La fotografía en la investigación educativa basada en las artes

  1. Mesías-Lema, José María 1
  2. Ramon, Ricard 2
  1. 1 Universidade da Coruña
    info

    Universidade da Coruña

    La Coruña, España

    ROR https://ror.org/01qckj285

  2. 2 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

Journal:
IJABER. International Journal of Arts-based Educational Research

ISSN: 2697-2018

Year of publication: 2021

Volume: 1

Issue: 1

Pages: 7-22

Type: Article

DOI: 10.17979/IJABER.2021.1.1.7618 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: IJABER. International Journal of Arts-based Educational Research

Sustainable development goals

Abstract

This article discusses the use of photography as a pedagogical artefact and documentation tool for Arts-based Educational Research. Its implementation is accomplished through the collaborative project "Ways to make worlds", developed by two Spanish universities. This project delves into the educational discourses, methodologies and thinking through performative actions using photography. These actions constitute a means of subverting the classroom and reflecting on it, above all, by focusing on the initial training of teachers in the visual arts. The results of the actions allow us to visualize the spaces of reflection and analysis that the participants develop with their own bodies, acquiring a new way of thinking and offering an instrument of artistic action to engage educationally in their future classrooms.

Bibliographic References

  • Agra Pardiñas, M. J. (2005). “El vuelo de la mariposa: la investigación artístico-narrativa como herramienta de formación”. En Marín, R. (coord.). Investigación en Educación Artística. Granada: Publicaciones de la Universidad de Granada, 127-150.
  • Barone, T. y Eisner, E. (2006). “Arts-Based Educational Research”. En Green y Elmore (eds.). Complementary Methods for Research in Education. Washington: American Educational Research Association, 95-109.
  • Barone, T. y Eisner, E. (2012). Arts Based Research. London: Thousand Oaks.
  • Bauman, Z. (2003). Modernidad líquida. México: Fondo de Cultura Económica.
  • Bolívar, A., Domingo, J. y Fernández, M. (2001). La investigación biográfico-narrativa en educación. Enfoque y metodología. Madrid: La Muralla.
  • Bresler, L. (ed.) (2007). International Handbook of Research in Arts Education. New York: Springer.
  • Butler-Kisber, L. (2010). Qualitative Inquiry: Thematic, Narrative and Arts-based Approaches. London: Sage Publications.
  • Cahnmann-Taylor, M. y Siegesmund, R. (2008). Arts-based Research in Education: Foundations for Practice. New York: Routledge.
  • Denzin, N. (1989). Interpretative biography. Qualitative Research Methods. Newbury Park: Sage Publications.
  • Denzin, N. K. y Lincoln, Y. S. (2011). The sage handbook of qualitative research. Washington: Sage Publications.
  • Eisner, E. (1998). El ojo ilustrado. Indagación cualitativa y mejora de la práctica educativa. Barcelona: Paidós.
  • Eisner, E. y Day, M. D. (2004). Handbook of Research and Policy in Art Education. Nahwah: NAEA.
  • Goodley, D. et al. (2004). Researching life stories. Method, theory and analysis in a biographical age. London: Routledge.
  • Goodman, N. (1990). Maneras de hacer mundos. Madrid: Visor.
  • Goodman, N. (1995). De la mente y otras materias. Madrid: Visor.
  • Hernández, F. (2008). La investigación basada en las artes: Propuestas para repensar la investigación en Educación. Educatio Siglo XXI, 26, 85-118.
  • James, E. A.; Milenkiewicz, M.T. y Bucknam, A. (2008). Participatory Action Research for Educational Leadership. Los Ángeles: Sage Publications.
  • Janesick, V. J. (2003). The Choreography of Qualitative Research Design: Minuets, Improvisations and Crystallization. En Lincoln, N. K. y Denzin, Y. S. (eds). Strategies of Qualitative Research. London: Sage Publications, 379-400.
  • Leavy, P. (2015): Methods meets Art: Arts-based Research Practice. London: Guilford Press.
  • Leavy, P. (ed.) (2018). Handbook of Arts-Based Research. New York: Guilford Press.
  • Loughran, J. y Russell, T. (2002). Improving Teacher Education Practices Through Self-Study. New York: Routledge.
  • Marín-Viadel, R. (coord.). (2005). Investigación en Educación Artística. Granada: Universidad de Granada.
  • Marín-Viadel, R. (2011). La Investigación en Educación Artística. Educatio Siglo XXI, 29 (1), 211-230. https://revistas.um.es/educatio/article/view/119951
  • Mesías-Lema, J. M. (2012). Fotografia y Educación de las Artes Visuales: el fotoactivismo educativo como estrategia docente en la formación del profesorado. Granada: Universidad de Granada.
  • McNiff, S. (2004). Art-based Research. London: Jessica Kingsley.
  • Mulvihill, T. & Swaminathan, R. (2020): Arts-Based Educational Research and Qualitative Inquiry: Walking the Path. London: Routledge.
  • Prosser, J. (ed.). (1998). Image-based Research. A sourcerbook for qualitative researchers. London: Falmer Press.
  • Ramon, R. (2019a). Prácticas artísticas de visualización entre cuerpo y objeto en entornos de mediación pedagógica. Arte, Individuo y Sociedad, 31(13), 509-526. https://doi.org/10.5209/aris.60881
  • Sandlin, J., Schultz, Brian D. y Burdick, J. (eds). (2010). Handbook of Public Pedagogy. Education and learning beyond schooling. New York: Routledge.
  • Sefton-Green, J., Thomson, P., Jones, K., y Bresler, L. (2011). The Routledge International Handbook of creative learning. London: Routledge.
  • Silva-Peña, I., Moreno Tello, P., Santibáñez Gómez, D., Gutiérrez Villegas, M., Flores González, M., Orrego Lepe, C., y Nocetti de la Barra, A. (2017). Self-study como proceso de formación de formadores/as: reflexiones en medio del camino. En G. González-García, I. Silva-Peña, C. Sepúlveda-Parra, & T. Del Valle Contreras (Eds.), Investigación para la formación de profesores. Santiago de Chile: Universidad Católica Silva Henríquez.
  • Springgay, S., Irwin, R. L. & Wilson Kind, S. (2005). A/r/tography as Living Inquiry Through Art and Text. Qualitative Inquiry, 11(6), 897-912. https://doi.org/10.1177/1077800405280696
  • Sullivan, G. (2005). Art practice as research: Inquiry in the Visual Arts. Thousand Oaks: Sage.