A new challenge for advertising on mobile devicesSocial TV

  1. Quintas-Froufe, Natalia
  2. González-Neira, Ana
Revista:
Icono14

ISSN: 1697-8293

Ano de publicación: 2015

Título do exemplar: Cambios tecnológicos en el contexto publicitario: Dinámicas y tendencias en investigación

Volume: 13

Número: 1

Tipo: Artigo

DOI: 10.7195/RI14.V13I1.755 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Outras publicacións en: Icono14

Resumo

Mobile device advertising is a rapidly growing market due to the penetration of mobile devices in Spanish society. Advertising communication in this digital ecosystem continually poses new challenges. One of these - the subject of this proposal - is the link-up between mobile advertising with social TV. It opens up new possibilities for the development of advertising strategies on mobile devices.The aim of this paper is to describe the challenges faced by the Spanish advertising industry with the recent introduction of Social TV. Spain has one of the most developed Social TV sectors in Europe. It will provide a global overview of this new reality and uncover the new possibilities and main challenges for the development of advertising strategies for mobile devices. To this end we propose an examination of the perception of two of Spain’s major broadcasting empires, Atresmedia and Mediaset España, of this phenomenon.

Referencias bibliográficas

  • Advertisting Research Foundation (2014). Discovering the Value of Earned Audience – How Twitter Expressions Activate Consumers. Retrieved July 1, 2014, from http://thearf.org/.
  • Aguado, J. M. & Martínez, I. J. (2012). El medio líquido: la comunicación móvil en la sociedad de la información. In Sierra, F. J. Moreno & C. Valle (coord.), Políticas de comunicación y ciudadanía cultural iberoamericana (pp. 119-175). Barcelona: Gedisa Editorial.
  • AIMC (2014). 16ª Encuesta a Usuarios de Internet, Navegantes en la Red. Retrieved June 10, 2014, from http://download.aimc.es/aimc/J5d8yq/macro2013.pdf.
  • Barlovento Comunicación (2013). Informe Audiencias Televisivas. Retrieved May 10, 2014, from http://www.barloventocomunicacion.es/publicaciones.html.
  • Bellman, S., Robinson, J.A., Wooley, B. & Varan, D. (2014). The effects of social TV on television advertising effectiveness. Journal of Marketing Communications, 1-19. http://dx.doi.org/10.1080/13527266.2014.921637
  • Castelló, A., Del Pino, C. & Ramos, I. (2014). Twitter como canal de comunicación corporativa y publicitaria. Communication & Society /Comunicación y Sociedad, 27, 21-54.
  • Deloitte (2014). What Television is: 2013. An industry of industries. Retrieved July 25, 2014, from http://www.deloitte.com/assets/Dcom-UnitedKingdom/Local%20Assets/Documents/Industries/TMT/uk-tmt-what-television-is-2013.pdf.
  • Feijóo, C., Aguado, J.M., Gómez-Barroso, J.L. & Martínez, I. J. (2013). El audiovisual móvil (I): televisión y vídeo. In J.M. Aguado, C. Feijóo & I.J. Martínez (coord.), La comunicación móvil. Hacia un nuevo ecosistema digital (pp. 107-128). Barcelona: Gedisa Editorial.
  • Feijóo-González, C., Gómez-Barroso, J.L. & Martínez-Martínez, I. J. (2010). Nuevas vías para la comunicación empresarial: publicidad en el móvil. El profesional de la información, 19 (2), 140-148.
  • Fernández Cavia, J. & Sánchez Blanco, C. (2012). Retos de la profesión publicitaria: aportaciones desde la planificación estratégica. ZER. Revista de Estudios de Comunicación, 17(32), 51-71.
  • Fulgoni, G. & Lipsman, A. (2014). Numbers, Please: Digital Game Changers: How Social Media Will Help Usher in the Era of Mobile and Multi-Platform Campaign-Effectiveness Measurement. Journal of Advertising Research, 54, 1, 11-16.
  • Fundación Telefónica (2014). Informe Sociedad de la Información 2013. Retrieved May 2, 2014, from http://www.fundacion.telefonica.com/es/arte_cultura/publicaciones/sie/sie2013.htm.
  • González-Neira, A. & Quintas-Froufe, N. (2014). Audiencia tradicional frente a audiencia social. Revista Mediterránea de Comunicación, 5(1), 105-121. Doi: 10.14198/MEDCOM2014.5.1.02.
  • Infoadex (2014). Estudio Infoadex de la inversión publicitaria en España 2013. Retrieved May 3, 2014, from http://www.infoadex.es/resumen_estudio_2014.pdf.
  • IAB (2014). Estudio sobre la inversión publicitaria en medios digitales. Retrieved May 20, 2014, from http://www.iabspain.net/wp-content/uploads/downloads/2014/03/Informe-Inversi%C3%B3n-Publicidad-Total-A%C3%B1o-2013_Reducida.pdf.
  • Kerr, G., Mortimer, K., Dickinson, S. & S. Waller, D. S. (2012). Buy, boycott or blog: Exploring online consumer power to share, discuss and distribute controversial advertising messages. European Journal of Marketing, 46, 3, 387-405.
  • Madinaveitia, E. (2010). La publicidad en medios interactivos. En busca de nuevas estrategias. Telos, 82, 43-54.
  • Martí, J., Cabrera, Y. & Aldás, J. (2012). La publicidad actual: retos y oportunidades. Pensar la publicidad, 6 (2), 327-343.
  • Martín-Guart, R.F. & Fernández Cavia, J. (2014). La publicidad y la agencia de medios frente al cambio en el ecosiste¬ma mediático. Cuadernos.info, 34, 13-25. Doi:10.7764/cdi.34.572.
  • Martínez, I.J., Aguado, J.M. & Corredor, P. (2013). Publicidad móvil: claves de un éxito latente. In J.M. Aguado, C. Feijóo & I.J. Martínez (coord.), La comunicación móvil. Hacia un nuevo ecosistema digital (pp. 257-285). Barcelona: Gedisa Editorial.
  • MMA (2014). First Study on Interaction with Second Screens on Tablets. Retrieved May 3, 2014, from http://mmaspain.com/investigacion.php.
  • Nicolás, M. A. (2012). Consideraciones sobre comunicación publicitaria y redes sociales: usuarios, características, estrategias y planificación. In M. A. Nicolás & M. M. Grandío (coord.), Estrategias de comunicación en redes sociales. Usuarios, aplicaciones y contenidos (pp.13-30). Barcelona: Gedisa Editorial.
  • ONTSI (2014). La sociedad en red 2013 (edición 2014). Retrieved 7, May, 2014, from http://www.ontsi.red.es/ontsi/es/estudios-informes/informe-anual-la-sociedad-en-red-2013-edici%C3%B3n-2014.
  • Olarte-Pascual, Mª. C., Pelegrín-Borondo, J., Reinares-Lara, E. M. & Sierra-Murillo, Mª. Y. (2014). La publicidad en el teléfono móvil: tres grupos de clientes, veintisiete recomendaciones de actuación. Universia Business Review, 126-144.
  • Papí, N. (2014). Los medios online y la ¿crisis? de la planificación de medios publicitarios. AdComunica. Revista Científica de Estrategias, Tendencias e Innovación en Comunicación, 7, 29-48.
  • Quintas-Froufe, N. & González-Neira, A. (2014). Active Audiences: Social Audience Participation in Television. Comunicar, 43, v. XXII, 83-90. Doi: 10.3916/C43-2014-08.
  • Sanjuán, A., Quintas-Froufe, N., & Martínez-Costa, S. (2013). Tabvertising: formatos y estrategias publicitarias en tabletas. Barcelona: UOC.
  • Scolari, C. A. (2012). Media ecology: Exploring the metaphor to expand the theory. Communication Theory, 22(2), 204-225. Doi: 10.1111/j.1468-2885.2012.01404.x
  • TapTap (2014). IV Estudio Mobile Advertising TAPTAP. Retrieved July 5, 2014, from http://www.taptapnetworks.com/blog/iv-estudio-mobile-advertising-taptap-el-85-de-anunciantes-y-agencias-opina-que-la-inversion-en.
  • The Cocktail Analsys (2013). Informe televidente 2.0 (VI Oleada). Retrieved April 3, 2014, from http://tcanalysis.com/blog/posts/televidente-2-0-2012-al-borde-de-un-nuevo-cambio-de-ciclo-en-los-consumos-audiovisuales.
  • The Wit (2013). 10 Trends for Social TV in 2013. Retrieved April 3, 2014, from http://www.my-mip.com/RM/RM_MIPWORLD/2013/documents/pdf/resource-centre/whitepapers/miptv-mipcom-the-wit-ten-trends-social-tv-2013-whitepaper.pdf?v=634946493438778738
  • Tuitele (2014). Audiencia social: ¿Tú también, publicidad? Retrieved June 5, 2014, from informes.tuitele.tv/emailing/Tuitele_Aedemo2014_Ponencia.pdf.
  • Twitter (2014). #Twitter4Brands: guía básica de Twitter para agencias y marcas. Retrieved June 10, 2014, from http://images.tweet.twitter.com/Web/TwitterInc/%7B26e321fd-d3fc-4cbd-b9c0-2065653133fa%7D_Twitter4Brands_booklet_MAR14.pdf.