Diseño de un instrumento de observación para la investigación en enseñanza

  1. Romero Tabeayo, Isabel 1
  2. Rosa Napal, Francisco César 2
  1. 1 CMUS Profesional de A Coruña
  2. 2 Universidade da Coruña
    info

    Universidade da Coruña

    La Coruña, España

    ROR https://ror.org/01qckj285

Journal:
Revista de estudios e investigación en psicología y educación

ISSN: 2386-7418

Year of publication: 2017

Issue Title: XIV Congreso Psicopedagogía. Área 4: EDUCACIÓN, DESARROLLO Y PROCESOS ARTÍSTICOS

Issue: 4

Pages: 170-173

Type: Article

DOI: 10.17979/REIPE.2017.0.04.2942 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista de estudios e investigación en psicología y educación

Sustainable development goals

Abstract

The research in music education related to the instrumental disciplines, bases its knowledge on what has been called, recently, Performative Studies. The specific objective of this work, is based on the foundations of qualitative research. We propose a model for an observation which structuresthe access to phenomena and describesthe way of acquiring skills and knowledge that usesateacher in relation to the artistic medium. For its development we have taken into account: repertoire analysis, didactic analysis of the repertoire and analysis of the methodological strategies employed in the work

Bibliographic References

  • Anguera, M.T. (2004). Posición de la metodología observacional en el debate entre las opciones metodológicas cualitativa y cuantitativa. ¿Enfrentamiento, complementariedad, integración? Psicologia em Revista
  • Belo Horizonte, Brasil, 10 (15), pp. 13-27.
  • Bolívar, A., Fernández, M., & Molina, E. (2005). Investigar la identidad profesional del profesorado: Una triangulación secuencial. Forum: Qualitative Social Research, 6(1), Art 12. Retrieved from http://www.qualitative-research.net
  • Catillo, F. Salazar, G. Agudelo, P. Bernal, M. (2014) De la audición a la ontología de la música en las asignaturas de música y contexto del proyecto curricular de artes musicales, UDFJC. Calle14,8 (12), 66-79.
  • Hernández, F. (2008). La investigación basada en las artes. Propuestas para repensar la investigación en educación.. Educatio Siglo XXI, [S.l.], v. 26, p. 85-118, dic. 2008. ISSN 1989-466X. Disponible en: <http://revistas.um.es/educatio/article/view/46641/44671>.
  • Hernández, O. (2013). Algunas reflexiones sobre el conocimiento, el arte y la universidad. XII Congreso La investigación en la Pontificia Universidad Javeriana.www.javeriana.edu.co/congresodeinvestigacion2013 URI: http://hdl.handle.net/10554/15172
  • Levine, S. K. (2001) Arts-Based Research: A Philosophical Perspective. Journal of Pedagogy, Pluralism and Practice. http://www.lesley.edu/journals/ jppp/9/Levine.html
  • Molina, L.H. (2013). El cambio de paradigma del proceso artístico en el mundo contemporáneo. En Sánchez, D.J. (Ed), Epistemología de las artes. La transformación del proceso artístico en el mundo contemporáneo (pp.13-28). Buenos Aires: UNLP-Edulp
  • Neuhaus, H. (2004). El arte del piano. Madrid: Real Musical.
  • Nieto, A. (2006). Contenidos de la técnica pianística. Didáctica y aprendizaje. Barcelona: Boileau.
  • Schwartz, H. Jacobs, J. (1984) Sociología Cualitativa: Método para la reconstrucción de la realidad. México: Trillas.
  • Taylor, S. J. Y Bogdan, R. (1992). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Buenos Aires: Paidós.
  • Woods, P. (1989). La escuela por dentro. La etnografía en la investigación educativa. Barcelona: Paidós-MEC