A educación das mulleres no pensamento feminista galego de finais do XIX e comezos do XXa perspectiva de Emilia Pardo Bazán

  1. Belén García Cabeza 1
  1. 1 Universidade da Coruña
    info

    Universidade da Coruña

    La Coruña, España

    ROR https://ror.org/01qckj285

Revista:
Sarmiento: Revista Galego-Portuguesa de Historia da Educación

ISSN: 1138-5863

Ano de publicación: 2010

Número: 14

Páxinas: 109-123

Tipo: Artigo

DOI: 10.17979/SRGPHE.2010.14.0.4186 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Sarmiento: Revista Galego-Portuguesa de Historia da Educación

Obxectivos de Desenvolvemento Sustentable

Resumo

A través da pluma e da vida da pensadora coruñesa, Emilia Pardo Bazán, desvélanse as súas grandes contribucións no eido da educación das mulleres. O obxectivo principal deste estudo é facer un breve percorrido por unha das máis discutidas propostas esbozadas pola autora: un modelo educativo que ten por finalidade facilitar un proxecto de vida autónomo para as mulleres, baseado na igualdade sexual, moral, intelectual e social.

Referencias bibliográficas

  • ARTOLA MAGUELONE, Miguel: ‹‹Enciclopedia de Historia de España››. Vol. V, Diccionario temático, Madrid: Alianza Editorial, 1991.
  • AYALA ARACIL, Mª de los Ángeles: ‹‹Emilia Pardo Bazán y la Educación Femenina››, Salina: revista de IIetres, Tarragona, nº 15, 2001, páxs. 183-190.
  • BADILLO BAENA, Rosa Mª: Feminismo y educación en Málaga: el pensamiento de Suceso Luengo de Figueroa (1898-1920). Málaga: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Málaga, 1992.
  • BARREIRO RODRÍGUEZ, Herminio, ‹‹O fío da memoria: unha escola daquel tempo››, Sarmiento, Anuario Galego de Historia da Educación, nº 10, 2006, páxs. 9-23.
  • BLANCO, Carmen: O contradiscurso das mulleres. Historia do feminismo. Vigo, Nigra,1995.
  • BOURDIEU, Pierre: La dominación masculina, 5ª ed. Barcelona: Anagrama, 2007.
  • CABRERA BOSCH, Mª Isabel: ‹‹Mujeres que lucharon solas: Concepción Arenal y Emilia Pardo Bazán››. En FOLGUERA, Pilar: El Feminismo en España. Dos siglos de historia. Madrid: Fundación Pablo Iglesias, 2007, páxs. 45-80.
  • CANTERO ROSALES, Mª Ángeles: ‹‹De `perfecta casada´ a `ángel del hogar´ o la construcción del arquetipo femenino en el XIX››, Revista electrónica de estudios filológicos, nº 14, decembro de 2007.
  • CASTRO PÉREZ, Xavier: . Vigo: Nigratrea, 2007.
  • CHARQUES GÁMEZ, Rocío: ‹‹Los artículos feministas en el Nuevo Teatro Crítico de Emilia Pardo Bazán››. Cuadernos de trabajos de Investigación, Alicante, Centre d´ Estudis sobre la Dona da Universitat d´ Alacant, nº 5, 2003.
  • COBO BEDÍA, Rosa: Fundamentos del patriarcado moderno. Jeac Jacques Rousseau. Madrid: Cátedra, col. Feminismos, 1995.
  • COOK, Teresa A: ‹‹Emilia Pardo Bazán y la Educación como elemento primordial de la liberación de la mujer››. Hispania, vol. 60, nº 2, maio 1977, páxs. 259-265.
  • COOK, Teresa A: El feminismo en la novela de la Condesa de Pardo Bazán, A Coruña, Deputación Provincial, 1976.
  • COSTA RICO, Antón: Escolas e mestres. A educación en Galicia: da Restauración á Segunda República. Santiago: Xunta de Galicia, 1989.
  • FAUS SEVILLA, Pilar: Emilia Pardo Bazán. Su época, su vida, su obra. Vols. I e II. A Coruña: Fundación Pedro Barrié de la Maza, 2003, páxs. 469-522.
  • FERNÁNDEZ VÁZQUEZ, Xosé Ramón: ‹‹Implantación de la escuela mixta e incorporación de la mujer a la educación formalizada: proceso histórico››. Historia de la Educación, Salamanca: Universidad de Salamanca, nº 22-23, 1989, páxs. 387-404.
  • FREIRE LÓPEZ, Ana María (ed.): Estudios sobre la obra de Emilia Pardo Bazán. Actas de las Jornadas Conmemorativas de los 150 años de su nacimiento. A Coruña: Fundación Pedro Barrié de la Maza, 2003.
  • GABRIEL FERNÁNDEZ, Narciso de: Leer, escribir y contar. Escolarización popular y sociedad en Galicia (1875-1900). Sada (A Coruña): Edicións do Castro, 1990, páx. 284.
  • HERNÁNDEZ, Francesc J., BELTRÁN, José e MARRERO, Adriana: Teorías sobre sociedad y educación, 2ª ed., Valencia, Tirant lo Blanch, 2005.
  • JIMÉNEZ GARCÍA, Antonio: El Krausismo y la Institución Libre de Enseñanza. Madrid: Cincel, 1987.
  • LÓPEZ CABRALES, Mª del Mar: Palabras de mujeres. Escritoras españolas contemporáneas. Madrid: Narcea, 2000.
  • MAYOBRE RODRÍGUEZ, Purificación: O Krausismo en Galicia y Portugal. Sada (A Coruña): Edicións do Castro, 1994.
  • NASH, Mary: Mujeres en el mundo. Historia, retos y movimientos. Madrid: Alianza, 2004.
  • NASH, Mary e TAVERA, Susana, Experiencias desiguales: conflictos sociales y respuestas colectivas (Siglo XIX), Madrid, Editorial Síntesis, 1995.
  • PARDO BAZÁN, Emilia: Obras completas, Madrid, Aguilar, 1947.
  • PARDO BAZÁN, Emilia: ‹‹La cuestión académica: a Gertrudis Gómez de Avellaneda en los Campos Elíseos››, Nuevo Teatro Crítico, febreiro 1889, páxs. 173-185.
  • PARDO BAZÁN, Emilia: ‹‹La cuestión académica: al señor Rafael de Altamira, secretario del Museo Pedagógico››, Nuevo Teatro Crítico, marzo 1891, páxs. 61-73.
  • PULEO GARCÍA, Alicia H., ‹‹Feminismos››, en Mardones, José Mª, Diez palabras clave sobre movimientos sociales, Pamplona, Verbo divino, páxs. 187-228.
  • SCANLON, Geraldine M.: La polémica feminista en la España Contemporánea. Madrid: Siglo XXI, 1976.
  • UCHA, Ánxo S., La Institución Libre de Enseñanza en Galicia, Sada (A Coruña), Edicións do Castro, 1986.
  • URRUZOLA ZABALZA, Mª José, Introducción a la filosofía coeducadora, Bilbao, Maite Canal, 1995