Comparative study of competitiveness with SIIC in two wine tourism routesRias Baixas Wine Route and Strada dei vini e dei sapori "Città Castelli Ciliegi"

  1. Rodrigues Soares, Jackson Renner
  2. Macedo Castro GAbriel, Larissa Paola
Journal:
AGALI journal: journal of social sciences and humanities

ISSN: 2444-2445 2253-9042

Year of publication: 2015

Volume: 5

Issue: 5

Pages: 63-83

Type: Article

More publications in: AGALI journal: journal of social sciences and humanities

Abstract

This paper aims at comparing the operation of two wine-routes in two different countries. In wine regions, the wine tourism is a source of economic development and it is considerate interesting to understand the management of the routes and of its main attractions. Both Galicia as Emilia Romagna are large wine-producing regions in Europe. These regions have designations of origin dating back decades and their developed works resulted in the increase in the number of visitors to the destinations. This research applied the Integrated Interfunctional System for Competitiveness, based on the diamond of Porter in order to describe and analyze comparatively the strategies of these two wine-touristic routes. The strategies adopted by both routes generated advantages to face its competitors. This study is divided into 6 sections: a) Introduction; b) The SIIC; c) The wine tourism in Galicia and Italy; d) The methodological design; e) Presentation of results; and f) Final considerations. It hopes with this work to provide the studies in the referred segment with indicators able to improve the competitiveness.

Bibliographic References

  • Citas ASOCIACIÓN ESPAÑOLA DE CIUDADES DEL VINO. (2014). Prescripciones técnicas y solicitudes de ofertas para la selección de la empresa encargada de la realización de las auditorías de certificación y renovación de la certificación de las Rutas del Vino del club de producto Rutas del Vino de España 2015-2016. España. Recuperado de http://www.wineroutesofspain.com/bd/archivos/archivo236.pdf
  • ASOCIACIÓN ESPAÑOLA DE CIUDADES DEL VINO. (2015). Informe de visitantes a bodegas y museos del vino asociados a las Rutas del Vino de España Año 2014. España. Recuperado de http://www.wineroutesofspain.com/bd/archivos/archivo441.pdf
  • ASOCIACIÓN ESPAÑOLA DE CIUDADES DEL VINO. (2016). Informe de visitantes a bodegas y museos del vino asociados a las Rutas del Vino de España Año 2015. España. Recuperado de http://www.wineroutesofspain.com/bd/archivos/archivo553.pdf
  • AVONDET, R.; VASSALLO, M. (2016). “Turismo del vino como estratégia de desarrollo rural. El caso del Cluster Enoturístico del departamento de Colonia-Uruguay”. Tourism and Hospitality International Journal, 6(2), 58-76.
  • CENSIS SERVIZI (2013). (2013). Osservatorio sul Turismo del Vino. XI° Rapporto annuale. Italia.
  • COLOMBINI, D.; GNASSI, A. (2013). “La voce delle Strade del Vino”. Le pagine di Risposte Turismo, 4.
  • COMMISSO, C. (2012). Il marketing del vino trac o-opetition e promozione vino-territorio: Il caso del Consorzio di Tutela del Vino Custoza. (Tese di laurea) – Università degli studi di Verona, Verona.
  • FERRARI S.; ADAMO, G. E. (2005). “Autenticità e risorse locali come attrattive turistiche: il caso della Calabria”. Sinergie, 66, 79-112.
  • GASPAR et al. (2013). “Diferenciación de la atención virtual como factor de ventaja competitiva en hoteles resort en Brasil”. Estudios y Perspectivas en Turismo, 22, 251-275.
  • GETZ, D. (2000). Explore Wine Tourism – Management, Development & Destinations. Cognizant Communication Corporation, New York.
  • I NUMERI DEL VINO. (2015). Emilia Romagna – produzione di vino 2014 – dati ISTAT. Emilia Romagna. Recuperado de
  • http://www.inumeridelvino.it/2015/10/emilia-romagna-produzione-di-vino-2014-dati-istat.html#more-17151
  • INSTITUTO DE ESTUDOS TURÍSTICOS DE GALICIA. (2016). Turismo de Galicia. Informa Anual 2015. Galicia. Recuperado de http://www.turismo.gal/aei/portal/docs/documentacion_vinculada/id2501.pdf
  • ISTITUTO NAZIONALE DI STATISTICA. 2015. Presenze turistiche. Recuperado de http://www.istat.it/it/archivio/presenze+turistiche
  • JFC. (2015). Tourism promotion in Italy. Recuperado de http://www.jfc.it/ricerche-istituzionali/tourist-promotion-in-italy/
  • LAVILLE, C.; DIONNE, J. (1999). A construção do saber: manual de metodologia da pesquisa em ciências humanas. Porto Alegre: Artes Médicas Sul Ltda.
  • MAZARO, R. M. (2007). “Factores determinantes de competitividad para destinos turísticos en el marco de la sostenibilidad”. Revista Acadêmica do Observatório de Inovação do Turismo, 2(1), 1-16.
  • PASTOR, L. V. E. (2006). El turismo del vino. Otra experiencia de ocio. Bilbao: Publicaciones de la Universidad de Deusto.
  • PORTER, M. E. (1990). A vantagem competitiva das nações. Tradução por: Afonso Celso da Cunha Serra. Rio de Janeiro: Campus, 1999.
  • QUATTROCALICI. (2016). Emilia-Romagna: L'Enoturismo in Regione. Recuperado de http://www.quattrocalici.it/enoturismo-reg/Emilia-Romagna
  • SALVADO, J. O. M. G. (2016). “Enotourism ecosystem: stakeholders´coopetition model proposal”. Tourism and Hospitality International Journal, 6(2), 77-93.
  • SOARES, J. R. R.; GABRIEL, L.P.M.C. (2016). “Análise da competitividade do enoturismo na Rota dos Vinhos Rias Baixas”. Tourism and Hospitality International Journal, 6(2), 201-217.
  • SOUSA, B. M. B.; DOMINIQUE-FERREIRA, S. (2012). “La innovación de los procesos. Diferenciación en los servicios turísticos”. Estudios y Perspectivas en Turismo, 21, 963-976.
  • STRADA DEI VINI E DEI SAPORI CITTÀ CASTELLI CILIEGI. (2016). “La Strada dei Vini e dei Sapori Città Castelli Ciliegi”. Italia. Recuperado de (http://www.iatcollibolognesi.it/strada/images/cv_Strada.pdf)
  • TOLEDO, G.L.; VALDÉS, J.A.; POLLERO, A.C. (2002). “Empresas turísticas en ambiente globalizado: marketing y competitividad. Estudio de casos de clusters turísticos”. Turismo em Análise, 13(1), 90-104.
  • TURGALICIA. (2010). Paseando entre viñedos. Santiago Compostela: Axencia Gráfica.
  • TURGALICIA. (2015). Paseando entre viñedos. Turismo de Galicia. Recuperado de http://www.turgalicia.es/experiencias/paseando-entre-vinedos?langId=gl_ES
  • TURISMO RIAS BAIXAS. (2015). Datos de afluencia Rias Baixas. Recuperado de http://turismoriasbaixas.com/web/portal-web/area-de-descargas
  • TURISMO RIAS BAIXAS. (2016). La Ruta do Viño Rías Baixas suma otros dos establecimientos certificados con la Q de Calidade Turística. Recuperado de http://www.rutadelvinoriasbaixas.com/gl/node/17812
  • UNIOCAMERE EMILIA-ROMAGNA. (2016). Osservatorio del turismo dell'Emilia-Romagna. Recuperado de http://www.ucer.camcom.it/osservatori-regionali/os-turistico