Análisis de las actitudes, de los jóvenes trabajadores del sector textil hacia la discapacidaddiferencias por razón de género

  1. Muñoz Cantero, Jesús Miguel 1
  2. Novo Corti, Isabel 1
  3. Rebollo-Quintela, Nuria 1
  1. 1 Universidade da Coruña
    info

    Universidade da Coruña

    La Coruña, España

    ROR https://ror.org/01qckj285

Revista:
Revista de investigación educativa, RIE

ISSN: 0212-4068 1989-9106

Ano de publicación: 2013

Volume: 31

Número: 1

Páxinas: 93-116

Tipo: Artigo

Outras publicacións en: Revista de investigación educativa, RIE

Resumo

This paper examines the support for the inclusion of employees with disabilities in the workplace, based on gender. We chose a random sample of 123 employees of both sexes working in the textile sector. The Theory of Planned Behaviour (TPB) was used as a theoretical model of reference. The results showed a trend in the workplace opposite to that identified by Alonso, Navarro and Vicente (2008), and Novo-Corti, Muñoz-Cantero and Calvo-Porral (2011) on attitudes of inclusion in schools. Results showed that the intention to support inclusion was determined by perceived control and that gender is a relevant variable to explain intention.

Referencias bibliográficas

  • Abberley, P., El concepto de opresión y el desarrollo de una teoría social de la discapacidad (2008) Superar las Barreras de la Discapacidad, pp. 34-50. , En L. Barton (comp.). Madrid: Ediciones Morata;
  • Aguado, A.L., (1995) Historia de las Deficiencias, , Madrid: Escuela Libre Editorial, Fundación ONCE;
  • Ajzen, I., The theory of planned behavior (1991) Organizational Behavior and human Decision Processes, 50, pp. 179-211;
  • Ajzen, I., The theory of planned behaviour: Reactions and reflections (2011) Psychology & Health, 26 (9), pp. 1113-1127;
  • Ajzen, I., Madden, T.J., Prediction of goal-directed behavior: Attitudes, intentions, and perceived behavioral control (1986) Journal of Experimental Social Psychology, 22, pp. 453-474;
  • Alonso Benito, L.E., (2007) La Crisis de la Ciudadanía Laboral, , Barcelona: Anthropos;
  • Alonso, M., Navarro, R., Vicente, L., (2008) Actitudes Hacia la Diversidad en Estudiantes Universitarios, , Comunicación presentada en las XIII Jornadas de Fomento de la Investigación, Universitat Jaume I, Castellón, España;
  • Ammerman, R.T., Nuevas tendencias en investigación sobre discapacidad (1997) Conferencia en las II Jornadas Científicas de Investigación sobre Personas con Discapacidad, pp. 17-45. , Salamanca, 20-22-III;
  • Antón, A., (2009) Reestructuración del Estado de Bienestar, , Madrid: Talasa Ediciones;
  • Bandura, A., (1986) Social Fundations of Thought and Action: A Cognitive Social Theory, , Englewood Cliff, NL: Prentice Hall;
  • Blanch, J.M., Competencias psicosociales en la orientación para el empleo (2010) Los Nuevos Retos del Mercado Laboral, pp. 5-28. , En T. Izquierdo Rus (Coord.). Murcia: Editorial Amarantos;
  • Blossfeld, H.P., Buchholz, S., Kurz, K., (2008) Young Workers, Globalization and the Labor Market Comparing Early Working Life in Eleven Countries, , United Kingdom: Edward Elgar;
  • Brouver, S., Krol, B., Reneman, M.F., Bültmann, U., Franche, R.L., Van Der Klink, J.J.L., Groothoff, J.W., Behavioral determinants as predictors of return to work after long-term sickness absence: An application of the theory of planned behaviour (2009) J Occup Rehabil, 19, pp. 166-174;
  • (2009) El Impacto de la Crisis Económica en las Personas Con Discapacidad y en Sus Familias, , CERMI Madrid: CINCA;
  • Conner, M., Sparks, P., The theory of planned behaviour and health behaviours (1999) Predicting Health Behaviour, pp. 121-162. , En M. Conner y P. Norman (Eds.) Buckingham, United Kingdom: Open University Press;
  • DeBettencourt, L.U., General educators' attitudes toward students with mild disabilities and their use of instructional strategies: Implications for training (1999) Remedial and Special Education, 20, pp. 27-35;
  • De La Red Vega, N., Fernández Sanchidrián, J.C., Marbán Prieto, J.M., De La Puente Llorente, R., Personas con discapacidad: De los centros ocupacionales a actitudes laborales emprendedoras (2008) Porularia, 8 (2), pp. 117-139;
  • Díaz Velazquez, E., Ciudadanía, identidad y exclusión social de las personas con discapacidad (2010) Política y Sociedad, 47 (1), pp. 115-135;
  • Egido Gálvez, I., Cerrillo Martín, R., Camina Durantes, A., La inclusión social y laboral de las personas con discapacidad intelectual mediante los programas de empleo con apoyo. Un reto para la orientación (2009) REOP, 20 (2), pp. 135-146;
  • Fraser, R.T., Johnson, K., Hebert J.Ajzen, I., Copeland, J., Brown, P., Chan, F., Understanding employers' hiring intentions in relation to qualified workers with disabilities: Preliminary findings (2010) J. Occup. Rehabil, 20, pp. 420-426;
  • García Pérez, R., Rebollo Catalán, M.A., Buzón García, O., González-Piñal, R., Barragán Sánchez, R., Ruiz Pinto, E., Actitudes del alumnado hacia la igualdad de género (2010) Revista de Investigación Educativa, 28 (1), pp. 217-235;
  • (2009) Encuesta de Discapacidad, Autonomía Personal y Situaciones de Dependencia (EDAD), , Instituto Nacional De Estadística INE Año 2008;
  • Hair, J.F., Anderson, R.E., Tatham, R.L., Black, W., (1995) Análisis Multivariante, , Madrid: Prentice Hall, 5a ed;
  • Jiménez Lara, A., Huete García, A., (2002) La Discriminación por Motivos de Discapacidad, , Madrid: CERMI;
  • Jurado De Los Santos, P., Olmos Rueda, P., Procesos de orientación para la inserción sociolaboral de personas con especiales dificultades de acceso al mercado de trabajo. Un modelo de orientación para la inserción (2010) REOP, 21 (1), pp. 93-108;
  • Kudláèek, M., Válková, H., Sherrill, C., Myers, B., French, R., An inclusion instrument based on planned behavior theory for prospective physical educators (2002) Adapted Physical Activity Quarterly, 19 (3), pp. 280-296;
  • (1982) De 7 de Abril, de Integración Social de los Minusválidos, , Ley 131982 (LISMI. Gobierno de España;
  • (2003) De 2 de Diciembre, de Igualdad de Oportunidades, no Discriminación y Accesibilidad Universal de las Personas con Discapacidad, , Ley 512003 (LIONDAU). Gobierno de España;
  • (2006) De 29 de Diciembre, para la Mejora del Crecimiento y del Empleo, , Ley 432006 Gobierno de España;
  • Marshall, T.H., Bottomore, T., (1998) Ciudadanía y Clase Social, , Madrid: Alianza Editorial;
  • Martínez, R., (2002) La Inserción Laboral de los Universitarios, , Granada: Universidad de Granada;
  • Martínez Pastor, J.I., Bernardi, F., Flexibilidad laboral: Significados y consecuencias (2011) Política y Sociedad, 48 (2), pp. 381-402;
  • Mígueles, F., Prieto, C., Trasformaciones del empleo, flexibilidad y relaciones laborales en europa (2009) Política y Sociedad, 46 (1-2), pp. 275-287;
  • (2009) Plan de Acción para Personas con Discapacidad, , Ministerio De Sanidad Y Política Social;
  • Moreno, J.F., Rodríguez, I.R., Saldaña Sage, D., Aguilera, A., Actitudes ante la discapacidad en el alumnado universitario matriculado en materias afines (2006) Revista Iberoamericana de Educación, 1681-5653, 40 (5), pp. 5-25;
  • (2007) Convención sobre los Derechos de las Personas con Discapacidad y Protocolo Facultativo, , Naciones Unidas;
  • Novo-Corti, I., Muñoz-Cantero, J.M., Calvo-Porral, C., Analysis of attitudes towards disability among university students: A focus on the theory of reasoned action (2011) Relieve, 17 (2), pp. 1-26. , http://www.uv.es/RELIEVE/v17n2/RELIEVEv17n2_5.htm, Consultado el 13 de Febrero de 2012 en;
  • Obrusnikova, I., Block, M., Dillon, S., The use of theory of planned behavior to explore children's beliefs toward teacher-directed playing with peers with disabilities in physical education (2010) Adapted Physical Activity Quarterly, 27 (2), pp. 127-142;
  • Obrusnikova, I., Dillon, S.R., Block, M.E., Middle school student intentions to play with peers with disabilities in physical education: Using the theory of planned behavior (2011) Journal of Developmental and Physical Disabilities, 23 (2), pp. 113-127;
  • Palou Julián, B., Análisis de los elementos configurativos de la ciudadanía como condición para la integración de la juventud de origen magrebí en cataluña (2012) Revista de Investigación Educativa, 30 (1), pp. 181-195;
  • Rao, S., Faculty attitudes and students with disabilities in higher education: A literature review (2004) College Student Journal, 38, pp. 191-198;
  • (2006) De 21 de abril, por el que se Regulan las Unidades de Apoyo a la Actividad Profesional en el Marco de los Servicios de Ajuste Personal y Social de los Centros Especiales de Empleo, , Real Decreto 4692006 ( Gobierno de España;
  • (2007) De 2 de Julio, Por el Que se Regula el Programa De Empleo con Apoyo Como Medida De Fomento De Empleo De Personas Con Discapacidad En El Mercado Ordinario De Trabajo, , Real Decreto 8702007;
  • Soler-Espiauba, J., (2000) Como Crear Empleo en España: Globalización, Unión Monetaria Europea y Regionalización, , Madrid: Fundación para el análisis y los estudios sociales;
  • Soto, V., Vasco, E., Representaciones sociales y discapacidad (2008) Hologramática, 8 (6), pp. 3-22;
  • Subirats, J., (2005) Análisis de los Factores de Exclusión Social, , Bilbao: Fundación BBVA;
  • Theodorakis, Y., Bagiatis, K., Goudas, M., Attitudes toward teaching individuals with disabilities: Application of planned behavior theory (1995) Adapted Physical Activity Quarterly, 12, pp. 151-160;
  • Verdugo, M., Schalock, R., Quality of life: From concept to future applications in the field of intellectual disabilities (2009) Journal of Policy and Practice in Intellectual Disabilities, 6 (1), pp. 62-64;
  • Vilà Suñé, M., Pallisera Díaz, M., Sullana Noel, J., La inclusión laboral de los jóvenes con discapacidad intelectual: Un reto para la orientación psicopedagógica (2011) REOP, 23 (1), pp. 86-93;
  • Werner, S., Grayzman, A., Factors influencing the intention of students to work with individuals with intellectual disabilities (2011) Research in Developmental Disabilities, 32, pp. 2052-2510;
  • De Galicia, X., (2010) Consellería De Traballo E Benestar: Plan de Acción Integral para Persoas con Discapacidade, Galicia 2010-2013, PAIPDG