI, 2 (13), pp. 139-162
  • Odle-Dusseau, H.N., Britt, T.W., Bobko, P., Work-family balance, well-being, and organizational outcomes: Investigating actual versus desired work/family time discrepancies (2012) Journal of Business and Psychology, 27 (3), pp. 331-343. , doi: 10.1007/s10869-011-9246-1
  • Peercy, M.A., McCleary, K.W., The impact of the year-round school calendar on the family vacation: An exploratory case study (2011) Journal of Hospitality & Tourism Research, 35 (2), pp. 147-170. , doi: 10.1177/1096348010384595
  • Rivero, A., (2005) Conciliación de la Vida Familiar Y Laboral: Situación Actual, Necesidades Y Demandas, , Madrid: Instituto de la Mujer-Ministerio de Igualdad