Nuevas narrativas audiovisuales: multiplataforma, crossmedia y transmediaEl caso de Águila Roja (RTVE)
-
1
Universidade da Coruña
info
ISSN: 1697-8293
Ano de publicación: 2012
Título do exemplar: Literatura: Relatos y Tecnología
Volume: 10
Número: 2
Páxinas: 102-125
Tipo: Artigo
Outras publicacións en: Icono14
Resumo
In the era of media convergence, the eclosion of new types of narratives, based in the new technologies, that put a special emphasis in the activity of the reader/viewer/user has emerged. The audiovisual industry has benefited of these new forms of telling stories, in particular, of those that make use of different supports and languages to build a unitary tale. Expressions like multiplatform, crossmedia or transmedia are frequently used to designate this typology of projects to which can access from different platforms with suitable contents to the languageform of each one of them (audiovisual, textual, hypertextual, multimedia...) Between these storytellings, the transmedia projects are particularly interesting as for the stories are expanded in different media and that allow the receptors to obtain a unitary experience -the content in only one media- or completethe story on the whole of components. In this sense, from the perspective of the Spanish audiovisual market, we focus on Aguila Roja. This product has begun like a conventional audiovisual production whose success of audience favoured the development of a transmedia experience.
Referencias bibliográficas
- Anrubia, E. (2002). La estructura narrativa del ser humano I. Espéculo, Revista de Estudios Literarios [en línea], 21. Recuperado el 1 de abril de 2011 de, http://www.ucm.es/info/especulo/numero22/est _nar1.html
- Apperley, T. (2004). Getting Stuck on Level One: Designing a Research Method Appropriate to X-box Recuperado el 17 de marzo de 2011, de http://tomsphd.blogspot.com/2004/08/gettingstuck-on-level-one-designing.html
- Bálazs, B. (1978). El film. Evolución y esencia de un arte nuevo. Barcelona: Gustavo Gili.
- Belsunces, A. (2011) Producción, consumo y prácticas culturales en torno a los nuevos media en la cultura de la convergencia: el caso de Fringe como narración transmedia. Trabajo final del máster en Sociedad de la Información y el Conocimiento presentado en la Universitat Oberta de Catalunya. Recuperado el 28 de octubre de 2011, de http://openaccess.uoc.edu/webapps/o2/bitstrea m/10609/8581/1/abelsuncesTFM0611.PDF
- Booth, P. (2010). Memories, temporalities, fictions: temporal displacement in contemporary television. Revista Television & New Media [en línea], 12. Recuperado el 15 de noviembre de 2011) de http://tvn.sagepub.com/content/12/4/370
- Davidson, D. et al. (2010). Cross-media communications: and introduction to the art of creating integrated media experiencies. ETC Press. Recuperado el 3 de septiembre de 2011, de http://repository.cmu.edu/etcpress/6
- De Haas, M. (2002). Rules of interactive storytelling in cross media communication. Europe Media. Recuperado el 16 de marzo de 2011, de http://www.highbeam.com/doc/1G1- 94074978.html
- Dena, C. (2004). Current state of cross media storytelling: Preliminary observatios for future desing. Amsterdam: European Information Society Techologies (IST). Recuperado el 12 de junio de 2011, de http://www.christydena.com/Docs/DENA_Cro ssMediaObservations.pdf
- Dena, C. (2009). Transmedia pactice: theorising the practice of expressing a fictional world across distinct media and environments. Tesis doctoral presentada en el Departament of Media and Communications, University of Sydney. Recuperado el 20 de noviembre de 2011, de http://www.scribd.com/doc/52231937/DENAT ransmediaPractice
- Eiras, L. (2011). Transmedia Storytelling. Recuperado el 28 de octubre de 2011, de http://www.publiteca.es/2011/06/transmediastorytelling.html
- Escudero, J. Delfín, L. y Gutiérrez, L. (2008). El estudio de caso como estrategia de investigación en las ciencias sociales. Revista de Ciencia Administrativa, 1, 7-10.
- Feldman, T. (1994): Multimedia. Londres: Blueprint.
- García García, F. y García Guardia, M.L. (2003). Persistencia de modelos de diseño gráfico en las páginas web. Icono 14 [en línea], 1. Recuperado el 1 de noviembre de 2011, de http://www.icono14.net/revista/rn1/articulos/Pe rsistencia.pdf
- Giovagnoli, M. (2011). Transmedia storytelling. Imagery, Shapes and Techniques. Pittsburgh: ETC Press.
- Giusanni, B. (2008). From crossmedia to transmedia: thoughts on the future of storytelling. Recuperado el 21 de octubre de 2010, de http://www.lunchoverip.com/2008/05/fromcrossmedia.html Gómez, J. (n.d) Transmedia (artículo en blog). Recuperado el 12 de noviembre de 2011, de http://www.starlightrunner.com/transmedia
- Guerrero Pérez, E. (2011). El ecosistema multiplataforma de los grupos televisivos españoles: los formatos de entretenimiento. Revista Comunicación y Hombre [en línea], 7, 85-103. Recuperado el 10 de diciembre de 2011, de http://www.comunicacionyhombre.com/pdfs/0 7_e_enriqueguerrero.pdf
- Guarinos, V., Gordillo, I., y Ramírez Alvarado, M.M. (2011). El relato audiovisual transmediático. Esquivando los media tradicionales. Estudios de caso y propuestas creativas. Tríopodos extra: VI Congrés Internacional Comunicació I Realitat, 577- 585.
- Gwellian-Jones, S. (2002). The sex lives of cult television characters. Screen 43, 1, 79-90.
- Hannele, A., Kangas, S. y Vainikainen, S. (2004). MGAIN Project: Three views on mobile cross media entertainment [TTE4- 2004-17]. Finlandia: VTT. Information Technology. Recuperado el 20 de septiembre, de http://www.vtt.fi/tte/rd/multiplemedia/show/cr ossmedia_entertainment.pdf
- Hernández Pérez, M. y Grandío, M.M. (2011). Narrativa crossmedia en el discurso televisivo de Ciencia Ficción. Estudio de Battlestar Galactica (2003-2010). Revista Área Abierta [en línea], 28. Recuperado el 26 de noviembre de 2011, de revistas.ucm.es/index.php/ARAB/article/download/. ../4031
- Jenkins, H. (2008). Cultura de la convergencia. Barcelona: Paidós.
- Jenkins, H. (2006). Convergence culture: where old and new media collide. Nueva York: New York University Press.
- Jenkins, H. (2003). Transmedia storytelling. Tecnhology Review [en línea]. Recuperado el 10 de octubre de 2011, de http://www.technologyreview.com/Biotech/13 052/?a=f
- Landow, G. P. (1995). Hipertexto: La convergencia de la teoría crítica contemporánea y la tecnología. Barcelona: Paidós.
- Long, G. A. (2007). Transmedia Storytelling. Bussines, aesthetics and prodyuction at the Jim Henson Company. Trabajo final del máster en Science in comparative media Studies presentado en Massachusetts Institute of Techonology. Recuperado el 10 de diciembre de 2011, de http://cms.mit.edu/research/theses/GeoffreyLo ng2007.pdf
- McKee, R. (2004). El guion. sustancia, escritura, estilo y principios de la escritura de guiones. Barcelona: Alba. Metz, C. (2002). Ensayos sobre la significación en el cine. Barcelona: Paidós.
- Montero do Nascimento, D. y Duarte Gómes da Silva, E. (2011). Universos fílmicos dinámicos: estratégias Narrativas para novas mídias e televisão digital interativa. Revista Géminis [en línea], 2, 215-237. Recuperado el 10 de diciembre de 2011, de http://www.revistageminis.ufscar.br/index.php/ geminis/article/view/90/pdf
- Moreno, I. (2002). Musas y nuevas tecnologías. El relato hipermedia. Barcelona: Paidós.
- Murray, J. (2005). Digital TV and the emerging formats of cyberdrama. En J. Hartley, (ed), Creative industries. Oxford: Blackwell Publishing.
- Orihuela, J.L. (1997). Narraciones interactivas: el futuro no lineal de los relatos en la era digital. Revista Palabra Clave, 2, 37-47.
- Orihuela, J.L. y García Iriarte, I. (1997). Potencial comunicativo de las redes hipermedia de información distribuida. J. Solá (Ed.), Mundo Internet ’97. II Congreso nacional de usuarios de Internet e Infovía. Madrid: Asociación de Usuarios de Internet.
- Penafría, M. y Martins, I. (orgs.) (2007). Estéticas do digital. Cinema e tecnologia. Covilhã: Libros Labcom. Recuperado el 5 de septiembre de 2011, de www.labcom.ubi.pt/livroslabcom
- Pérez-Luque M. J. (1998). El reto de crear noticias online. Análisis de la comunicación online actual y perspectivas de futuro. Cuadernos de Comunicación Multimedia [en línea]. Recuperado el 9 de mayo de 2011, de http://www.ucm.es/info/multidoc/multidoc/revi sta/cuad6-7/noticias.htm
- Pratten, R. (2011). Getting started in transmedia storytelling. Recuperado el 12 de noviembre de 2011, de http://www.tstoryteller.com/getting-started-intransmedia-storytelling
- Rausell Köster, C. (2005). Nuevos relatos audiovisuales. Hacia una definición del relato audiovisual interactivo. Revista Telos [en línea], 62. Recuperado el 12 de noviembre de 2011, de http://sociedadinformacion.fundacion.telefonic a.com/telos/articulocuaderno.asp@idarticulo=4 &rev=62.htm
- Roig, A. (2009). Cine en conexión. Producción industrial y social en la era cross-media. Barcelona: UOC Press.
- Salaverría, R. (2001). Aproximación al concepto de multimedia desde los planos comunicativo e instrumental. Revista Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 7, 383-395.
- Scolari, C. (2009). Transmedia storytelling: Implicit consumers, narrative worlds, adn branding y contemporaru media production. International Journal of Communication, 3, 586-606. Recuperado el 20 de noviembre de 2011, de http://ijoc.org/ojs/index.php/ijoc/article/view/4 77/336
- Scolari, C.A. (2009). Ecología de la hipertelevisión. Complejidad narrativa, simulación y transmedialidad en la televisión contemporánea. En S. Squirra y Y. Fechine (orgs.), Televisão Digital: Desafios para a comunicação. Porto Alegre: Meridional.
- Seger, L. (2010). Creating the Myth. Recuperado El 1 de julio de 2010, de http://acsupport.europe.umuc.edu/~mmacdona/Docume nts/291%20PDF/L%20Seger%20Essay.pdf
- Weissberg, J.L. (1999). Présence à distance. Déplacement virtuel et réseaux numériques: pourquoi nous ne croyons plus la télévision. París: L’Harmatt.