La educación de las personas adultasla complejidad de un campo y de una práctica social
ISSN: 0211-819X
Año de publicación: 2003
Título del ejemplar: La gestión del conocimiento
Número: 32
Páginas: 55-65
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Educar
Resumen
The adult education, like it happens with other sciences of the education, it faces the same epistemologic problems on the degree of dependency or independence that this one has respect to other social sciences. Two are the main epistemological issues that we must treat in the adult education. First it tries to approach if there is a specific theorical base of this field of knowledge. Once clarified that point, the second aspect to consider is to delimit what foundational knowledge constitute the field. Gve answer to these two questions will be the objective of this article.
Referencias bibliográficas
- BOSHIER, R. (1971). «Motivational orientations of adult education participants: A factor analytic exploration of Houle’s typology». Adult Education, 21, p. 3-26.
- BOYD, R.D.; APPS, J.W. (1980). «A Conceptual Model for Adult Education». En BOYD, R.D.; APPS, J.W y otros. Redefining the Discipline of Adult Education. Washington: The Jossey-Bass, p. 1-13.
- BROOKFIELD, S.D. (1992). «Developing Criteria for the Formal Theory Building in Adult Education». Adult Education Quarterly, 42, p. 79-93.
- CARR, W. (1980). «The gap between theory and practice». Journal of Futher and Higher Education, 1, p. 60-69.
- — (1996). Una teoría para la educación. Hacia una investigación educativa crítica. Madrid: Morata.
- CARR, W.; KEMMIS, S. (1988). Teoría crítica de la enseñanza. La investigación-acción en la formación del profesorado. Barcelona: Martínez Roca.
- CONTRERAS, J. (1997). La autonomía del profesorado. Madrid: Morata.
- CROSS, K.P. (1981). Adults as learners. San Francisco: Jossey-Bass.
- ELLIOTT, J. (1999). «La relación entre “comprender” y “desarrollar” el pensamiento de los docentes». En PÉREZ GÓMEZ, A.; BARQUÍN RUÍZ, J.; ANGULO, F. (eds.). Desarrollo profesional del docente. Política, investigación y práctica. Madrid: Akal, p. 364-378.
- ELLSWORTH, E. (1989). «Why does’nt this Feel Empowering? Working through the Repressive Myths of Critical Pedagogy». Harvard Educational Review, 3, p. 297-324.
- JOHNSTON, R.; USHER, R. (1997). «Re-theorising experiencie: adult learning in contemporary social practices». Studies in the Education of Adults, vol. 29, nº 2, p. 137-153.
- KEMMIS, S. (1999-2000). «Aspiraciones emancipadoras en la era posmoderna». Kikiriki, 55-56, p. 14-34.
- MADER, W.N. (1992). Adult Education in the Federal Republic of Germany. Vancouver: Center for Continuing Education, University of British Columbia.
- NORDHAUG, O. (1991). «Educación de adultos y sociología. Un marco teórico». Revista de Educación, 294, p. 67-78.
- RUBENSON, K. (1996). «Adult Education: Disciplinary Orientations». En TUIJNMAN, A.C. (ed.). International Encyclopedia of Adult Education and Training. Great Britain, Pergamon Press, p. 107-114.
- SCHÖN, D. (1992). La formación de profesionales reflexivos. Barcelona: Paidós/MEC.
- SMYTH, J. (1991). Teachers as collaborative learners. Buckingham: Open University Press.
- USHER, R.; BRYANT, I. (1992). La educación de adultos como teoría, práctica e investigación. El triángulo cautivo. Madrid: Morata/Paideia.
- USHER, R.; EDWARDS, R. (1996). Postmodernism and Education. Londres: Routledge.
- USHER, R.; BRYANT, I.; JOHNSTON, R. (1997). Adult Education and the postmodern challenge. Londres: Routledge.