Actitudes de alumnado preadolescente ante la seguridad digitalun análisis desde la perspectiva de género
- Alonso-Ferreiro, Almudena 1
- Regueira, Uxía 1
- Zapico-Barbeito, María-Helena 1
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1
Universidade de Santiago de Compostela
info
ISSN: 1578-7680
Year of publication: 2019
Issue Title: Competencia digital e inclusión social en niños y niñas de educación primaria
Volume: 19
Issue: 61
Type: Article
More publications in: RED: revista de educación a distancia
Abstract
This article presents the results of an investigation focused on knowing the degree of development of the digital competence of girls and boys aged 11 and 12 in the Autonomous Community of Galicia (Spain). The focus is on the development of digital identity and privacy management, digital security issues in the DigComp framework. We present a mixed study that combines six case studies and the administration of a digital competence assessment test (ECODIES) that included participation, according to the gender and security dimension variables, of 486 schoolchildren. The results reveal a disagreement between good attitudes and high awareness in the safe use of technology, especially by girls, and real practices on the web, mediated by social alarm discourses that affect the forms of participation of both genders.
Funding information
El Proyecto de Investigación “Competencia digital en estudiantes de educación obligatoria. Entornos sociofamiliares, procesos de apropiación y propuestas de e-inclusión” (CDEPI) está financiado por el Ministerio de Economía y Competitividad (EDU2015-67975-C3-1-P).Funders
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Ministerio de Economía y Competitividad
Spain
- EDU2015-67975-C3-1-P
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