Impacto de estrategias de aprendizaje, autoeficacia y género en el rendimiento del alumnado de educación secundaria
- Barca Enríquez, Eduardo
- Vicente Castro, Florencio
- Almeida, Leandro
- Barca Lozano, Alfonso
ISSN: 0214-9877
Year of publication: 2014
Issue Title: PSICÓLOGO EDUCATIVO
Volume: 2
Issue: 1
Pages: 287-298
Type: Article
More publications in: International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología
Abstract
This paper analyses the impact of personal variables related to learning strategies, in the interaction with the gender, on academic achievement students´ secondary education. The study takes a sample of students from North of Portugal and from Galicia, and the results in a Subscale Academic Goals and Learning Strategies of Refema-57 Scale. The results show that learning strategies and toward self-efficacy have a significant and positive impact on academic achievement, and the superficial strategies (and exams anxiety) become very relevant, but in these cases the impact has a negative sense, and the differences of feminin gender become more relevant. Therefore, the ensemble of personal variables considered in this study explains 30% of total variance of students ´ academic achievement in North of Portugal, and only 12% in Galicia. Here, probably other variables related to family, the school, the curriculum or the teachers become more relevant.
Bibliographic References
- Almeida, L. S. (1994). Inteligência: Definição e medida. Aveiro: Centro de Investigação em Desenvolvimento e Educação.
- Alonso, J. y Montero, Y. (1992). Motivación y aprendizaje escolar. En C. Coll, J. Palacios y A. Marchesi (comp.). Desarrollo psicológico y educación, II. Psicología de la Educación. Madrid: Alianza.
- Ames, C. (1992). Achievement goals and classroom motivational climate. En D. H. Schunk y J.L. Meece (eds.). Student perceptions in the classroom. Hillsdale, NJ: Erlbaum.
- Ames, C. y Archer, J. (1988). Achievement goals in the classroom: Students’ learning strategies and motivation processes. Journal of Educational Psychology, 80, 260-267.
- Bandura, A. (1982). Teoría del aprendizaje social. Madrid: Espasa Calpe.
- Bandura, A. (Ed.) (1999). Auto-Eficacia: como afrontamos los cambios de la sociedad actual. Bilbao: Desclée de Brouwer.
- Barca, A., Marcos, J. L., Núñez, J. C., Porto, A. y Santorum (1997). Procesos de aprendizaje en ambientes educativos. Madrid: Centro de Estudios Ramón Areces.
- Barca, A., Porto, A. e Santorum, R. (1997). C.D.P.F.A. Cuestionario de datos persoais, familiares e académicos. En Barca, A. (1999). Análise causal e transcultural dos enfoques e estratexias de aprendizaxe no alumnado de educación secundaria en Galicia e Porto Rico. Proxecto de Investigación (Proxecto XUGA, Código: 10601B97). Santiago de Compostela: Consellería de Educación. Dirección Xeral de Universidades. Xunta de Galicia (Memoria final inédita del Proyecto de Investigación. 2 Vols.).
- Barca, A., Peralbo, M, Brenlla, J. C., Santamaría, S, y Seijas, S. (2001). Proyecto Feder/Esog-Galicia. Evaluación de datos personales, familiares y académicos (CDPFA), evaluación de la docencia recibida (CAPEA) y la orientación a metas académicas (IOM) en estudiantes de ESO: Análisis y evaluación. Actas del VI Congresso Galaico-Portugués de Psicopedagogia (ISBN: 972-8098-87-1). Vol. 2, pp. 263-282. Braga: Universidade do Minho.
- Barca, A. y Peralbo, M. (2002). Informe Final del Proyecto FEDER/ESOG-Galicia: 1FD97-0283. Los contextos de aprendizaje y desarrollo en la Educación Secundaria Obligatoria (ESO): Perspectivas de intervención psicoeducativa sobre el Fracaso escolar en la Comunidad Autonoma de Galicia. Madrid: Dirección General de Investigación (I+D). Ministerio de Ciencia y Tecnología (Memoria final inédita del Proyecto de Investigación, 3 vols.).
- Barca, A., Porto, A. y Barca, E. (2009). Motivación y aprendizaje en el alumnado de educación secundaria con alto y bajo rendimento académico: um análisis desde la diversidad e inclusión educativa. En Barca, A. (2009) (Coord.). Motivación y aprendizaje en contextos educativos. Granada: Grupo Editorial Universitario.
- Beltrán, J. (1993). Procesos, estrategias y técnicas de aprendizaje. Madrid: Síntesis.
- Beltrán, J. A., Pérez, L. F. y Ortega, M. I. (2006). CEA. Cuestionario de Estrategias de Aprendizaje. Madrid: TEA.
- Biggs, J. B . (2005). Calidad del aprendizaje universitario. Madrid: Narcea.
- Brenlla, J. C. (2005). Atribuciones causales, enfoques de aprendizaje, rendimiento académico y competencias bilingües en alumnos de educación secundaria. Un análisis multivariable. A Coruña: Universidad de A Coruña (tesis doctoral, inédita).
- Cano, F. (1994). Estrategias, metaestrategias y estilos e aprendizaje. En Mª. V. Trianes (Ed.). Psicologia de la educación para professores. Madrid: Pirámide.
- Gagné, F. (2007). Transforming gifts into talents: The DMGT as a developmental theory. High Abilities Sudies, 15, 119-147.
- García, T., y Pintrich, P.R. (1994). Regulating motivation and cognition in the classroom: The role of self-schemas and self-regulatory strategies. En D.H. Schunk, y B.J. Zimmerman (Eds.). Self-regulation of learning and performance. Issues and educational applications. Hillsdale, NJ.: LEA.
- Gardner, H. (1995). Las inteligencias multiples. Barcelona: Paidós.
- Garma, A. Mª y Elexpuru, I. (1999). El autoconcepto en el aula. Barcelna: EDEBE.
- González-Pienda, J. A. y Núñez, J. C. (Coords.) (1998). Dificultades del aprendizaje escolar. Madrid: Pirámide.
- González-Pienda, J. A., Núñez, J. C., González-Pumariega, S., Alvarez, L., Roces, C., García, M., González, P., Cabanach, R. y Valle, A. (2000). Autoconcepto, proceso de atribución causal y metas académicas en niños con y sin dificultades de aprendizaje. Psicothema, vol. 12, 4, 548-558.
- González-Pienda, J. A., González-Cabanach, R., Núñez, J. C. y Valle, A. (2002). Manual de Psicología de la Educación. Madrid: Pirámide.
- Hayamizu, T. y Weiner, B. (1991). A test weck’s model of achievement goals as related to perceptions of ability. Journal of Experimental Education, 59, 226-234.
- Hernández, P. y García, L. (1991). Psicología y enseñanza del estudio. Madrid: Pirámide.
- Justicia, F. y Cano, F. (1993). Concepto y medida de las estrategias y los estilos de aprendizaje. Em C. Monereo (Comp.). Las estratégias de aprendizaje. Procesos, contenidos e interacción. Barcelona: Domènech Edicions
- Mascarenhas, S. (2004). Avaliaçao dos processos, estilos e abordagens de aprendizagem dos alunos do ensino médio do Estado de Rondônia (Brasil). A Coruña: Universidade da Coruña (Tesis doctoral. Inédita).
- Mascarenhas, S., Almeida, L. S. y Barca, A. (2005a). Atribuições causais e rendimento escolar: Impacto das habilitaçoes escolares dos pais e do género dos alunos. Revista Portuguesa de Educação, 18, 77-91.
- Mascarenhas, S., Almeida, L. S. y Barca, A. (2005b). Estilos atribucionais e rendimento académico: Um estudo com estudantes brasileiros do ensino médio. Revista Galego-Portuguesa de Psicoloxía e Educación, 10, 221-228.
- Morán, H. (2004). Enfoques de aprendizaxe, estratéxias e autoconceito no alunado galego de formación profesional. A Coruña: Universidad de A Coruña (tesis doctoral, inédita).
- Núñez, J. C. y González-Pienda, J. (1994): Determinantes del rendimiento académico. Universidad de Oviedo: Servicio de Publicaciones.
- Núñez, J.C., González-Pienda, J. A., García, M. S., González-Pumariega, S. y García, S. I. (1998). Estrategias de aprendizaje en estudiantes de 10 a 14 años y su relación con los procesos de atribución causal, el autoconcepto y las metas de estudio. Estudios de Psicología, 59, 65-85.
- Núñez, J. C., González Pienda, J. A., García, M., González-Pumariega, S., Roces, C., Alvarez, L. y González, M. C. (1998). Estrategias de aprendizaje, autoconcepto y rendimiento académico. Psicothema, 10, 97-109.
- Pozo, J. I. y Postigo, Y. (1993). Las estrategias de aprendizaje como contenido del currículo. En C. Monereo (Comp.). Las estrategias de aprendizaje: procesos, contenidos e interacción. Barcelona: Edicions Domènech.
- Pintrich, P.R. y Schunk, D. H. (2006). Motivación en contextos educativos. Teoría, investigación y aplicaciones. Madrid: Pearson. Prentice Hall.
- Román, J. Mª. y Gallego, S. (1997). ACRA: Escalas de estratégias de aprendizaje. Madrid: TEA.
- Salovey, P. y Mayer, J. M. (1990). Emotional intelligence. Imagination, Cognition, and Personality, 9, 185-211.
- Selmes, I. (1987). La mejora de las habilidades para el estudio. Barcelona: Paidós.
- Sternberg, R. J. (2005). The theory of successful intelligence. Interamerican Journal of Psychology, 39, 189-202.
- Valle, A., González, R., Barca, A. y Núñez, J.C. (1997). Características de las metas académicas que persiguen los estudiantes y sus consecuencias motivacionales. Innovación Educativa, 7, 123-134.
- Valle, A., Cabanach, R., Rodríguez, S., Núñez, J.C. y J. A González-Pienda (2006). Metas académicas, estrategias cognitivas y estrategias de autorregulación del estudio. Psicothema, Vol. 18, nº 2; 165-170.
- Valle, A., Cabanach, R., González-Pienda, J. A., Núñez, J. C., Rodríguez, S. y Rosario, P. (2009). Perfiles motivacionales en estudiantes de secundaria: análisis diferencial en estrategias cognitivas, estrategias de autorregulación y rendimiento académico. Revista Mexicana de Psicología,Vol. 26, 1, 113-124.
- Weiner, B. (1986). An attributional theory of motivation and emotion. New York: Springer Verlag.
- Weiner, B. (1992). Human motivation. Methaphors, theories and research. California: Sage Publications.