Nuevas políticas de seguridad vial y motivación de los ciudadanos

  1. Tena Sánchez, Jordi
  2. León Medina, Francisco José
Journal:
REIS: Revista Española de Investigaciones Sociológicas

ISSN: 0210-5233

Year of publication: 2012

Issue: 138

Pages: 63-88

Type: Article

DOI: 10.5477/CIS/REIS.138.63 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: REIS: Revista Española de Investigaciones Sociológicas

Abstract

Empirical evidence undoubtedly shows that new road safety policies enforced in Spain since 2004 have had a positive impact on driver behaviour, which has subsequently produced a considerable reduction in crash fatalities. However, researchers have yet to analyze the social mechanisms at work and, specifi cally, what impact these policies have had on citizen motivation. Have they had the «pedagogical» effects that are often taken for granted? After analyzing all the data which allow us to answer this question,we conclude that they do not show any positive change in citizen motivation, and that increased compliance seems to be due exclusively to deterrence.

Bibliographic References

  • Blasco, José Luis (2008): Prueba, presunción de inocencia y proporcionalidad en el procedimiento sancionador en materia de tráfico, en C. Vidales y A. Mera (eds.), Seguridad Vial (Especial referencia a la reforma operada en el Código Penal mediante la Ley Orgánica 15/2007, de 30 de noviembre), Valencia: Tirant lo Blanch.
  • Breen, R. (2009): Formal Theory in the Social Sciences, en P. Hedström y B. Wittrock (eds.), Frontiers of Sociology, Boston: Leiden.
  • Coleman, James S. (1990): Foundations of Social Theory, Cambridge: The Belknap Press.
  • Condorcet, Jean-Antoine-Nicolas de Caritat, Marqués de ([1785] 1972): Essai sur l'application de l'analyse à la probabilité des decisions rendues à la pluralité des voix, Nueva York: Chealse.
  • Dharmapala, Dhammika y Richard H. McAdams (2003): The Condorcet Jury Theorem and the Expressive Function of Law: A Theory of Informative Law, American Law and Economics Review, 5 (1): 1-31.
  • Elster, Jon (1988): Uvas amargas. Sobre la subversión de la racionalidad, Barcelona: Península.
  • Elster, Jon (2007): Explaining Social Behavior. More Nuts and Bolts for the Social Sciences, Cambridge: Cambridge University Press.
  • Goodin, Robert (2003): Las instituciones y su diseño, en R. Goodin (ed.), Teoría del diseño institucional, Barcelona: Gedisa.
  • Hedström, Peter (2005): Dissecting the Social: On the Principles of Analytical Sociology, Cambridge: Cambridge University Press.
  • INSIA (2009a): Avance de predicciones del número de muertos a 24 horas en carretera: junio-diciembre 2009. (en línea) http://www.dgt.es/portal/es/seguridad_vial/estudios_informes/estudios_informes108.htm, acceso 16 de septiembre de 2009.
  • INSIA (2009b): Informe de actualización de series históricas del modelo DRAG-España hasta 2007. (en línea) http://www.dgt.es/portal/es/seguridad_vial/estudios_informes/estudios_informes106.htm, acceso 20 de septiembre de 2009.
  • McAdams, Richard y Janet Nadler (2005): Testing the Focal Point Theory of Legal Compliance: The Effect of Third-Party Expression in an Experimental Hawk/Dove Game, Journal of Empirical Legal Studies, 2 (1): 87-123.
  • McAdams, Richard y Janet Nadler (2007): Constructing Focal Points Through Legal Expression: Two Experimental Tests, en Experimental Studies in Crime, Deviance, and Law, Nueva York: Rowman and Littlefield.
  • McAdams, Richard y Janet Nadler (2008): Coordinating in the Shadow of the Law: Two Contextualized Tests of the Focal Point Theory of Legal Compliance, Law and Society Review, 42: 865-898.
  • Montoro, Luis (2008): Estrategias para la prevención de los accidentes de tráfico, en C. Vidales y A. Mera (eds.), Seguridad Vial (Especial referencia a la reforma operada en el Código Penal mediante la Ley Orgánica 15/2007, de 30 de noviembre), Valencia: Tirant lo Blanch.
  • Montoro, Luis y Javier Roca (2007): El permiso por puntos: percepción de los conductores. Una investigación sociológica para evaluar el impacto inicial del permiso por puntos en la población española. Informe de investigación, Barcelona: Arag.
  • Montoro, Luis y Francisco Tortosa (2008): Influence of the Penalty Point System on Driving Behaviour: Drivers' Point of View, Psicothema, 20 (4): 652-658.
  • Noguera, José A. (2011): Teoría sociológica analítica, Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas.
  • North, Douglass (2005): Understanding the Process of Economic Change, Princeton: Princeton University Press.
  • Opp, Karl D. (2011): Why Are Middle - Range Theories not a Good Foundation for Analytical Sociology, IV Conference on Analytical Sociology and Social Mechanisms, París, 9-10 de junio de 2011.
  • Pettit, Philip (1999): Republicanismo. Una teoría sobre la libertad y el gobierno, Barcelona: Paidós.
  • Pettit, Philip (2003): El diseño institucional y la elección racional, en R. Goodin (ed.), Teoría del diseño institucional, Barcelona: Gedisa.
  • Pumpido, Cándido (2007): La posición del MF sobre la seguridad vial y prevención de accidentes de tráfico, Ponencia presentada en las Jornadas de Siniestralidad Vial de Albarracín.
  • Roca, Javier, Luis Montoro y Francisco Tortosa (2009): Valoración de los conductores españoles sobre el permiso por puntos, Psicothema, 21 (2): 294-299.
  • Tena-Sánchez, Jordi y León, Francisco J. (2011): Is There an Informative Function of Law? An On-Line Experimental Test, IV Conference on Analyti cal Sociology and Social Mecanisms, París, 9-10 de junio de 2011.
  • Tortosa, Francisco (2008): El factor humano en los accidentes de tráfico, en C. Vidales y A. Mera (eds.), Seguridad Vial (Especial referencia a la reforma operada en el Código Penal mediante la Ley Orgánica 15/2007, de 30 de noviembre), Valencia: Tirant lo Blanch.
  • Tortosa, Francisco, Luis Montoro, Javier Roca y Cristina Civera (2006): Los Centros de reconocimiento de conductores veinte años después, Intervención Psicosocial, 17 (1): 7-22.
  • Vargas, Bartolomé (2007): El delito de conducción bajo la influencia de bebidas alcohólicas y drogas tóxicas del art. 379 CP, en R. de Vicente (ed.), Derecho Penal y Seguridad Vial, Madrid: Consejo General del Poder Judicial. Centro de Documentación Judicial.
  • Villalba, Francisco J. (2008): El endurecimiento de las penas de los delitos como medida de mejora de la siniestralidad, en S. Mir, M. Corcoy y S. Cardenal (eds.), Seguridad Vial y Derecho Penal. Análisis de la LO 15/2007 que modifica el Código Penal en materia de seguridad vial, Valencia: Tirant lo Blanch.