Comunicación de crisis: Fake news y seguimiento informativo en la ola de incendios de Galicia en octubre de 2017

  1. Erica Conde Vázquez
Revista:
Revista Española de Comunicación en Salud

ISSN: 1989-9882 2444-6513

Año de publicación: 2019

Título del ejemplar: Periodismo y Comunicación en situaciones de crisis, emergencias & desastres

Número: 1

Páginas: 107-114

Tipo: Artículo

DOI: 10.20318/RECS.2019.4441 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso abierto editor

Otras publicaciones en: Revista Española de Comunicación en Salud

Resumen

Between Friday, October 13 and Monday afternoon, October 16, 2017, one hundred and forty-six fires were registered in Galicia. Sixty on Sunday and twenty-eight of these initiates at dawn, between midnight and nine in the morning. Leaving a balance of four fatalities and some twenty wounded and a challenge for the media coverage of the media, specifically in its function of keeping the citizen informed in emergency situations. Therefore, the analysis of the information treatment in two newspapers, one of national coverage and another of regional coverage, analyzing the follow-up and content of its news, as well as compliance with the decalogue of recommendations for media and journalist of catastrophe events issued by the Colexio of Xornalistas. In addition, special consideration will be given to the fact that the aforementioned media incur the disclosure of Fake News during the event.

Referencias bibliográficas

  • Aguirre, M., & Zeta del Pozo, R. (2017). La verdad, en la era de la “posverdad”. En Cetina, R & Gutiérrez, F (Ed.), Periodismo de frontera y dignidad humana (pp. 162-180). Madrid, España: Universidad Complutense de Madrid.
  • Allcott, H., & Gentzkow, M. (2017). Social Media and Fake News in the 2016 Election. Journal of EconomicPerspectives, 31(2), 211-236. Recuperado de: https://web.stanford.edu/~gentzkow/research/fakenews.pdf
  • Alonso, P. (2017). ‘Fake news’ y posverdad en tiempos de populismos: lecciones para periodistas. Cuadernos de Periodistas, 44, 77-84.
  • Alonso-1.pdf Augustine, N.R. (2000). Gestión de la crisis. Londres, Reino Unido: Deusto.
  • Álvarez, L., López, X., & Rodríguez, I. (2015). El fact Checking y su relación con la transparencia en los metamedios. En Rúas-Araújo, J., Silva-Rodríguez, A., & Puentes-Rivera, I. (Eds.), Proceedings of the I Simposio de la Red Internacional de Investigación de Gestión de la Comunicación(pp. 1043-1052). Pontevedra, España: XESCOM.
  • Asociación para la Investigación de Medios de Comunicación. (2018). 20º Enquisa a Usuarios de Internet, navegantes da rede. AIMC. Recuperada de: http://www.aimc.es/otros-estudios-trabajos/navegantes-lared/infografiaresumen-20o-navegantes-la-red
  • Asociación para la Investigación de Medios de Comunicación. (2017). EGM año móvil enero a febrero 2017. Recuperada de: https://www.aimc.es/a1mcc0nt3nt/uploads/2017/05/resumegm317.pdf
  • Barreal, J., Loureiro, M. y Picos, J. (2012). Estudio de la causalidad de los incendios forestales en Galicia. Economía Agraria y Recursos Naturales, 12(1), 99-114.
  • Bockzkowsky, P. (2016). Posverdad: las noticias falsas y el futuro del periodismo. Elmostrador.cl. Recuperado de: http://www.elmostrador.cl/noticias/pais/2016/12/19/posverdad-las-noticias- falsas-y-el-futuro-del-periodismo/
  • Colexio Profesional de Xornalistas de Galicia. (2008). Decálogo de recomendacións para medios e xornalistas de sucesos de catástrofe. Recuperado de: http://xornalistas.gal/biblioteca/decalogo-de-recomendacions-para-medios-e-xornalistas-de-sucesos-de-catastrofe/
  • Crespo, I., Medina. R, Garrido, A., Belinchón, M., y Parodi, J. (2017). ¿Estamos preparados? La gestión de la comunicación de crisis en la Administración Pública Española. Madrid: Instituto Nacional de Administración pública.
  • Fernández, N. (2017). Fake news: una oportunidad para la alfabetización mediática. Revista Nueva Sociedad, 269, 66-77. Recuperado de: http://nuso.org/articulo/fake-news-una-oportunidad-para-la-alfabetizacion-mediatica/
  • Freidenberg, F. (2004). Los medios de comunicación de masas: ¿También son actores?. Academia.edu. Recuperado de: https://campus.usal.es/~dpublico/areacp/materiales/Mediosdecomunicacion.pdf
  • Gil, P. (2013). El tratamiento informativo de la crisis y su gestión. Cómo salvar la situación. En Hernándes, G., & Islas, O. (Ed.), Investigando la comunicación de crisis (pp. 27-42). México, D.F: Razón y palabra. Recuperado de: http://editorialrazonypalabra.org/pdf/ryp/Crisis.pdf
  • Laswell, H. (1948). The structure and function of communication in society. En Bryson, L. (comp.). The communication of ideas. New York: Harper and Brothers.
  • Losada, J. C. (2010). Comunicación en la gestión de crisis: Lecciones Prácticas. Barcelona: UOC.
  • Pérez, M., Díaz, J., y Chaparro, M. (2018). La cobertura periodística de los incendios de Galicia y Portugal de octubre de 2017: un análisis de la información de emergencia de diarios portugueses, españoles y gallegos. Estudos em Comunicação, 1(26), 197-213.
  • Toledano, S. (2013). Los medios ante las catástrofes y crisis humanitarias: propuestas para una función social del periodismo. Revista Comunicación y Sociedad, 26(3), 190-213. Recuperado de : http://www.unav.es/fcom/communication-society/es/articulo.php?art_id=465
  • Vallés, J. (2000). Ciencia Política: una introducción. Barcelona: Ariel.